افکار نیوز: معاون کالاهای سرمایه‌ای و خدمات زیربنایی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان گفت: پس از اجرایی شدن قانون هدفمند‌سازی یارانه‌ها، قیمت حامل‌های انرژی و به‌ویژه سوخت از جمله بنزین، گازوئیل و گاز مایع و طبیعی افزایش خواهد یافت. عمده‌ترین خدماتی که از افزایش قیمت حامل‌های انرژی تأثیر می‌پذیرد، خدمات حمل‌و‌نقل شامل حمل‌و نقل بار و مسافر درون شهری و برون شهری است.

به گزارش ایسنا وی با بیان اینکه افزایش قیمت سوخت مستقیما موجب افزایش نرخ کرایه جابه‌جایی بار و مسافر در همه بخش‌ها خواهد شد افزود: به صورت طبیعی همه کالاهای موجود در کشور، چه تولید داخل باشند و چه از خارج وارد شوند، باید توسط ناوگان حمل‌ونقل شامل جاده‌ای، ریلی، هوایی و دریایی جابجا شوند. افزایش نرخ کرایه حمل و نقل در قیمت تمام شده کالاهایی که از مبادی تولیدی یا واردات به محل‌های مصرف حمل می‌شوند تاثیر خواهد گذاشت.

مینایی اضافه کرد: موضوع حمل و نقل در فرآیند اجرای قانون هدفمند سازی یارانه‌ها از دو جهت اهمیت داشته و به همین دلیل نیز در اولویت کارهای دفتر نظارت بر خدمات زیربنایی قرار می گیرد.

وی با تصریح اینکه تصور اینکه اگر قیمت سوخت مثلا دو برابر شود، باید نرخ کرایه هم دو برابر افزایش یابد، تصور نادرستی است، افزود: چرا که در تعیین نرخ کرایه مولفه‌های متعددی دخیل هستند که یکی از آن‌ها سوخت است. ممکن است با افزایش قیمت سوخت، قیمت سایر مولفه‌ها تغییر نکند، بنابراین افزایش نرخ کرایه باید متناسب با تاثیرگذاری نرخ سوخت باشد.

وی در پایان یادآور شد: آنچه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است این است که زمینه سوء‌استفاده احتمالی گرفته خواهد شد.