به گزارش افکارنیوز، فارس به نقل از خبرگزاری رویترز، دادگاهی در نروژ، آندرس برویک را به جرم کشتار ۷۷ نفر در حادثه بمبگذاری و تیراندازی سال گذشته، گناهکار شناخته و رای به سلامت عقلی وی داد. این دادگاه با رد درخواست وکلای برویک که خواستار تبرئه وی به دلیل مشکلات ذهنی شده بودند، او را به تحمل حداقل ۲۱ سال حبس محکوم کرده است.

برویک بمبگذاری در برابر یکی از ساختمان‌های دولت و همچنین تیراندازی در کمپ جوانان حزب حاکم این کشور را که منجر به کشته شدن ۷۷ نفر شد، پذیرفته است. در صورتی که ثابت شود حضور وی در جامعه مضر است، این احتمال وجود دارد که طول مدت محکومیت وی به صورت نامحدود افزایش یابد.

بسیاری از کسانی که از این حادثه جان به در برده بودند، و همچنین خانواده‌های قربانیان، با حضور در دادگاه خواستار آن شده بودند که دادگاه رای به سلامت عقلی برویک دهد، چراکه در غیر اینصورت وی می‌تواند از خود نسبت به این کشتار سلب مسئولیت کند.

برویک اعلام کرده است که این حمله را به آن جهت انجام داده که حزب حاکم از جامعه مسلمانان نروژ حمایت کرده است. وی همچنین جوانان کشته شده در این حادثه را کسانی خوانده که شستشوی مغزی شده و با مطرح کردن موضوع جامعه چندفرهنگی، تهدیدی برای خون اصیل نروژی به شمار می‌آمده‌اند.

این قاتل نروژی خود از این حکم استقبال کرده و آن را یک بیانیه سیاسی نامیده است. وی پیش از این گفته بود که یک «انقلاب مسلحانه» تنها راه برای جلوگیری از اسلامی شدن جامعه نروژ بوده است.

حکم حبس ۲۱ ساله، شدیدترین حکمی است که دادگاههای نروژ میتوانند برای یک نفر صادر کنند، که همین امر هم اعتراض خانوادههای قربانیان را برانگیخته است.