محققان دانشگاه کيمبريج از ساخت برنامه رايانهاي جديدي خبر دادهاند که ميتواند با بررسي حالات صورت و الگوهاي گفتاري، احساسات انساني را درک کند.

به گزارش پایگاه فناوری اطلاعات، گروه محققان مرکز Computer Laboratory وابسته به دانشگاه کیمبریج به مدیریت پروفسور پیتر رابینسون موفق به ارائه نمونه اولیه این نرم‌افزار شده‌اند که می‌تواند تعامل میان رایانه‌ها و انسان‌ها را افزایش دهد. رابینسون در این خصوص گفت: «ما در حال ساخت درک احساسات و عواطف در نسل جدید رایانه‌های هوشمند هستیم. این رایانه‌ها می‌توانند حافظه‌‌های ما را بخوانند و دریابند که هر یک از ما چگونه محیط پیرامون را احساس می‌کنیم».

او در ادامه توضیح داد: «رایانه‌ها واقعا ابزارهای خوبی هستند تا متوجه شوند که هر یک از کاربران چه چیزی تایپ می‌کنند و یا چه چیزهایی را به زبان می‌آورند. اما به اعتقاد من، فهم این ابزارها فقط به گفته‌ها و نوشته‌های ما ختم نمی‌شود، آن‌ها می‌توانند به نوع کلام ما و احساساتمان نیز توجه داشته باشند».
این دانشمندان برای ساخت نرم‌افزار یاد شده همکاری‌های نزدیکی را با «مرکز تحقیقات دانشگاه آوستین» انجام دادند تا موفق به ابداع روشی شوند که بر پایه آن رایانه دریابد که هر یک از کاربران چه احساسی دارند و چگونه در مقابل محیط پیرامون واکنش نشان می‌دهند.

زماني که صورت کاربر در مقابل رايانه مجهز به اين نرمافزار قرار ميگيرد، حالات صورت وي محاسبه و بررسي ميشود و احساسات او از اين حالات نمايان ميشود. کارشناسان اعلام کردند که اين نرمافزار در بيش از ۷۰ درصد موارد احساسات کاربران را درست تشخيص داده است.