کنترل علائم حیاتی بدن با پوست الکترونیکی

به گزارشافکارنیوزبه نقل از ایسنا، با توجه به پیشرفت‌هایی که در بخش بسترهای پلیمری، طراحی ریزتراشه، لامپ های LED، فناوری بی سیم و حتی پنل های خورشیدی صورت گرفته است، در آینده پوست‌های الکترونیکی ارتجاعی می‌توانند انقلابی در بخش دستگاه‌های تشخیصی پزشکی ایجاد کنند.

پروژه MC۱۰‌ توسط دانشگاه کمبریج در حال اجراست و محققان بدنبال طراحی قطعات الکترونیکی ارتجاعی هستند که می توانند مانند خالکوبی موقت بر روی پوست انسان قرار گیرند.

پلیمرهای الکترونیکی که پیش از این طراحی شده‌اند از قابلیت خم شدن برخوردارند، اما پروژه MC۱۰ قطعات الکترونیک با خاصیت ارتجاعی است که می‌تواند اطلاعات پزشکی مانند میزان ضربان قلب و تنفس و دمای بدن را به تلفن همراه کاربر ارسال کند.

هدف نهایی محققان، طراحی قطعات پلیمری است که برای بررسی علائم حیاتی خارجی و داخلی بیماران مانند دما، دهیدراته شدن(از بین رفتن آب بدن) و بی نظمی ضربان قلب(آریتمی) مورد استفاده قرار می گیرد.

اين فناوري در مراحل اوليه تحقيقات قرار دارد، اما محققان اميدوارند با توسعه اين فناوري در آينده، پزشكان بتوانند با نصب قطعات الكترونيكي ارتجاعي مانند خالكوبي موقت بر روي اندام مختلف بدن، وضعيت سلامت بيمار را از راه دور تحت كنترل داشته باشند.