به گزارش افکارنیوزبه نقل از ایسنا، دکتر سعید سرکار، در چهارمین کنگره بین المللی فناوری نانو در دانشگاه کاشان، اظهار داشت: برای رسیدن به این هدف باید تغییر نگرش در برنامه ریزان و مسؤولان ایجاد شود.

وی خاطر نشان کرد: اگر در توسعه تکنولوژی به بلوغ فکری برسیم می توانیم وارد عرصه فناوری شویم.

وی، با اشاره به اینکه کشور ما به لحاظ توسعه علمی خوب رشد یافته است افزود: یکی از شاخص های مهم برای تقویت علم، ارائه مقالات دانشجویی و کاربردی کردن پژوهش هاست.

دبیر ستاد ویژه فناوری نانو کشور، از دانشجویان خواست تا مقالات علمی خود را که ارزش تولید ثروت را دارد اعلام کنند و ستاد ویژه فناوری نانو کشور نیز از این گونه مقالات حمایت می کند.

سرکار، ایجاد شرکت های دانش بنیان را برای ارتقاء علمی لازم دانست و خاطر نشان کرد: آینده کشور باید مبتنی بر ایجاد خلاقیت و نوآوری باشد.

وی، با بیان اینکه این رسالت بزرگ بر گردن دانشگاه هاست افزود: آینده کشور در گرو تلاش های دانشجویان است.

به گفته وی، باید ساختارها به شکل جدی شکل گیرد و شرکت ها خودشان را آماده تولیدات علمی کنند.

دبیر ستاد ویژه فناوری نانو کشور، به وجود بیش از ۹۷ شرکت در حال رشد در مراکز رشد اشاره کرد و افزود: ۲۳۲ شرکت تولیدی در حوزه نانو وجود دارد.

وی، به کسب رتبه نهم تولید علم ایران در حوزه نانو اشاره کرد و افزود: باید سعی شود که با تولیدات علمی بیشتر، ایران در ردیف پنج کشور برتر دنیا قرار گیرد.

سرکار خاطر نشان کرد: دانشگاه ها در کنار آموزش و تولید علم باید تولید خود را تبدیل به توسعه تکنولوژی و محصول کنند.

رییس انجمن نانو فناوری ایران نیز در این مراسم گفت: امروز ایران با اقتدار علمی از رتبه ۵۹ به رتبه نهم تولید علم نانو نایل شده است که این نشان از رشد علمی کشور دارد.

دکتر محمد حسین مجلس آرا، تولید علم به ثروت را برای اقتدار علمی لازم دانست و اظهار داشت: ما امروز شاهد رشد علم به فناوری و نوآوری و تولید محصول و تجاری سازی هستیم.

وی، با اشاره به اینکه امروز عرصه کارزار علمی است افزود: امروز در عرصه علمی نیاز به مجاهدت هایی همچون خوارزمی ها، کمال الملک و امیر کبیرها داریم.

وی به شهیدان عرصه علم و فناوری همچون علی محمدی، شهریاری و شهید چمران اشاره کرد و افزود: این افراد چراغ راه جوانان و ستاره درخشان هدایت هستند.

مجلس آرا، برگزاری این کنفرانس ها را زمینه‌ساز گسترش فرهنگ پژوهش در سطح ملی و بین المللی بین محققان و متخصصان آشنا به نانو فناوری دانست و ابراز امیدواری کرد تا برگزاری این کنگره ها، با تبادل تجربیات و ارتباطات بین محققان و اندیشمندان داخلی و خارجی، شرایط رشد و توسعه علمی کشور را فراهم آورد.

رییس دانشگاه کاشان نیز در این مراسم، از افتخارات نظام جمهوری اسلامی را پیشرفت علم و فناوری ذکر کرد و گفت: بیشترین شیب تولید علم از آن ایران است که رتبه ۱۶ را کسب کرده است.

دکتر عباس کتابی، تبدیل علم به دانش و محصول و فناوری را لازم دانست و اظهار کرد: سیاست گذاری ها باید در جهت ایجاد شرکت های دانش بنیان و شرکت های کارآفرین باشد.

وی، افزایش ظرفیت دانشجویان تحصیلات تکمیلی را نشان از عشق و علاقه جوانان به علم ذکر کرد و افزود: در شرایط تحریم باید با کاربردی کردن پژوهش ها به تولید ملی جدی توجه شود.

رییس دانشگاه کاشان به پژوهشکده نانو این دانشگاه اشاره و ابراز امیدواری کرد: تا این پژوهشکده که نخستین پژوهشکده نانو کشور بوده است بتواند در راستای تولید علم و تبدیل آن به فناوری و محصول گام های مثبتی را بردارد.

چهارمین کنگره بینالمللی علوم و فناوری نانو با همکاری ستاد توسعه فناوری نانو و دانشگاه کاشان از ۱۸ شهريور آغاز شده و به مدت دو روز در دانشگاه کاشان ادامه دارد.