به گزارش افکارنیوزبه نقل از تابناک، در پی قطع روابط سیاسی دولت کانادا با ایران و تعطیلی سفارت این کشور، موضوع واکنش ایران به این موضوع، از جمله اخباری است که مورد توجه بسیاری از مطبوعات جهانی قرار گرفته است. روزنامه «نیوز اینترنشنال» با اشاره به سخنان رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه، نوشته ایران اقدام دولت کانادا را «رفتاری خصمانه» ارزیابی می‌کند. این روزنامه همچنین به بخش دیگری از سخنان مهمانپرست اشاره کرده که گفته بود رفتار خصمانه دولت نژادپرست کنونی در کانادا، در حقیقت سیاست‌های دیکته شده توسط صهیونیست‌ها و انگلیسی‌ها را دنبال می‌کند.

روزنامه‌های «هندوستان تایمز» و «نیشن» از جمله دیگر مطبوعاتی هستند که صبح امروز این خبر را بازتاب داده‌اند.


خبر دیگری که مرتبط با همین موضوع مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته، لغو سفر علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی به کاناداست. روزنامه «تورنتو استار» در این باره نوشته در پی قطع روابط کانادا با ایران، رئیس مجلس ایران تصمیم گرفته از سفر برنامه‌ریزی شده خود به کانادا صرف‌نظر کند. به نوشته این روزنامه، پیش از این قرار بود لاریجانی اواخر ماه اکتبر برای شرکت در نشست اتحادیه بین‌المجالس به کانادا سفر کند، اما در اعتراض به اقدام ناگهانی دولت این کشور، سفر خود را لغو کرده است.


اما در شرایطی که دولت آمریکا و همچنین کشورهای اروپایی اعلام کرده‌اند که در پی وضع تحریم‌های جدید علیه ایران هستند، مخالفت روسیه با این روند از جمله اخباری است که مورد توجه شماری از مطبوعات قرار گرفته است.

«نیوز مکس» با اشاره به این موضوع، از مخالفت شدید روسیه با افزایش فشار‌ها بر ایران و همچنین سوریه خبر داده است. به نوشته این پایگاه خبری، «سرگئی لاوروف»، وزیر خارجه روسیه، روز گذشته پس از دیدار با همتای آمریکایی خود در حاشیه نشست کشورهای ساحلی اقیانوس آرام، مخالفت کشورش با تحریم‌های جدید علیه ایران را ابراز و اشاره کرد که این تحریم‌ها، به منافع اقتصادی روسیه ضربه می‌زند.


«گالف تودی» نیز به شیوه دیگری به همین موضوع پرداخته و اشاره کرده کشورهای اروپایی در حالی از ضرورت افزایش فشار‌ها و وضع تحریم‌های جدید علیه ایران دم می‌زنند که روسیه آزردگی و مخالفت خود را نسبت به این اقدام ابراز کرده است. این روزنامه از یک سو به سخنان اخیر وزرای خارجه آلمان و فرانسه در دفاع از وضع تحریم‌های جدید علیه ایران اشاره کرده و از سوی دیگر، بخشی از اظهارات لاوروف را مورد توجه قرار داده که گفته بود، تحریم‌های وضع شده علیه ایران، روز به روز ماهیت فرا مرزی پیدا کرده و از این طریق، به منافع دیگر کشور‌ها لطمه می‌زند.


در پایان، روزنامه «واشنگتن تایمز» در مطلبی با اشاره به برنامه سفر رئیس‌جمهور ایران به نیویورک و سخنرانی وی در مجمع عمومی سازمان ملل، نوشته پیامی که به احتمال زیاد در این سخنرانی به جهان ارائه می‌شود، این است که ایران درهای مذاکره بر سر موضوع هسته‌ای را نبسته و آماده است تا مذاکرات با قدرت‌های جهانی را از سر بگیرد.

به نوشته این روزنامه، در این میان، مهمترین چالش حل نشده، چگونگی غلبه کردن بر شکافهای عمیقی است که در سه دور گذشته مذاکرات میان طرفین پدید آمده است. این روزنامه همچنین اشاره کرده که به واسطه موضوع هستهای، جهان سخنرانی احمدینژاد را به دقت مورد توجه و ارزیابی قرار خواهد داد.