به گزارش افکارنیوز به نقل از فارس، مدیرکل کسب و کار اروپا تحریمها علیه ایران را غیرحقوقی و رفتار بچهگانه آمریکا تعبیر کرد و گفت: قدرت نظامی و اقتصادی آمریکا رو به افول است، در عین حال شما در تحریم باید یک گام فراتر رفته و به صادرات کالاهایی که در تحریم میسازید، بپردازید.

*پس از جنگ باید وارد دوران ریاضت اقتصادی می‌شدیم

به گزارش خبرنگار اقتصادی فارس، غلامعلی جعفرزاده در نشست هم اندیشی که به مناسبت اهداء جایز کیفیت محصول و مدیریت مجمع کسب و کار اروپا با حضور پرفسور جان ویلیام نتینگ مدیر کل این مجمع، غلامرضا مصباحی مقدم رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس و دیگر نمایندگان و فعالان اقتصادی برگزاری شد، تصریح کرد می‌خواهم خود را خدمت میهمان اروپایی معرفی کنم و از این کار هدفی دارم.

وی که بر روی ویلچر در این نشست حضور یافته بود، افزود: نماینده مردم رشت در پارلمان ایران و مجروح جنگ هستم. خوشحالم در طول تاریخ ۲۰۰ ساله ایران جوانان ایران افتخاری را بر جای گذاشتند و یک وجب از خاک کشورمان نصیب دشمن نشد.

وی ادامه داد: کشور ۱۰۵ سال است که نفت تولید می‌کند. ۱۰۵ سال نفتی را که ذخایر آینده مان بوده را فروختیم و خرج کردیم، اما ته دلمان از این موضوع رنج می‌بردیم.

جعفر‌زاده یادآور شد: بعد از جنگ، برنامه‌هایی برای کاهش وابستگی به نفت ابلاغ شد اما به دلیل راحتی کسب درآمد از نفت نتوانستیم وابستگی مان را کم کنیم، اما الان در مقطعی قرار گرفتیم و آن تحریم‌های اقتصادی است که به کشور ما تحمیل می‌شود.

وی تصریح کرد: نمایندگان و مسئولان اقتصادی ما در صددند این تهدید را به فرصت تبدیل کنند، الان ما نمی‌توانیم ۵۰ درصد نفت تولیدی مان را بفروشیم و بهترین فرصت است که به اصلاح ساختارهای اقتصادی کشورمان بپردازیم.

جعفرزاده ادامه داد: کشور ما در حال ورود به یک دور ریاضت اقتصادی است، دوره‌ای که باید پس از جنگ شروع می‌شد و انشاالله آن را هم پشت سر خواهیم گذاشت.

وی از حضور جان نیتینگ تشکر کرد و از او خواست تجاربش را در زمینه کسب و کار در اختیار ما قرار دهد.

*غنیمی فرد: منابع نفت را صرف واردات کالاهای مصرفی بنجل کردیم

هادی غنیمی‌فرد رئیس انجمن صنایع و معادن نیز در این هم اندیشی، اقتصاد سیاسی را مورد اشاره قرار داد و خاطرنشان کرد: اقتصاد سیاسی سه گونه است. درگونه اول اقتصاد بخشی از ایدئولوژی سیاست است، مانند سوسیالیسم و کمونیسم که نتیجه آن جالب توجه نبود، در شوروی منجر به فروپاشی و در چین به تجدید نظر انجامید.

وی ادامه داد: دوم، گونه‌ای که در کشور ما استفاده می‌شود. هر گاه ابزاری در محل غیر کاربرد خود استفاده شود از بین می‌رود در هیچ کجای دنیا اقتصاد ابزار کارسیاسی نیست و سومین آن سیاست اقتصادی است.

غنیمی فرد توضیح داد: این یعنی نحوه و روش کار اقتصادی. مثلا در این سیستم برنامه می‌نویسیم که مواد خام کمتر از کشور صادر شود.

غنیمی نیز خاطرنشان کرد: آمریکا چند سالی است که در چاه‌های خود را بسته و از فروش نفت خود خودداری می‌کند، چون نفت ذخیره‌ای پایان یافتنی است و حالا چنین وضعیتی به شکل اجباری برای ما به وجود آمده است.

وی با بیان اینکه متاسفانه ما منابع نفت خود را حرام و صرف واردات کالا های بنجل می‌کنیم، افزود: شعار رهبر انقلاب برای تولید ملی کار و سرمایه ایرانی حرف دل ما بود. بدین ترتیب قادریم آنچه را که می‌خواهیم بسازیم، چنانکه تاکنون ساخته‌ایم.

*رجایی: آمریکا بیشتر از هر کشوری به اقتصاد سیاسی دامن می‌زند

حجت الاسلام رجایی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز که در پنل این هم اندیشی داشت در پاسخ به غنیمی تصریح کرد: ما در دنیا نمی‌توانیم اقتصادی را پیدا کنیم که مبتنی بر ایدئولوژی نباشد. ما در گذشته دو نظام اقتصادی مشخص داشتیم یکی سرمایه گذاری و دیگری سوسیالیزم بود و هر یک ویژگی‌ و نقاط مثبت و منفی خود را داشتند.

رجایی یادآور شد: از قبل از انقلاب اسلامی بحثی به نام نظام اقتصادی اسلام مطرح شد و در این نظام مقوله‌هایی چون عدالت مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به بحث«مزیت نسبی» در اقتصاد امروز دنیا و تامین نیاز کشورها از طریق مبادلات تجاری افزود: البته در طرح موضوع مزیت نسبی سوء استفاده‌هایی نیز شد و آن اینکه مثلا اعلام کردند کشورهای نفت خیز مزیت‌شان در استخراج و صادرات نفت است و وارد فعالیت‌هایی اقتصادی دیگر نشوند.

عضو کمیسیون اقتصادی افزود: این اشتباه بود و ما باید به فکر مزیت‌های دیگر باشیم، نتیجه آن دیدگاه وابستگی ما به نفت بود که الان هم داریم.

وی همچنین در بحثاقتصاد سیاسی خاطرنشان کرد: واقعیت این است که امروز کشورهایی که دارای مزیت بیشترند به بحثاقتصاد سیاسی دامن زده و درصدد تحمیل اهداف سیاسی خود از این طریق به دیگر کشور‌ها هستند، درست مثل آنچه برای کشور ما پیش آمده است.

رجایی: ادامه داد: کشورهایی که خود ده‌ها کلاهک هسته‌ای دارند، ایران را به عنوان کشور که به سوی انرژی هسته‌ای رفته تحریم می‌کنند. ما به دنبال بمب اتمی نیستم، حال به فرض محال هم ایران به تکنولوژی آن دست یافت در برابر هزاران بمب اتمی شما چکار می‌تواند بکند.

وی افزود: این برای رفاه و امنیت دنیا سازنده نیست. آمریکا علی رغم ادعا‌هایی که دارد با دیکتاتور ترین کشورهای دنیا مانند عربستان روابط دوستانه دارد.

رجایی افزود: از اروپا انتظار می‌رود چشم بسته دنباله‌رو آمریکا نباشد و منافع خود را فدای منافع آمریکا نکند.

در این نشست در حالی که حضار که آماده شنیدن اظهارات جان ویلیام نیتینگ مدیر کل مجمع کسب و کار اروپا بودند، مجری برنامه یادآور شد که وی در این نشست نماینده تحریم کنندگان ایران نیست.

*جان نیتینگ: یک گام فراتر بروید؛ صادرات تجهیزاتی که در تحریم می‌سازید

جان ویلیام نیتینگ نیز در این نشست تصریح کرد: کیفیت با استانداردها متفاوت است. استاندارد‌ها اهداف مکانیکی هستند، اما کیفیت مفهومی ذهنی در بین مردم است. چیزی است که به آنان افتخار می‌بخشد و مستلزم نو آوری، ابداع و خلاقیت است.

وی ادامه داد: اینها مفاهیمی هستند که در مبادله و بهره‌وری مهم هستند و می‌بینیم اقتصاد الان از اروپا به هند و چین می‌رود. جایی که بازار کار و کارگر ارزانتر است و بازار کار زمانی باقی می‌ماند که بفهمد جایگاهش چیست؟

مدیر کل جمع کسب و کار اروپا افزود: ما الان می‌بینیم آنچه تولید می‌کنیم از قوای فکری است. در قرن ۲۱ بسیاری از کارگران ابزار کار را در ذهن خود حمل می‌کنند.

جان نیتینگ اضافه‌ کرد: من در این چند روز به این نتیجه رسیده‌ام که شاید اساس و بنیانی که آموزه‌های دینی به شما داده، باعثشده است شما یک مزیت‌ رقابتی داشته باشید و می‌تواند در پاسداشت آنچه که دارید کمک کند.

وی گفت: بگذارید این تهدید اتمی را پشت سربگذاریم، من قاطعانه مطمئنم که انسان به اندازه کافی هوشیار است که نخواهد آن تجربه هولناک را تکرار کند.

نتینگ افزود: اینها تخریبی است که سیاستمداران غرب ارائه کرده‌اند و شاید هیچ ابزار دیگری برایشان باقی نمانده است. شاید می‌خواهند افکار عمومی را از وضعیت اقتصادی خود منحرف کنند.

وی افزود: بیائید به این بنای جدیدی که دارایی‌های ماست، یعنی داده‌های معنوی و فکری تکیه کنیم و آنچه سوابق مذهبی به شما داده است.

نیتینگ در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: شرکت‌ها در همه جا از تحریم‌ رنج می‌برند، اما نباید گریه و زرای به راه بیندازند که ما را کمک کنید. اگر می‌خواهید در کسب و کار بمانید باید بپذیرید تحت هر شرایطی در فضای کسب و کار باقی بمانید.

وی همچنین در پاسخ به پرسش یکی از حضار در باره ویژگی‌های شرایط یک سازمان یادگیرنده آن را سازمانی دانست که از اشتباهات خود درس گرفته و ارتباط خود را با دانشگاه حفظ می‌کند.



تطهیری نماینده ایران در آی ال او خطاب به نیتینگ گفت: دست ما الان زیر ساتور است و شما در یک جایگاه علمی و تصمیم ساز قرار گرفته‌اید، اگر جای ما بودید چه می‌کردید؟

نیتینگ پاسخ داد: باید واقع بین باشیم. تنها راه این است که با هم همکاری کنیم. در کارخانه شما ماشین آلان متعلق به سوئیس، بلژیک، آلمان بود، ولی من دستگاهی دیدم که قطعات یدکی مورد تحریم را تراشکاری می‌کرد و می‌ساخت.

وی گفت: اگر این توانمندی را دارید که این قطعات را بسازید، حتما توانمندی آن را هم دارید که آن را بفروشید و مطمئنم می‌توانید از این وضعیت خارج شوید.

وی تاکید کرد: آنچه من در این دو روز دیدم و به نظرم کم بود، یک نقطه آغاز برای صادرات آنچه در تحریم می‌سازید بود، این نقطه آغاز می‌تواند شروع شود.

نیتینگ تحریم‌های ایران را مورد اشاره قرار داد و گفت: تحریم‌ ها از منظر من باز می‌گردد به اینکه ما در جهان امروز بسیار بچه گانه رفتار می‌کنیم نه مسئولانه.

وی اضافه کرد: دولتی مثل آمریکا در ایده‌های خود بسیار جهان نگر است و بسیار بچه‌گانه فکر می‌کند باید یک قانون واحد را در هر جا که منافع آمریکا است، تحمیل کند. این بسیار ساده لوحانه است به همین دلیل است که قدرت آمریکا رو به افول است، هم در قدرت نظامی و هم اقتصادی.

وی اضافه کرد: این رفتار هم غیر حقوقی و هم غیر اخلاقی است به همین دلیل دولت شما به عوامل غیرحقوقی در حال برخورد است.

نیتینگ افزود: دیدیم که اتحاد جماهیر شوروی از بین رفت و فکر می‌کنم تحریم‌های ایران هم از همین نوع است. وی که استاد دانشگاه آکسفورد است، افزود: من اگر به محیط آکادمیک هم برگردم همین را می‌گویم.

در این همایش از جان نیتینگ نظرش را درباره ایران پرسیدند، مجری تاکید کرد: ما نمی‌خواهیم تعریف و تمجید بشنویم و مصرانه علاقمند به شنیدن ضعف‌ها و ایرادتمان هستیم.

وی پاسخ داد: من فکر می‌کنم ایران کشوری است که مردم آن تلاش بسیاری از صرف اثبات هویت خود می‌کند به جای اینکه تمرکز کنند بر جایی که می‌خواهند به آن برسند.

نتینگ این را به دست و پا زدن در آب تشبیه کرد و افزود: در دو روزی که در ایران هستم بحث‌های فلسفی زیادی شنیده‌ام، آنقدر که نمی‌توانم جذبشان کنم.

وی ادامه داد: شما ملت با استعدادی هستید، گهواره تمدن بوده‌اید یک مقدار فلسفه را کنار بگذارید و به واقعیت بپردازید.

وی ادامه داد: الان احساسم این است.

*نورایی: قیچی دو لبه تهدیدها علیه صنعت

نورایی مشاور مدیر عامل شرکت مجتمع صنایع بسته بندی ایحا گستر شمال نیز در این نشست گفت: تهدیدهایی که الان صنایع با آن رو به رو هستند، یک قیچی دو لبه است یک تیغه آن تحریم است و تیغه دیگر محدودیت‌ها و تهدیدات داخلی.

وی ادامه داد: لازم است یک تیغه‌اش از کار بیفتد و آن محدویت‌هایی است که خود برای صنعت ایجاد کرده و می‌کنیم.

*مصباحی مقدم: تفاوت اقتصاد ریاضتی و مقاومتی

غلامرضا مصباحی مقدم نیز در این نشست با اشاره به تلاش‌های غرب برای توقف پیشرفت‌های علمی و فن آوری در ایران گفت: آنها می‌خواهند هر چیزی که به رشد اقتصادی ایران کمک می‌کند متوقف شود، اما آیا ما باید تسلیم شویم؟ هرگز.

مصباحی در پاسخ به انتقاد برخی تولید کنندگان که اولا نباید از مواد اولیه مالیات بر ارزش افزوده دریافت شود و ثانیاً چرا در حالی که تولید کننده پول خود را ۶ یا ۹ ماهه بعد از تحویل محصول دریافت می‌کند، باید مالیات ارزش افزوده آن را سه ماهه بپردازند، گفت: مالیات بر ارزش افزوده به ارزش افزوده تعلق می‌گیرد که مربوط به سیکل اول تا آخر کار است. طلا وقتی از معدن استخراج شد می‌شود ارزش افزوده است و باید مالیات آن را پرداخت. این درباره مواد اولیه هم صدق می‌کند.

مصباحی در پاسخ به انتفاده دوم تولید کنندگان گفت: شما پول کالاهای تولیدی خود را اگر ۶ یا ۹ ماهه بعد دریافت می‌کنید، باید مالیات ارزش افزوده آن را بعد از این مدت پرداخت کرده و نه تنها جریمه نپرداند که سه ماه بعد از آن زمان هم فرصت داشته باشیم.

وی ادامه داد: بنابراین قانون در اجرا باید این فرصت را به شما بدهد.

مصباحی مالیات بر ارزش افزوده را معیاری برای محاسبه مالیات بر عملکرد بخش‌های اقتصادی عنوان کرد و افزود: اگر این مالیات برای تولید حذف شود، شفافیت اقتصادی در این بخش از بین می‌رود.

وی همچنین در خصوص تفاوت ریاضت اقتصادی با اقتصاد مقاومتی گفت: اقتصاد ریاضی یک روش انفعالی است. زمانی که اقتصاد با بحران مالی روبروست هزینه‌ها بالا رفته و درآمدها کاهش پیدا می‌کند. اما اقتصاد مقاومتی یک روش فعال و پویا است.

مصباحی ادامه داد: ما با تحریم روبرو هستیم و می‌خواهیم در برابر آن مقاومت کنیم، مقاومت اقتضاء می‌کند هوشمندانه نقاط آسیب پذیر‌یمان را اصلاح کنیم.

وی گفت: یکی از نقاط ضعف ما نفت است و وابستگی‌مان را به نفت به مرور کاهش می‌دهیم.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه اضافه کرد: ما در زمینه فن آوری‌های پیشرفته و دو گانه تحریم هستیم و باید به دنبال آنها برویم.

وی در این راستا بر توسعه شرکتهای دانش بنیان تاکید کرد.