به گزارش افکارنیوزبه نقل از مهر مسئولان باشگاه پرسپولیس در حالی برای برکناری سرمربی خود مردد هستند که تجربه نشان می‌دهد برکناری سرمربی خارجی و حضور یک ایرانی روی نیمکت سرخپوشان در میانه‌های فصل به مساعد شدن شرایط کمکی نمی‌کند.

تساوی تیم فوتبال پرسپولیس برابر فولادخوزستان نگاه‌های نگران و ناراضی را به " مانوئل ژوزه "، سرمربی پرتغالی این تیم معطوف کرد تا بار دیگر مسئولیت ناکامی‌های سرخپوشان بر دوش این مربی سنگینی و سیل انتقادات را به سمت او روانه کند.

پرسپولیس نه تنها در کسب نتیجه چندان موفق عمل نکرده که حتی مدت‌هاست از بازیکنان این تیم بازی زیبا دیده نمی‌شود. نکته جالب اینجاست که ژوزه ابتدای فصل فقط قول داده بود " پرسپولیس در جدول رده بندی دوازدهم نشود " ولی در پایان هفته هفتم تیمش در رتبه شانزدهم قرار گرفت؛ مسئله‌ای که بهانه کافی را به دست منتقدان این مربی پرتغالی داد تا ساده و کوتاه‌ترین راه را برای پایان دادن به بحران پرسپولس در برکناری این مربی خلاصه کنند.

با این حال تجربه ثابت کرده است برکناری یک مربی خارجی در تیم فوتبال پرسپولیس و حضور یک مربی ایرانی روی نیمکت این تیم در میانه‌ها یا انتهای فصل نه تنها کمکی به حل مشکلات سرخپوشان نکرده است بلکه مربیان ایرانی جایگزین تیم را در جایگاه پایین‌تری نسبت به همتای خارجی خود تحویل داده‌اند.

" زلاتکو کرانچار " برجسته‌ترین نمونه از این قبیل مربیان خارجی پرسپولیس است. او بعد از برکناری در میانه‌های فصل نهم و در حالی که پرسپولیس در رده سوم قرار داشت جایش را به علی دایی داد. کرانچار همانند ژوزه تیمی را تحویل گرفت که خودش کمترین نقش را در بستن آن داشت. او به فاصله چند هفته مانده به شروع مسابقات لیگ پرسپولیس را تحویل گرفت و عملکرد بدی هم نداشت.

با این حال دایی که جانشین این مربی کروات شده بود و قرار بود جایگاه پرسپولیس را بهبود ببخشد در نهایت با پرسپولیس چهارم شد. دایی در سال دوم حضورش در پرسپولیس و در حالی که خودش تیم را بسته بود هم نتوانست در لیگ به عنوانی بهتر از چهارمی دست یابد.



" راینر سوبل " دیگر مربی خارجی پرسپولیس بود که در لیگ‌ چهارم روی نیمکت پرسپولیس حضور داشت. هرچند او در پایان آن فصل پرسپولیس را به رده چهارم رساند اما تصمیمات فنی کاملا تحت تاثیر دستورات علی پروین قرار داشت. پروین بعد از " سوبل " سرمربی پرسپولیس شد به این امید که سرخپوشان را در لیگ پنجم قهرمان کند ولی نتایج ضعیف او با پرسپولیس در نهایت باعثشد تا مدیرعامل وقت پرسپولیس " آری‌هان " را جایگزین او کند.

آن فصل برای سرخپوشان با عنوان نهمی لیگ به اتمام رسید ولی این مربی هلندی موفق شد پرسپولیس را به فینال جام حذفی برساند.

نتایج پرسپولیس در هشتمین دوره لیگ هم قابل تامل است. وقتی افشین قطبی از مربیگری پرسپولیس کناره‌گیری کرد، افشین پیروانی روی نیمکت سرخپوشان نشست تا موقتا کار را در دست بگیرد. از نتایج ضعیف پیروانی مشخص بود که او قطعا تا آخر فصل سرمربی نخواهد بود. شکست‌های پی در پی پرسپولیس کار را به جایی رساند که در نهایت " نلو وینگادا " مربی پرتغالی کار را در دست گرفت و به رغم نداشتن زمان کافی برای شناخت تیم و حذف از لیگ قهرمانان آسیا، پایان آبرومندانه‌ای با پرسپولیس در لیگ برتر داشت.

بدون شک پرسپولیس این فصل تا اینجای کار بدترین نتیجه چند سال اخیر را تجربه کرده و با این بازیکنان گرانقیمت نتوانسته است انتظارات هوادارانش را برآورده کند. با وجود این به نظر نمیرسد برکناری مربی پرتغالی که با فوتبال روز دنیا آشناست و در حال پیاده کردن برنامههای مورد نظرش است کار چندان منطقی به نظر برسد.