به گزارش افکارنیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، سیدشمس الدین حسینی در دیدار رئیس جمهور و اعضاء هیئت دولت با مقام معظم رهبری؛ گزارشی از اوضاع اقتصادی کشور ارائه کرد و گفت: با وجود همه تلاش های دشمنان برای تشدید تحریم ها، اقتصاد ایران به یکی از قطب های اصلی رشد در خاورمیانه تبدیل شده است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی، رشد اقتصادی در سال گذشته را بدون در نظر گرفتن نفت ۱.۵ درصد اعلام کرد و افزود: ایران براساس آمار مراکز معتبر جهانی از لحاظ تولید ناخالص داخلی به هفدهمین اقتصاد بزرگ دنیا تبدیل شده و با معیارGDP، در سال های اخیر در جایگاه دوم و سوم منطقه قرار گرفته است.

حسینی ادامه داد: افزایش سرمایه گذاری خارجی از ۱۶۰۰میلیون دلار در سال ۱۳۸۶به ۴۳۰۰ میلیون دلار در سال ۹۰، رشد ۳.۲ برابری صادرات غیرنفتی و رشد ۸.۲ برابری ارزش بورس در ۴ سال اخیر از دیگر اقدامات صورت گرفته بود.

وی تاکید کرد: در سال های اخیر رشد سپرده های بانکی ۱.۲برابر شده و ۶۵ درصد منابع بانکی در ۳ بخش کشاورزی، صنعت و معدن، مسکن و ساختمان سازی به کار گرفته شده است.

وزیر اقتصاد، بیکاری و تورم دو رقمی را از نقاط ضعف اقتصاد کشور خواند و گفت: بیکاری در سال گذشته با ۱.۲ درصد کاهش به ۱۲.۳ رسید و تورم با ۱.۹ درصد افزایش به ۲۱.۵ درصد رسید.

حسینی گفت: اجرای طرح هدفمندی، افزایش نرخ ارز، افزایش قیمت کالاهای وارداتی و سفته بازی را از جمله عوامل افزایش تورم اعلام کرد.

وی در ترسیم چشم انداز اقتصاد کشور در سال جاری افزود: با وجود تشدید تحریم ها، دولت با صرفه جویی در هزینه و تدابیر ویژه در تلاش است ظرفیت های داخلی را فعال سازد و با پشتوانه صندوق توسعه ملی، بخش خصوصی و تعاونی را برای حضور فعالتر در عرصه اقتصادی کمک کند.

وزیر اقتصاد با تشریح تلاش های دولت برای اجرای کامل سیاست های اصل ۴۴ قانون اساسی، گفت: بهبود فضای فعالیت اقتصادی، صرفه جویی، انسجام و وحدت مدیریت اقتصادی و واقع نمایی به جای سیاه نمایی از ضرورت هایی است که کمک می کند سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی را با رشد و بهبود اوضاع اقتصادی پشت سر بگذاریم.