به گزارش افکار نیوزبه نقل از فارس، فائو هشدار داد با توجه به کاهش شدید و چشمگیر تولید غلات و محصولات مختلف کشاورزی در جهان پیش بینی می شود میزان ذخایر بین المللی غلات تا پایان امسال با کاهش چشمگیری روبرو خواهد شد.

بر اساس این گزارش، فائو در ادامه این گزارش افزود قیمت جهانی محصولات کشاورزی و مواد غذایی طی ماه اوت نزدیک به اوج قیمتها در سال ۲۰۰۸ میلادی تثبیت شده است. بر این اساس، در حالی که خوزه گرازیانو دا سیلوا رییس سازمان فائو خواستار اقدام فوری بین المللی برای آرام کردن بازارهای بین المللی شده است ولی قیمت جهانی محصولات کشاورزی و مواد غذایی همچنان روندی صعودی داشته است.

معاون وزیر کشاورزی روسیه نیز تاکید کرد کشورهای عضو گروه بیست ماه آینده نشست فوق العاده و اضطراری برای بررسی وضعیت بازار جهانی غلات و محصولات کشاورزی برگزار می کنند. وقوع خشکسالی بی سابقه در کشورهای دریای سیاه و آمریکا بازارهای بین المللی غلات را در آستانه تکرار بحران سال ۲۰۰۸ قرار داده است.

رییس فائو تصریح کرد گر چه قیمتهای کنونی غلات و محصولات کشاورزی نشانگر وقوع بحران غذایی نیست ولی جامعه جهانی باید بازارهای بین المللی را آرام کند. تا حد زیادی مطمئن هستیم که خشکسالی در آمریکا ما را با شرایط بحرانی سال ۲۰۰۸ میلادی روبرو نخواهد کرد.

فائو همچنین پیش بینی کرد میزان تولید جهانی غلات امسال با ۴ درصد کاهش به کمتر از ۲.۲۹۵ میلیارد تن خواهد رسید . این رقم در گزارش قبلی فائو بیش از ۲.۳۹۶ میلیارد تن اعلام شده بود .