به گزارش افکارنیوزبه نقل از فارس مصطفی محمد‌نجار در همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری در طرح‌های شهرداری‌ها اظهار داشت: قریب به ۱۲۰۰ شهرداری در کشور فعال است و نظام جمهوری اسلامی ایران این بنا را دارد که سطح خدمت‌گزاری را افزایش دهد.

وی با اشاره به اینکه از شعارهای دولت نهم و دهم خدمت‌رسانی به مردم بوده است بیان داشت: در این دوره دولت شاهد یک جهش در مسائل مدیریت شهری بوده‌ایم.

محمد‌نجار ادامه داد: کمک‌های بسیاری در حوزه حمل و نقل عمومی و متروی شهری شده است. سرانه فضای سبز چندین برابر شده و فرهنگسراها و تفرجگاه‌ها نیز در سطح کشور افزایش یافته است.

وزیر کشور گفت: هر چقدر به پایان دولت نزدیک می‌شویم فعالیت‌ها نیز سرعت بیشتری پیدا می‌کند.

وی با اشاره به اینکه ۷۱ درصد از جمعیت کشور شهرنشین هستند گفت: سطح نیازهای مردم افزایش یافته است؛ ارائه خدمات الکترونیک و صرفه‌جویی در وقت مردم نیاز به برنامه‌ریزی دقیق‌تری دارد.

محمد‌نجار تأکید کرد: منابع دولتی و عوارض در گذشته شاید پاسخگو بوده‌اند ولی امروز منابع دولتی پاسخگوی مصارف شهری نیست.

وی با بیان اینکه حتما باید در مدیریت شهری و درآمدها تحولی اساسی ایجاد شود افزود: باید از فرصت‌ها و ظرفیت‌هایی که وجود دارد استفاده بهینه کرد.

وی با تاکید بر اینکه ظرفیت‌های فرهنگی، اجتماعی، تاریخی و اقتصادی در کشور کم نداریم گفت: مرکز سرمایه‌گذاری شهری توسط کارشناسان باید ایجاد شود و این مرکز وظیفه دارد نقاط سرمایه‌گذاری شهری را به سرمایه‌گذاران نشان دهد.

وی با بیان اینکه زباله‌ها در دنیا به عنوان طلای کثیف نامیده می‌شوند گفت: شهرداری‌ها می‌توانند از این راه درآمد‌زایی بسیار زیادی داشته باشند. پسماندی که در تهران تولید می‌شود یک نوع منبع درآمد است.

وزیر کشور بیان داشت: مطمئنا در صورتی که فقط به درآمدهای دولتی تکیه کنیم نمی‌توانیم نیازهای مردم را پاسخگو باشیم.

وی گفت: براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۴۰۴ باید در تمامی عرصه‌ها در منطقه اول باشد.

وزیر کشور گفت: امروز اگر بخواهیم رشد و توسعه‌ای داشته باشیم باید در مدیریت‌ها تحولی ایجاد کنیم.

در ادامه این مراسم نجار پس از بازدید از غرفه‌های شهرداری‌ها در جمع خبرنگاران اظهار داشت: این نمایشگاه توانسته است ۵۰ هزار میلیارد تومان جذب سرمایه داشته باشد.

وی ادامه داد: در این نمایشگاه دو هزار پروژه از ۱۰۵ شهرداری به نمایش گذاشته می‌شود.

محمد‌نجار در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران درباره جدایی ری از تهران اظهار داشت: رئیس جمهور دو هدیه ویژه به اهالی ری داد که یکی از آنها فرمانداری ویژه و دیگری مستقل شدن شهرری است.

وزیر کشور تأکید کرد: مستقل شدن شهرری در حال انجام است.