نقاشی سهقسمتی فرانسیس بیكن از چهره لوسین فروید، دوست نقاشش پس از ۴۵ سال رونمایی میشود.

به گزارش خبر، پرتره سه‌قسمتی فرانسیس بیکن از لوسین فروید که از سال ۱۹۶۵ تاکنون در دست مجموعه‌دار خصوصی بوده و در نمایشگاهی عرضه نشده ماه آینده در حراجی سوتبی در لندن به فروش گذاشته می‌شود. این نقاشی در سال ۱۹۶۴ کشیده شده است.

«سه بررسی برای پرتره‌ای از لوسین فروید» شامل سه پرتره کوچک ۱۴ در ۱۲ اینچی و نمایانگر یکی ازمهم‌ترین روابط هنری قرن بیستم است.

بیکن و فروید در سال ۱۹۴۵ از طریق گراهام ساترلند هنرمند به هم معرفی شدند و هرچند رقیب سرسخت هنری یکدیگر بودند به دوستانی صمیم تبدیل شدند. این دو حتی مدتی هر روز یکدیگر را می‌دیدند و صحبت می‌کردند، اما این رابطه هنری و دوستانه پس از جروبحثی در اواخر دهه ۱۹۷۰ به سردی گرایید.

البته پرتره بیکن از چهره فروید به سبک دیگر نقاشی‌های بیکن است و شباهت چندانی با چهره فروید ندارد. بیکن هنرمند برجسته معاصر به واسطه تصاویر(به ظاهر) دفرمه‌شده‌اش شهرت دارد.



بازار آثار بیکن
تنها چهار پرتره از چهره فروید اثر بیکن در ۲۰ سال اخیر حراج شده است. آخرین آنها در سال ۲۰۰۳ حراج شد، آن نقاشی سه‌قسمتی کوچک را پیر چن، رئیس بنیاد تایوانی «یاگئو» به قیمت سه میلیون و ۸۰۰ هزار پوند خریداری کرد. همین تابلو کوچک رکورد گرانترین اثر بیکن در حراجی‌ها را شکست.

از آن زمان به بعد قیمت تابلوهای بیکن در حراجی‌ها به شدت افزایش یافت؛ سال ۲۰۰۸ رومن آبراموویچ ۸۶ میلیون دلار برای خرید تابلو سه‌قسمتی بزرگی از این نقاش پرداخت.

با این حال تعداد آثار درجه یک بیکن در حراجی‌ها بسیار محدود بوده و از سال ۲۰۰۸ نیز برخی از آثار او در حراجی‌ها خریداری پیدا نکردند، اما سوتبی از این بابت نگرانی ندارد، این حراجی تابلویی متعلق به پل باس، دکتر بیکن را نوامبر گذشته به قیمت ۱۴ میلیون دلار به فروش رساند.

با این حال قیمت تابلو سه‌قسمتی بیکن از فروید بین ۷ تا ۹ میلیون پوند تخمین زده شده که به نظر منطقی نمی‌آید.


چهره اصلی لوسین فروید

فروشنده کیست؟
حراجی سوتبی فروشنده این تابلو را معرفی نکرده است. این تابلو مستقیما از «هنرهای زیبا مارلبرو»، دلال آثار بیکن در سال ۱۹۶۵ خریده شد. تنها نکته مشخص این است که این اثر میراثی خانوادگی بوده. با این حال متخصصان می‌گویند این اثر متعلق به گئورگ کستالیتز، دلال ساکن ژنو بوده که سال پیش درگذشت. گفته می‌شود کستالیتز رابطه‌ای نزدیک با توبیاس مایر، رئیس بخش هنر معاصر سوتبی داشته است.

این تابلو بخشی از حراجی آثار هنری مدرن و معاصر سوتبی است که شامل ۶۰ اثر هستند و انتظار می‌رود در مجموع ۴۵ میلیون پوند سود برای سوتبی داشته باشد. ویژگی اصلی این ۶۰ اثر این است که تمامی آثار نشانگر رابطه هنری میان هنرمندان است. این آثار تحت عنوان «نگاه دقیق: یک مجموعه خصوصی» چکش می‌خورد.

دیگر آثار مجموعه
پرتره سالوادور دالی از پل الوار شاعر كه در سال ۱۹۲۹ كشیده شده است از جمله آثار این مجموعه است. این تابلو در سال ۱۹۸۹ در حراجی كریستی در نیویورك به فروش رفت. خریدار كستالیتز بود كه دو میلیون و ۱۰۰ هزار دلار برای خرید آن هزینه كرد. گفته میشود این تابلو بین ۳.۵ تا ۵ میلیون پوند به فروش برود. آثاری از پیكاسو، جاكومتی و فروید دیگر آثار این بخش هستند.