به گزارش افکارنیوزبه نقل از فارس، نرخ دلار در کشور از حدود ۱۷۰۰ تومان در خردادماه سال جاری این روزها به بیش از ۲۳۰۰ تومان هم رسیده است و هیچ کارشناس اقتصادی که اندک بهره‌ای از علم اقتصاد برده باشد، نمی تواند تاثیر منفی افزایش نرخ دلار بر گرانی‌های اخیر را انکار کند.

افزایش حدود ۷۰۰ تومانی نرخ دلار در کمتر از چهار ماه گذشته و رشد قابل توجه نرخ دلار در یکی دو ماه اخیر به ویژه از زمانی که رئیس کل بانک مرکزی از تغییر نرخ مرجع دلار خبر داد، از آن جهت که به طور مستقیم بر تورم کشور اثر گذاشته و قدرت خرید و معیشت مردم را تحت تاثیر قرار داده است، بر اساس تاکیدات اخیر مقام معظم رهبری در جلسه هیات دولت که معیشت مردم و کاهش قدرت خرید را یکی از اساسی ترین موضوعات کشور برشمردند، به یکی از مهمترین مساله اقتصادی کشور تبدیل شده است.

علیرغم تاکید اخیر مقام معظم رهبری در دیدار هیات دولت که عمده مشکلات اقتصادی کشور را مربوط به معیشت قشرهای متوسط و ضعیف دانستند و بخشی از این مشکلات را نیز ناشی از تورم برشمردند که قدرت خرید مردم را کاهش داده است، به نظر می رسد اهتمام جدی در مسئولان برای پرداختن به معضل ارز که نیاز به راه حل فوری هم دارد، وجود ندارد، یا لااقل همکاری همه جانبه برای حل این مشکل به چشم نمی خورد.

مسئولان امور پولی و مالی کشور معترفند، تمام ارزهای دولت به نرخ ۱۲۲۶ تومان در بازار فروخته می شود و به واردات بیشتر کالاهای اساسی ارز دولتی داده می شود، ولی آنچه در بازار انواع کالاهای وارداتی و حتی تولید داخل مشاهده می شود، تاثیر پذیری قیمت اکثر کالاها از نرخ ارز بازار آزاد یعنی دلار ۲۳۰۰ تومان است. البته در این بین برخی مسئولان هم می گویند که واردکنندگانی ارز دولتی می گیرند ولی کالای خود را با ارز آزاد قیمت گذاری کرده و می فروشند که همه این مسائل نیاز به راه حل فوری از سوی مسئولان کشور اعم از قوای مجریه، مقننه و قضائیه دارد.

در اقتصاد امروز ایران معیشت مردم بیش از هر چیزی به افزایش نرخ تورم وابسته است که قدرت خرید را به شدت کاهش داده است، و در این بین افزایش بی ضابطه قیمت دلار و سکه اثر روانی شدیدی بر رشد تورم داشته و هر هفته و هر روز شاهد گرانی یک کالا به بهانه افزایش نرخ دلار هستیم. بی تفاوتی مسئولان به ویژه مدیران مستقیم این امر در بانک مرکزی نسبت به رشد خیره کننده نرخ دلار و سکه چشم انداز بازار را بیش از پیش تیره و تار کرده و اثر روانی افزایش نرخ تورم و رشد بیشتر قیمت دلار و سکه را تشدید می کند.

در این مجال نمی خواهیم به ریشه یابی دلایل بازار نابسامان ارز و سکه بپردازیم ولی به نظر می رسد امروز یکی از مهمترین و اساسی ترین موضوع اقتصادی کشور نابسامانی در نرخ دلار و سکه است و باید مسئولان قوا و مدیران میانی با همفکری و همدلی راه حل فوری برای آن بیابند و در این رابطه پیشنهاد می شود که در جلسه فردای سران سه قوه، حل معضل گرانی ارز در دستور کار قرار گیرد.