به گزارش افکارنیوزبه نقل از ایسنا، علی‌اکبر صالحی در گزارش خود با اشاره به اینکه ریاست جنبش عدم تعهد هر سه سال بر عهده یکی از کشورهای عضو قرار می‌گیرد، ‌تصریح کرد: در اجلاس پانزدهم جنبش عدم تعهد تصمیم گرفته شد که ریاست اجلاس به عهده ایران قرار گیرد البته قطر نیز به عنوان ریاست جنبش پیشنهاد شد که ایران توانست اکثریت آراء را جلب کند.

وی با اشاره به تاریخچه تشکیل جنبش عدم تعهد یادآور شد: در سال ۱۹۶۱ اولین اجلاس جنبش عدم تعهد در بلگراد(یوگسلاوی سابق) تشکیل شد، پیش از آن و در سال ۱۹۵۵ تعدادی از سران به اعتبار وجود دو بلوک شرق و غرب ۱۰ اصل را به عنوان اصول عدم تعهد به سلطه مدنظر قرار دادند که منجر به تشکیل جنبش شد.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به اینکه ایران پیش از ریاست جنبش عدم تعهد، عضو تروئیکای جنبش بوده است، تصریح کرد: تروئیکا شامل روسای قبلی، فعلی و بعدی جنبش است. ایران سه سال در این تروئیکا حضور داشته و سه سال آینده نیز عضو تروئیکا خواهد بود.

صالحی ادامه داد: جنبش عدم تعهد یک جنبش و نهضت است و سازمان نیست، بنابراین قاعده و سازماندهی خاصی هم ندارد. البته این جنبش در نیویورک یک دفتر هماهنگی دارد که گاهی نشست سفرای کشورهای عضو در آن برگزار می‌شود. در این تشکیلات همچنین چیزی به نام تروئیکا وجود دارد که اختیاراتی دارد که چند کمیته از جمله کمیته حقوق بشر و خلع سلاح در آن تشکیل شده‌اند که موضوعات اصلی مورد نظر جنبش را در نهادهای بین‌المللی پیگیری می‌کنند.

وی با اشاره به تشکیل جلسه دو نشست وزرای خارجه کشورهای عضو جنبش عدم تعهد در سه سال گذشته گفت: نشست اول وزرای خارجه شهریور سال ۸۶ برگزار شد که منجر به ایجاد دفتری در ایران به نام مرکز حقوق بشر و تنوع فرهنگی شد و در حاشیه برگزاری اجلاس سران جنبش در تهران رسما آغاز به کار کرد. جلسه دیگر وزرای خارجه نیز در مرداد ۸۷ در تهران برگزار شد که شعار آن همبستگی برای صلح و عدالت بود و ما توانستیم تجارب خوبی از برگزاری آن کسب کنیم.

رییس شورای سیاستگذاری اجلاس سران جنبش عدم تعهد با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای برگزاری این اجلاس خاطر نشان کرد: ما دبیرخانه اجلاس را در وزارت خارجه تشکیل دادیم و تا پیش از برگزاری اجلاس، ۳۰ جلسه برگزار کردیم که توانستیم اسناد را مرتب کنیم و کارهای دیگر اجلاس را از نظر تهیه‌ی دعوتنامه و رایزنی برای حضور حداکثری انجام دهیم.

صالحی در ادامه ضمن قدردانی از صداوسیما، سایت‌ها، خبرگزاری‌ها، ‌روزنامه‌ها، نیروی انتظامی، سپاه، ‌بسیج، ارتش، وزارت راه و شهرسازی، وزارت بهداشت و همه ارگان‌هایی که در برگزاری اجلاس عدم تعهد دخیل بودند، گفت که پیش از برگزاری اجلاس، فضایی از منفی‌سازی برای عدم برگزاری اجلاس یا برگزاری آن با شرکت حداقلی وجود داشته است.

وی در ادامه به نامه‌ی رسمی وزیر خارجه کانادا به دبیرکل سازمان ملل پیش از برگزاری اجلاس اشاره کرد و افزود: وزیر خارجه کانادا رسما از دبیرکل سازمان ملل خواسته بود که در اجلاس تهران شرکت نکند. همچنین کانادا از تعدادی از کشورهای دیگر خواسته بود در این اجلاس حضور نیابند اما الحمدالله دیدیم که اجلاس به بهترین نحو از نظر کیفی و کمی برگزار شد و از نظر جایگاه رسمی شرکت‌کنندگان و تعداد آنها، از پانزده اجلاس قبلی موفق‌تر بود.

وزیر خارجه کانادا رسما از دبیرکل سازمان ملل خواسته بود که در اجلاس تهران شرکت نکند

وزیر امور خارجه کشورمان محتوای سخنان سخنرانان جنبش عدم تعهد را مورد اشاره قرار داد و افزود: محتوای سخنرانی‌ها بسیار خوب و شعار اجلاس(صلح پایدار در سایه مدیریت مشترک جهانی) نیز گویا و متناسب با وضع امروز جهان بود. همچنین ما وب سایتی برای اطلاع‌رسانی درباره اجلاس راه‌اندازی کردیم که کماکان به فعالیت خود ادامه می‌دهد و می‌تواند منبع خبررسانی درباره فعالیت‌های جنبش باشد.

صالحی در ادامه با بیان اینکه برای برگزاری اجلاس جنبش عدم تعهد از مترجمین خبره استفاده شده بود، ‌گفت: ما همچنین از تجارب کشورهای برگزارکننده اجلاس استفاده کردیم و پیش‌نویس اسناد را نیز آماده کردیم. در اجلاس سه جلسه‌ی کارشناسان ارشد، وزرای خارجه و سران برگزار شد که این سندها در آن مورد بازبینی قرار گرفت. اسناد در اجلاس کارشناسی بدون تحفص به اجلاس وزرای خارجه رفت و از آنجا نیز بدون تحفص به اجلاس سران ارجاع داده شد که نهایتا هشت سند به امضای کشورهای عضو رسید. سند اصلی نیز ۷۰۰ بند داشت که از حیثمحتوا و مفاد قابل مقایسه با بیانیه اجلاس‌های قبلی نیست.

وی در ادامه از توسعه دبیرخانه موقت شکل گرفته برای برگزاری جنبش عدم تعهد خبر داد و گفت: به فرد مشخصی حکم می‌دهیم تا این دبیرخانه کارش را شروع کند، همچنین بنا شد جوانانی که جدیدا به استخدام وزارت خارجه در می‌آیند را به دبیرخانه تزریق کنیم تا در این سه سال که فرصت مناسبی است بتوانند آموزش‌های لازم را دریافت کنند.

صالحی بررسی مسائل منطقه، جهان، اخذ مواضع کشورها و رایزنی با کشورهای دیگر در مسائل مهم بین‌المللی را از جمله مسئولیت‌های ایران به عنوان ریاست جنبش عدم تعهد عنوان کرد و گفت: ‌ما روز گذشته اولین ریاست یکی از دفاتر جنبش را در وین عهده‌دار شدیم که آقای سلطانیه مسئولیت آن را به عهده گرفتند. در این جلسه وقتی موضوع به پرونده هسته‌یی ایران رسید ایشان اعلام آمادگی کردند که از ریاست جلسه کنار بروند و معاون ایشان جلسه را اداره کند تا احساس سمت‌گیری وجود نداشته باشد.

وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: تا زمانی که ریاست جنبش را عهده‌دار هستیم دو وجه داریم؛ یکی بیان مواضع اصولی خود به عنوان جمهوری اسلامی و دیگری ریاست جنبش عدم تعهد. به هر حال رییس جنبشی که ۱۲۰ کشور در آن عضو هستند نمی‌تواند مواضع خود را بیان کند و ما باید دربرگیرنده نظر ۱۲۰ عضو جنبش باشیم و به گونه‌ای عمل کنیم که مصوبات جنبش با اجماع پیش برود و این مدیریت ظرفیتی را می‌طلبد.

وی در ادامه به سند ۷۰۰ پاراگرافی اجلاس سران جنبش عدم تعهد اشاره کرد و گفت: این سند شامل موضوعات مهمی از جمله چندجانبه‌گرایی، حل و فصل صلح‌آمیز مناقشات، مسائل منطقه‌ای و مسائل اقتصاد جهانی بود. در بیانیه اجلاس آمده که کشورهای عضو جنبش در قبال دخالت در امور داخلی یکی از اعضا باید مخالفت کنند و اجازه ندهند کشورهای عضو دستخوش دخالت‌های بیگانگان شوند. ما می‌توانیم از این منظر به موضوع سوریه ورود پیدا کنیم.

صالحی با اشاره به محتوای سخنان برخی سخنرانان اجلاس یادآور شد: ان‌شاءالله ما در آینده سخنرانی‌ها را تدوین و توزیع می‌کنیم. در این سخنرانی‌ها برای اولین کار تعدادی از کشورها بحثدلار را مطرح کردند. من هیچگاه اینگونه راجع به انحصارگری دلار نشنیده بودم که اعضا آن را به عنوان ظلم در مراودات جهانی مطرح کنند. جا دارد شخصا از آقای احمدی‌نژاد تشکر کنم که اینقدر به این موضوع پرداختند تا عمومیت پیدا کرده است.

وزير امور خارجه كشورمان به طرح مساله فلسطين در بيانيه پاياني اجلاس نيز اشاره كرد و افزود: در بيانيههاي جنبش همواره قدس شرقي به عنوان پايتخت فلسطين عنوان ميشود اما اين بار براي اولين بار از عبارت قدس شريف استفاده شده كه تحولي اساسي و جدا شدن از مسير سنتي است. همچنين در كميته پانزده نفره فلسطين كه متشكل از كشورهاي عضو جنبش بود و رياستش به عهده اينجانب بود، خلاف رويه سنتي كه مصوباتي آورده ميشد كه دردي را دوا نميكرد اين بار مصوبهاي داشتيم كه بنا شد كارگروه ويژهاي در نيويورك تشكيل شود و پنج موضوع فلسطين را بررسي كرده و راههاي عملياتي آن را بيابد. از جمله اين موضوعات، مطالعه در خصوص رفتارهاي غيرقانوني رژيم غاصب صهيونيستي و نحوه مقابله با آن و چگونگي ايجاد وحدت بين گروههاي مختلف فلسطيني بود.