اسفندیار مشایی، رئیس دفتر محمود احمدینژاد و مشاور ارشد محمود احمدینژاد در امور خاورمیانه، به منظور تسلیم پیام محرمانه رئیس جمهور به "بشار اسد" و "میشل سلیمان"، رؤسای جمهور سوریه و لبنان، در سفری دو روزه، عازم دمشق و بیروت می شود.

به گزارش مشرق؛ گزارش های دریافتی حاکی است درخواست ملاقاتی از سوی دفتر ریاست جمهوری برای دیدار وی با سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان ارسال شد که بی پاسخ مانده است.

این در حالی است که تحرکات دیپلماتیک علی اکبر صالحی، سرپرست وزارت امور خارجه از بدو انتصاب تا کنون، به اندازه نیمی از فعالیت های دیپلماتیک مشایی در عرصه سیاست خارجی نبوده و عملاً مشاور امور خاورمیانه ای احمدی نژاد، عهده دار تنظیم روابط منطقه ای بوده است.

گفته می شود مسؤولان وزارت امور خارجه و اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در جریان چند و چون این سفرهای پیاپی قرار ندارند.

سفر مشایی به اردن و دعوت وی از پادشاه این کشور برای سفر به ایران، با پاسخ مثبت وی مواجه شده بود اما جالب اینکه رهبران مقاومت اسلامی در منطقه که عمدتاً در دمشق و بیروت مستقرند، روی خوشی به مطالب مطرح شده از سوی وی نشان نمی دهند و علاوه بر این، بازتاب داخلی این سفر که با عزل منوچهر متکی از وزارت امور خارجه همزمان شد، نامطلوب بوده و با واکنش منفی نمایندگان مردم در مجلس و کارشناسان مواجه شده است.

مشایی که پس از بازگشت از مأموریت اردن و به فاصله یک روز پس از عزل متکی، با سفیر سوئیس و حافظ منافع آمریکا در ایران و سفیر قرقیزستان دیدار و مذاکره کرده بود، همچنین در جلسه ای با عنوان " جلسه هم‌اندیشی دستگاه‌های دولتی دارای دفاتر و نمایندگی در خارج از کشور " که ارتباطی با پست مشاور ویژه رئیس جمهور در امور خاورمیانه ندارد، ‌سخنان مبسوطی درباره حوزه سیاست خارجی کشور ایراد کرد.

مجتبی ثمره هاشمی، دستیار ارشد احمدی نژاد نیز هفته گذشته عازم سودان شد تا مذاکرات دیپلماتیک ویژه ای با مقامات این کشور برگزار کند که این سفر نیز بدون اطلاع رسانی قبلی انجام گرفت.

این در حالی است که محمد عباسی، وزیر تعاون نیز بتازگی از سوی ریاست جمهوری به مراسم تحلیف رئیس جمهور جدید برزیل اعزام شده بود که به علت پایین بودن سطح هیئت ایرانی و بی ارتباط بودن وی با حوزه سیاست خارجی، بازخورد چندانی نداشته است.

حمید بقایی، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراثفرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و مشاور احمدی نژاد نیز بتازگی در سفری از پیش اعلام نشده، به صنعا رفت و با ژنرال علی عبدالله صالح، رئیس جمهور این کشور که بتازگی به عنوان رئیس مادام العمر این کشور معرفی شده و موروثی کردن حکومت خود را به تصویب رسانده، دیدار و گفت وگو کرد.

جالب اینکه محور مذاکرات وی با مقامات یمنی و همچنین گفت وگوهای وی در جریان سفر به مصر که روابط آن با ایران از حساسیت ویژه ای برخودار است نیز بیشتر متمرکز بر حوزه دیپلماتیک و روابط دو جانبه بوده است که وی هیچ تخصصی در آن ندارد.

بقایی دیروز در گفت وگویی با شبکه العالم ابراز عقیده کرد که تعیین نماینده ویژه یا مشاور به هیچ وجه موازی کاری با وظایف وزارت خارجه محسوب نمی شود و مجموعه مشاوران ریاست جمهوری می خواهند به کمک وزارت امور خارجه بیایند.

اردن، یمن و مصر از جمله کشورهای منطقه هستند که بیشترین تحرکات را علیه منافع جمهوری اسلامی ایران و شیعیان طی سال های اخیر داشته اند و جالب اینجاست که پس از انجام این سفرها نیز هیچ گونه تغییری در سیاست های خود علیه تهران نداده اند.

پروژه اعزام فرستادگان ویژه و مشاوران ریاست جمهوری به اطراف و اكناف جهان در حالی انجام می گیرد كه وزارت امور خارجه كه بدون وزیر باقی مانده است، تحرك به مراتب كمتری از دفتر ریاست جمهوری دارد و علاوه بر این، ۱۴ تن از دیگر مشاوران ریاست جمهوری نیز به عللی كه برای صاحب نظران مشخص است، از كار بركنار شده اند.