به گزارش افکارنیوزبه نقل از ایسنا، یک روانشناس با اعتقاد بر این‌که کاهش عزت نفس یکی از دلایل انجام جراحی‌های زیبایی است، اظهار کرد: پیام‌های منفی والدین به فرزندان در کاهش عزت نفس موثر است.

دکتر حمید نجات در خصوص دلایل افزایش تمایل به انجام جراحی‌های زیبایی به عزت نفس افراد اشاره کرد و گفت: احترام افراد به بدن و روان خود و در مجموع احترام آنان به خود، عزت نفس نامیده می‌شود، افرادی که عزت نفس پایینی دارند، شرایط جسمانی خود را مطلوب نمی‌دانند.

وی درخصوص علت این مساله به آموزش‌های درون خانواده و اجتماع اشاره و تصریح کرد: پیام‌های منفی که والدین به فرزندان خود القا می‌کنند در این مساله موثر است.

نجات به دو ایراد اساسی جامعه در مورد نوجوانان اشاره کرد و ادامه داد: یکی بحثعدم تخلیه هیجانی و دیگری بحثبیکاری است، متاسفانه در جامعه ما راه‌های منطقی برای تخلیه هیجانی نوجوانان وجود ندارد.

وی عنوان کرد: در بحثبیکاری، نیز افراد بیکار به شکل‌های مختلف، به دنبال پرکردن اوقات فراغت خود هستند که برای برخی افراد یکی از این راه‌ها انجام جراحی‌های زیبایی است.

دکتر نجات با اشاره به خودآگاهی در بحثروان اضافه کرد: خودآگاهی به معنی آگاهی فرد از صفات جسمانی و روانی خود است.

وی با بیان این‌که شروع آگاهی افراد از خود، حدود ۱۲ ماهگی است، تصریح کرد: آغاز خودآگاهی با مفهوم اصیل آن از حدود ۶ سالگی صورت می‌گیرد.

این روانشناس در خصوص خودآگاهی جسمی اظهار کرد: در بحثآموزش معتقدیم افراد باید به یک جمع‌بندی در مورد میزان و نحوه رضایت از وضعیت جسمانی خود برسند.

وی خاطرنشان کرد: فرد در این مرحله به دو نتیجه می‌رسد، قسمت‌هایی از بدن خود را مطلوب و قسمت‌هایی را نامطلوب می‌داند.

نجات تصریح کرد: در مورد قسمت‌های نامطلوب، بخشی قابل تغییر و بخشی غیر قابل تغییر است و بخش قابل تغییر را گاها با انجام جراحی‌های زیبایی می‌توان تغییر داد.

وی در ادامه از اختلالی به نام " بدشکلی بدن " نام برد و اظهار کرد: متاسفانه چیزی که اکنون در جامعه شاهد هستیم اختلالی به نام بدشکلی بدن است که این اختلال عبارت است از احساس رنجش و احساس درونی فرد از شرایط بدن خود، اگرچه دیگران چنین تصوری از وی نداشته و شرایط بدن او را مطلوب می‌دانند.

این روانشناس گفت: برخی از متقاضیان انجام جراحی‌های زیبایی افرادی هستند که از بیماری افسردگی رنج می‌برند و برای کاهش بیماری خود به این جراحی‌ها روی می‌آورند، اما بعد از انجام این جراحی‌ها باز هم ارضای درونی ندارند چرا که ریشه بیماری آنان درمان نشده است.

وی در خصوص تاثیر تبلیغات بر افزایش انجام این جراحی‌ها با بیان این‌که بسیاری از این تبلیغات، کاذب هستند، عنوان کرد: مسلما این تبلیغات بی‌تاثیر نبوده و ناخودآگاه افراد را تشویق به ایجاد تغییر می‌کنند.

این روانشناس در پاسخ به سوالی در خصوص نقش متخصصان جراحی‌های زیبایی در تشویق یا منصرف کردن متقاضیان ادامه داد: اگر پزشکی وجدان کاری داشته باشد، باید مراجعان را از انجام اعمال غیر ضروری بازدارد.

وی در خصوص فرهنگ‌سازی برای کاهش انجام این جراحی‌ها تصریح کرد: مساله آموزش و خودآگاهی اصل اول در جهت فرهنگ‌سازی است.

دکتر نجات بیان کرد: بخش دیگر به پیام‌های والدین مربوط می‌شود؛ اگر والدین نیازهای روانی فرزندان را ارضا کنند، آنان نیازی به ارضای این نیازها در بیرون نخواهند داشت.

وي اظهار كرد: بخش ديگر اين مساله به جامعه برميگردد كه بايد با كاهش تبليغات كاذب، جلوگيري از فعاليت مراكز غير مجاز و اطلاعرساني درمورد معايب و مضرات انجام اين جراحيها از طريق رسانهها اين كار را انجام دهد.