راز سریع دویدن یوزپلنگ فاش شد

به گزارش افکارنیوزبه نقل از ایسنا، کارشناسان ژاپنی رشته‌های عضلانی این حیوان نسبتا بزرگ از خانواده گربه سانان را که دارنده رکورد سریع ترین دونده جهان است، مورد ارزیابی دقیق قرار دادند. این کارشناسان با مقایسه عضلات یوزپلنگ با عضلات سگ و گربه خانگی متوجه وجود یک نیروی رانشی فوق العاده خاص در ماهیچه‌های پاهای عقبی این حیوان شدند. در این مطالعه برای اولین بار وضعیت پراکندگی رشته‌های عضلانی در کل بدن یوزپلنگ مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش بی بی سی نیچر، این مطالعه که در مجله «بیولوژی پستانداران» به چاپ رسیده، عملکرد رشته‌های عضلانی را در گربه‌ها و سگ‌های خانگی با سریعترین پستانداران خشکی مورد مقایسه قرار می‌دهد.

دکتر نائومی وادا، ‌ دستیار این مطالعات و استاد دانشگاه یاماگوچی در ژاپن در این باره خاطر نشان ساخت: مطالعه روی عضلات برای درک چگونگی دویدن یوزپلنگ، اجتناب ناپذیر است.

وی افزود: هر یک از انواع مختلف رشته‌های عضلانی برای فعالیت‌های خاصی مناسب هستند. برای مثال در تمام حیوانات تحت مطالعه، رشته‌های عضلانی «تیپ I» نیروی اندکی تولید می‌کنند اما در برابر خستگی مقاوم هستند و برای حفظ تعادل کل بدن و آرام راه رفتن مناسب‌ترند. از طرفی رشته‌های عضلانی «تیپ II» تناسب فوق العاده با سریع دویدن دارند و در عین حال نوعی از این رشته‌ها موسوم به «تیپ IIX»، نیروی رانشی فوق العاده‌ای تولید می‌کنند که کلید دویدن‌ها و جهش‌های پرسرعت هستند.

اين كارشناسان با بررسي پراكندگي رشتههاي عضلاني در كل بدن يوزپلنگ ديد آشكاري نسبت به تكنيك خاص دويدن در اين حيوان پيدا كردهاند. يوزپلنگهاي دونده در واقع بيش از نيمي از زمان دويدن را در هوا سپري ميكنند. اين آزمايشات نشان داد كه عمده رشتههاي عضلاني در پاهاي عقبي يوزپلنگ از نوع تيپ IIX هستند و همين ساختار خاص عضلاني اين حيوان را به قهرمان دوندگي در ميان پستانداران خشكي زي مبدل ساخته است.