به گزارش افکارنیوزحسن خسروجردی امروز یکشنبه در گفتگو با مهر از صدور اولین محموله نفت خام ایران توسط شرکتهای خصوصی سخن گفت و افزود: این محموله نفت به شرکت خارجی توسط کشتی‌های نفتکش غیر ایرانی تحویل شده است.
رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی با اعلام اینکه تمامی مراحل بازاریابی برای فروش این محموله عظیم نفت توسط بخش خصوصی انجام شده است، تصریح کرد: با توافق انجام گرفته با دولت، منابع مالی حاصل از فروش این محموله نفت به صورت تهاتری تسویه حساب شده است.

این فعال بخش خصوصی در توضیح بیشتر انجام این عملیات تهاتری برای فروش نفت به مهر بیان کرد: با توجه به بدهی دولت به این شرکت خارجی، منابع مالی حاصل از آن با بدهی‌ها تهاتر و تسویه حساب شده است.

وی همچنین از انجام بازاریابی‌های گسترده نفتی توسط کنسرسیوم‌های بخش خصوصی خبر داد و افزود: با انجام مذاکرات و بازاریابی با شرکتهای متعدد خارجی، تاکنون چندین قرارداد جدید برای صادرات نفت توسط بخش خصوصی امضا شده است.

خسروجردی با بیان اینکه در حال حاضر تمامی هماهنگی‌ها با شرکت ملی نفت ایران و بانک مرکزی برای فروش نفت توسط بخش خصوصی انجام شده است، اظهار داشت: با این وجود، یک مشکل باقیمانده بین بخش خصوصی و بانک مرکزی هنوز حل نشده است.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی با یادآوری اینکه ارائه تخفیف ویژه‌ای توسط دولت به بخش خصوصی برای فروش نفت صحت ندارد، اظهارداشت: دولت در حال حاضر ۷۰ درصد نفت را بدون تخفیف به مشتریان خارجی عرضه می‌کند، بنابراین برای ۳۰ درصد باقیمانده که قرار است از سوی بخش خصوصی صادر شود، تخفیفی در نظر نخواهد گرفت.

وی با بیان اینکه درخواست بخش خصوصی از شرکت ملی نفت این بوده که نفت را به صورت اعتباری ارائه شود، گفت: در واقع ضمانت نامه از شرکت‌های بخش خصوصی بگیرد و نفت را در یک مدت زمان معین در اختیار ما قرار دهد تا بعد از تحویل به پالایشگاه‌های خارجی و تبدیل آن به فرآورده‌های نفتی و بازگشت پول، پول نفت را پرداخت کنیم.

این فعال اقتصادی با تاکید بر اینکه برای صادرات نفت تاکنون سه کنسرسیوم طراحی شده است، اعلام کرد: بر این اساس، از ظرفیت بانک‌ها هم برای ورود به تجارت نفت استفاده می شود.

خسروجردی همچنین از طراحی مکانیزم جدیدی به منظور نقل و انتقال پول حاصل از فروش نفت خبر داد و خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی که عملیات نقل و انتقال پول از طریق بانکها با محدودیت روبهرو شده، مکانیزم دیگری را در پیش گرفتهایم.