به گزارش افکارنیوزبه نقل از فارس، کارنامه زندگی آیت‌الله سید محمود طالقانی به تمامی مبارزه، زندان و تبعید است. گویی شخصیت وی با سکوت و سکون ناآشنا بوده است، وی نخستین زندانی سیاسی است که در زمان رضاشاه، به جرم دفاع از زن محجبه‌ای که مأموران رضاشاه به وی توهین کرده، قصد برداشتن چادر وی را داشتند، دستگیر و زندانی شد، آنان عدم جواز حمل عمامه از جانب وی را بهانه دستگیری او قرار داده بودند.

آیت‌الله طالقانی به خاطر مخالفت با انقلاب سفید شاه، در بهمن ۱۳۴۱ دستگیر و زندانی شد، ایشان در ایام محرم تظاهرات‏های سیاسی - مذهبی را هدایت و سخنرانی‏های پرشوری ایراد می‏کرد؛ به گونه‏ای که توسط رژیم دستگیر و زندانی شد. دستگیری وی عکس‌العمل بسیاری علما را به دنبال داشت.

آیت‌الله طالقانی علاوه بر زندان، مجازات‌هایی همچون تبعید را نیز تحمل کرده بود، وی مدت شش ماه در زابل و یک سال در بافت تبعید بود، فعالیت‌های طالقانی گسترده و متنوع بود، وی از تمامی فرصت‏هایی که گمان می‏برد، به افزایش آگاهی جوانان و بهبود بینش و نگاه آنان نسبت به اسلام کمک می‏کند، بهره می‏برد.

سرانجام روز ۱۹ شهریور سال ۱۳۵۸ شمسی عالم مجاهد آیت‏الله حاج سید محمود طالقانی پس از سال‌ها فعالیت‏های علمی و مبارزاتی ‌دار فانی را وداع گفت و در جوار رحمت حق آرمید.

در ادامه تصویری را مشاهده می‌کنید که مربوط به روز ۱۹ شهریور سال ۱۳۵۸ در بهشت‌ زهرا(س) است که آیت‌الله سید محمد بهشتی، آیت‌الله سید ابوالفضل زنجانی و آیت‌الله سید هادی خسروشاهی در امر آماده‌سازی محل تدفین آیت‌الله طالقانی دیده می‌شوند: