به گزارش افکارنیوزبه نقل از فارس، روزنامه آمریکایی واشنگتن پست در گزارشی نوشت که اوضاع کنونی سوریه تا حدود بسیاری شبیه اوضاع جاری در افغانستان دهه هشتاد است، چون آمریکا و هم‌پیمانان منطقه‌ایش همچنان به حمایت‌های خود از افراد مسلح ادامه می‌دهند.

این روزنامه امریکایی در ادامه به شباهت‌های موجود بین سوریه و افغانستان دهه هشتاد اشاره می‌کند و می‌نویسد: بسان گذشته هم اکنون افسران سازمان سیا افراد مسلح را در مرزهای ترکیه و اردن با سوریه آموزش می‌دهند و همان جبهه‌ای که جنگ در افغانستان را از حیثمالی و نظامی تامین کرد، هم اکنون افراد مسلح را در سوریه از این حیثتامین‌ می‌کند و در این دو جنگ تنها یک نفر اداره کننده تمام عملیات‌های مذکور بود و او کسی جز شاهزاده «بندر بن سلطان» نیست که هم اکنون ریاست سازمان اطلاعات و امنیت رژیم سعودی را برعهده دارد.

واشنگتن پست توضیح می‌دهد که در دهه هشتاد بندر سفیر عربستان سعودی در واشنگتن و در جنگ افغانستان تامین کننده مالی عملیات‌های سازمان سیا در افغانستان بود و هم اکنون این نقش را در سوریه و در سمت ریاست سازمان اطلاعات و امنیت رژیم سعودی ایفا می‌کند.

اما این گزارش در ادامه تاکید می‌کند که اوضاع آنگونه که به سود آمریکا و عربستان سعودی در افغانستان پیش رفت و با خروج نظامیان شوروی سابق از این کشور همراه بود، در سوریه چنین نیست و این موضوعی است که دولت اوباما به خوبی به آن آگاه است.

به همین دلیل واشنگتن پست به کاخ سفید هشدار می‌دهد، در حمایت‌های استراتژیک خود از عربستان سعودی جانب احتیاط را مدنظر داشته باشد.

این روزنامه آمریکایی تاکید می‌کند: آنچه امروز سعودی‌ها دست به آن می‌زنند، یعنی جنگ‌های سری و اعزام جهادی‌ها به سوریه و تامین مالی آنها با هدف دور ساختن معارضان حکومت سعودی و خارج کردن آنها از کشور صورت می‌گیرد.

واشنگتن پست می‌نویسد که آل سعود با این ترفند از دست معارضان خود و همچنین صدها جنگجوی القاعده خلاص می‌شود که در زندان‌های این کشور در بازداشت به سر می‌برند.

همچنین این روزنامه آمریکایی سیاست‌های عربستان سعودی در منطقه را دامن زدن به نزاع‌ها و درگیری‌های مذهبی بین اهل سنت و شیعیان بیان کرد و درباره سوریه نوشت که آل سعود، اسد را جزیی از هلال شیعی می‌دانند که باید از پیش رو برداشته شود.

واشنگتن پست تاکید کرد: جنگی که عربستان سعودی در منطقه به راه انداخته ویرانگر و خطرناک است و همانگونه که عراق و لبنان را غرق خود ساخت و این دو کشور را به تباهی و نابودی کشاند، هم اکنون درصدد غرق کردن سوریه در این ورطه است و در این میان آمریکا باید از حمایت آل سعود در این جنگ‌ها برحذر باشد.

این روزنامه به دولتمردان آمریکایی توصیه کرد که به شکلی جدی به حمایت از عناصر عقلانی و منطقی در میان معارضان سوری بپردازد و مانع نفوذ بیش از پیش تندروها در این کشور شود.

این گزارش در پایان از کاخ سفید میخواهد که همچون عراق که از دولت این کشور در برابر حملات طایفهای حمایت کرد، در سوریه نیز به ظاهر به حمایت از نظام اسد در برابر حملات طایفهای بپردازد و قبایل و طوایف این کشور را به حال خود رها کند، چون به زعم این روزنامه، آنها به اندازه کافی از نظام اسد ناراضی هستند که خود به دست خویش آن را تغییر دهند و مانع نفوذ القاعده در کشور خود شوند.