به گزارش افکار نیوزبه نقل از فارس، فیصل المقداد معاون وزیر امور خارجه سوریه در سخنانی گفت که راه خروج از بحران کنونی در سوریه نشستن سوری ها از طیف های مختلف بر سر میز گفت‌وگوها است تا تصمیم بگیرند که چه چیزی را بدون هرگونه دخالت خارجی می خواهند و آنچه را در همه پرسی از همه مردم به آن رسیدند؛ ارایه کنند تا در نهایت آینده و فردای سوریه را تعیین کند.

وی تصریح کرد: سوریه به هرگونه ابتکاری که تمایل به ارایه هر کمکی برای مهار بحران و بازگشت زندگی طبیعی به خیابان‌ها و شهرهای سوریه دارد، نگاه مثبتی دارد.

وی تصریح کرد: ابتکار سه جانبه ای که از آن سخن گفته شد و یکی از اعضای آن مصر بود؛ محمد مرسی رئیس جمهوری مصر با مواضع اخیر خودش آن را از بین برد.

المقداد گفت: سوریه از تعیین اخضر ابراهیمی فرستاده جدید بین المللی استقبال می کند همانطور که از کوفی عنان و طرح شش ماده ای و هیئت ناظر سازمان ملل استقبال کرد و با قلبی باز و تمایل صادقانه برای پایان دادن به وضعیت موجود در سوریه با وی سخن خواهد گفت و به توصیه ها و دیدگاهایش گوش فرا خواهد داد و همچنین با ایجاد دفتر سازمان ملل در دمشق برای پیگیری این مسائل همکاری خواهد کرد به گونه‌ای که قادر باشد تا تصویری را درباره رویدادهای جاری در سوریه به ابراهیمی ارایه دهد.

معاون وزیر امور خارجه سوریه تاکید کرد: تصمیم اتحادیه عرب برای متوقف کردن پخش برنامه های شبکه های ماهواره ای سوریه روی ماهوارهای نایل ست و عرب ست به علت موفقیت این شبکه های ملی در رساندن حقایق به افکار عمومی در داخل و خارج از سوریه و بیان صادقانه وجدان و ضمیر شهروندان سوری و انتظارات و دیدگاهش برای حل مشکل سوریه و مقابله آن با تجاوزگری علیه سوریه است.

وی تصریح کرد: کشورهایی که این تصمیم را گرفتند خود قدرت تصمیم گیری ندارند بلکه تصمیم ها بسته بندی شده برای آنها فرستاده می شود و آنها چیزی را فقط اجرا می کند که بیانگر ماهیت تغییر مورد نظر آمریکا و اروپا در جهان عرب است.

المقداد گفت: این تصمیم بیانگر انحطاط اخلاقی است و با اعلامیه جهانی حقوق بشر و همه آرمانها اطلاع رسانی جهانی مغایرت دارد و عدم واکنش غرب در قبال این سرکوب آزادی بیان بر نفاق و دورغگویی غربی‌ها حکایت دارد.

وی تصریح کرد: این سوریه است که تعبیر فعالیت مشترک عربی را تدوین کرد و از زمان تاسیس خود قلب تپنده جهان عرب و جلودار فعالیت قومی عربی بوده است امروز بیش از هر زمانی به این فعالیت مشترک عربی اعتقاد راسخ دارد اما نه آن فعالیت عربی که برخی کشورها بر آن مسلط هستند و مواضع و اقداماتی را از طریق تهدیدات آمریکا علیه کشورهای عربی دیگر تحمیل می کند.

المقداد گفت: مسئله فلسطین در دیپلماسی این کشورها حضور ندارد؛ کشورهایی که از برگزاری یک تظاهرات برای حمایت از فلسطین جلوگیری می کنند و هیچ حرفی از حملات اشغالگران اسرائیل علیه ملت فلسطین بر زبان نمی رانند زیرا آنها فقط تمرکز خود را روی رویدادهای سوریه گذاشته اند و قدس یهودی سازی می شود اما شاهدیم که این کشورها کمک های خود به ملت فلسطین را به دستور اربابان خود متوقف می کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: مرسی با تاریخ در تناقض است و آن را درک نمی کند و می خواهد از طریق ایجاد ائتلاف هایی که بیانگر سیاست های آمریکا و اسرائیل در منطقه است، روابط با کشورهای عربی برقرار کند و این بدان معناست که بین نظام گذشته و نظام کنونی که آن را(اخوان المسلمون) رهبری می کند؛ تفاوتی نیست.

المقداد گفت: دولت کنونی ترکیه به ریاست رجب طیب اردوغان مستحق آن است که در فهرست تروریسم بین المللی جای داده شود و به خاطر حمایتش از شبکه تروریستی القاعده و باز کردن درها و مرزهای خود به روی گروهی از وهابیین برای نفوذ به خاک سوریه و ارتکاب جنایت علیه مردم این کشور مجازات شود.

وی تاکید کرد: دست دولت ترکیه به خون سوری ها آغشته شده است و ملت ترکیه دولت خود را مورد بازخواست قرار خواهد داد زیرا شکست مفتضحانه ای در سیاست های خود خورده است که به نفع مردم نیست و خدمات مجانی با هدف راضی کردن آمریکا و اسرائیل ارایه می دهد و آزادیهای ملت خود را سرکوب و از تروریسم در منطقه حمایت میکند.