افزایش نرخ ‌دلار برای تامین یارانه ‌نقدی صحت ندارد

به گزارش افکارنیوزبه نقل از فارس، محمدرضا فرزین در حاشیه مراسم امضای قرارداد دو میلیارد دلاری عاملیت بانک تجارت و صندوق توسعه ملی در پاسخ به پرسش فارس که برخی گرانی دلار را به تمهیدات دولت برای فروش ارز و تامین منابع یارانه نقدی خانوار ربط می‌دهند، گفت: افزایش قیمت دلار هیچ دخلی برای دولت ندارد چون دولت همه دلارهای خود را به نرخ ۱۲۲۶تومان عرضه می‌کند و برای دولت تفاوتی ندارد که قیمت دلار در بازار آزاد چقدر باشد.

فرزین در مورد اینکه گفته می‌شود دولت برای تأمین بودجه یارانه نقدی قیمت دلار را افزایش داده گفت: به هیچ وجه چنین چیزی صحت ندارد، چون اولاً نهادهای نظارتی در مورد منابع هدفمندی یارانه‌ها فعال هستند و ثانیاً دولت همه دلارهای خود را به نرخ ۱۲۲۶تومان عرضه می‌کند و بنابر این هیچ درآمدی از افزایش قیمت دلار نصیب دولت نمی‌شود.

فرزین در مورد تشکیل بورس ارز و افزایش قیمت دلار گفت: قرار نیست با تشکیل بورس ارز قیمت دلار افزایش یابد از طرفی نرخ مرجع ارز ۱۲۲۶تومان است، بنابراین افزایش نرخ دلار در بازار متعلق به دولت نیست.

فرزین در مورد شرایط پرداخت تسهیلات صندوق توسعه ملی به بنگاه‌های خصوصی گفت: منابع این صندوق در اختیار بنگاه‌هایی قرار می‌گیرد که حداکثر ۲۰درصد سهام دولتی داشته باشند، یعنی این بنگاه‌ها به صورت خصوصی و یا تعاونی اداره می‌شوند.

فرزین در مورد تحریم و فعالیت صندوق توسعه ملی گفت: مشکلاتی وجود دارد اما قابل مدیریت است.

دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها در مورد طرح تحول بانکی گفت: هر هفته جلساتی در مورد تحول بانکی با حضور رئیس‌جمهور برگزار می‌شود و طرح تحول بانکی در دبیرخانه نهایی شده و در حال بررسی است و وقتی به اجماع رسید به زودی آغاز می‌شود.

فرزین در مورد نوسان بازار ارز گفت: در شرایطی که نوسان نرخ ارز فراوان است، عوامل انتظارات تأثیر زیادی بر بازار کالا می‌گذارد و بخش عمده‌ای از قیمت کالاها از محل نوسان نخر ارز تاثیر می‌پذیرد.

مدیرعامل صندوق توسعه ملی افزود: در حال حاضر نظام دو نرخی ارز در کشور وجود دارد، یک نرخ مرجع ۱۲۲۶ تومان که برای کالاهای اساسی اختصاص می‌یابد و دیگری نرخ بازار آزاد که در چهارراه استانبول تعیین می‌شود.

وی افزود: شرایط کنونی کشور به گونه‌ای است که عوامل انتظاراتی شدید در تعیین قیمت بازار آزاد ارز دخیل است و قیمت کالاها در داخل را تعیین می‌کند.

دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها یادآور شد، برخی از کالاها با ارز مرجع ۱۲۲۶تومانی وارد می‌شود، اما واقعیت این است که همه کالاها در بازار آزاد به نرخ ارز آزاد محاسبه و فروش می‌رود به گونه‌ای که قیمت برخی از کالاها در بازار به صورت هفتگی افزایش می‌یابد.

فرزین تأکید کرد: با تشکیل بورس ارز هرچقدر تقاضای ارز واقعی شود، یعنی تقاضا ناشی از یک معامله واقعی باشد قیمت متعادل می‌شود اما در حال حاضر بخشی از تقاضای ارز برای سفته بازی است.

عضو شورای پول و اعتبار خاطرنشان کرد: باید به سمت بازار مدیریت شده ارز حرکت شود و همان بازاری که به نام بورس ارز راه‌اندازی می‌شود با ضوابط مشخص سازمان بورس و بانک مرکزی تشکیل خواهد شد و تقاضای ارز در بازار شفاف می‌شود.

فرزین تأکید کرد: قیمت ارز در بورس نباید تثبیت شده باشد، بلکه نوسان نرخ ارز باید مدیریت شود.

مدیرعامل صندوق توسعه ملی افزود: در حال حاضر عامل انتظارات آنقدر قوی است که حتی با عرضه فراوان ارز توسط بانک مرکزی قیمت آن کنترل نمیشود،تجربه سال گذشته ارز نشان داد گرچه ارز فراوانی در بازار عرضه شد ولی قیمت آن همچنان بالا میرفت واین به خاطر عوامل روانی در بازار است.