به گزارش افکارنیوزبه نقل از الف، تعرض و مزاحمت خیابانی بخشی از تجربه اجتماعی بسیاری از دختران و زنان است. دکتر مجید ابهری در گفتگوی با الف، آزارهای خیابانی را نماد بارز تجاوز به حقوق شهروندی می‌داند که متأسفانه این آزارها از مظاهر ناهنجاری اجتماعی در زندگی شهری است.

ابهری تعرض‌های خیابانی را به دو صورت آزارهای فیزیکی مانند تنه زدن، تعرض فیزیکی و لمس بدنی، ترساندن بانوان با موتورسیکلت و یا بوق زدن و آزارهای گفتاری را که شامل متلک پرانی، بکار بردن عبارات مشمئز کننده و زشت تقسیم می‌کند و می‌گوید: " این‌گونه آزارهای خیابانی باعثتجاوز به حریم شهروندی و آزادی‌های اجتماعی بانوان است. به طور متوسط به ازای هر زن خیابانی هفت مرد خیابانی وجود دارد و برای هر زن صدبار در روز بوق زده می‌شود. برای این افراد که به بهانه مسافر کشی به بانوان تعرض می‌کنند محجبه یا بی حجاب، پیر یا جوان فرقی نمی‌کند همین قدر که زن باشد و در کنار خیابانی ایستاده باشد باعثآزار او می‌گردند ".

این عضو هیئت علمی دانشگاه اضطراب، استرس و ترس از حضور در اجتماع را از عوارض این آزارها می‌داند و معتقد است: این‌گونه تجاوز به حقوق شهروندی بانوان باعثکاهش مشارکت آن‌ها در عرصه های اجتماعی می‌گردد. بسیاری از زنان در جامعه ما حتی در شرایط حفظ حجاب اسلامی نیز مورد آزار قرار می‌گیرند متأسفانه به علت کاهش غیرت اجتماعی دیگر کمتر مردی از بانوان در جامعه دفاع می‌کند. متأسفانه به طور متوسط ۲۵ درصد از زنان شهری در طول روز مورد آزار فیزیکی و رفتاری قرار می‌گیرند.

به اعتقاد ابهری، برخورد انتظامی با این افراد کافی نیست بلکه فرهنگ سازی و آماده سازی بستر فکری در جامعه می‌تواند از این‌گونه آزارها جلوگیری نموده یا آن‌ها را کاهش دهد. فاصله گرفتن از ارزشهای دینی و اخلاقی، کمرنگ شدن تربیت اجتماعی، بی اعتنایی به حقوق شهروندی ارکان اساسی آزارهای خیابانی و بی حرمتی و بی ادبی به زنان جامعه می‌باشد.

۸۰ درصد از تعرض‌های خیابانی، آزارهای کلامی و گفتاری می‌باشند. ۲۰ درصد از آزارهای فیزیکی در معابر شلوغ مثل بازارها و خیابان‌ها و میادین یا در ایستگاه‌های اتوبوس و مترو مورد آزارهای فیزیکی قرار می‌گیرند.

این آسیب شناس در پاسخ به این سؤال که علت این تعرض‌ها چیست گفت: " علت این امر کمرنگ شدن ارزش‌های دینی و اخلاقی، تغییر سبک زندگی که ماهواره مسبب اصلی آن سد و ضعف مدیریت غریزه جنسی در جامعه از علل این پدیده است. وقتی برای غریزه جنسی جوانان برنامه ریزی نمی‌شود و برای ازدواج شرایط لازم فراهم نمی‌گردد شاهد گسترش این مسائل می‌شویم.

وی ادامه می‌دهد: " در کشورهای اروپایی ۹۰ درصد از آزارهای فیزیکی از طرف کسانی می‌باشد که دچار ناهنجاری‌های روانی و رفتاری می‌باشد. شهروندان معمولی به ندرت ممکن است باعثآزارهای گفتاری و فیزیکی گردند.

ابهری در مورد نسبت آزارهای خیابانی در کشور ما به سایر کشورها می‌گوید: آزارهای گفتاری خیابانی در کشور ما ۵ برابر کشورهای اروپایی است، همچنین در کشورهای اروپایی آزارهای عملی ۱۵ برابر کشور ما می‌باشد. ولی در کشورهای عربی برخورد شدید پلیس با این‌گونه افراد حتی اجازه خیره شدن به زنان را نمی‌دهند تا چه برسد به آزار های فیزیکی. تصویب قوانین تشدید مجازات آزارهای خیابانی و افرادی که مرتکب این اعمال می‌شوند می‌تواند به عنوان اهرم بازدارنده قانونی مورد استفاده قرار گیرد

به گزارش الف، در نظر سنجی یک نهاد عمومی در چند سال گذشته از بانوان تهرانی، "انتشار تصاوير خصوصي افراد ۸۰ درصد "تنه زدن عمدي به زنان" ۸۳ درصد، "متلك گفتن" ۷۶ درصد، "شنيدن الفاظ ركيك" ۷۵ درصد، "ويراژ دادن و حركات نمايشي موتورسواران" ۷۲ درصد و "تعقيب زنان توسط مردان در اماكن خلوت" ۷۲ درصد از مهمترین مزاحمت ها برای بانوان بودند.