سهمیه‌های ویژه حج را تعطیل می‌کنیم

به گزارش افکارنیوزبه نقل از قدس آنلاین، مسأله سهمیه‌ها و سفرهای افراد خاص به صورت ویژه و خارج از نوبت یکی از دغدغه‌ها و پرسشهای، مهم مردم در سالهای گذشته بوده که جمعیت میلیونی منتظران این سفر معنوی را همواره آزار داده است. همین موضوع یکی از دلایل همیشگی انتقاد از مدیران سابق سازمان حج و زیارت بوده که به نظر می‌رسد، رئیس جدید این سازمان با درک اهمیت این ماجرا، کمر به حل مسأله بسته و به گفته خودش، در این راه حساب هزینه‌های احتمالی و حتی مشکلاتی که ممکن است عده‌ای به وجود بیاورند را نیز کرده است.

سهمیه برای اداره ها؛ ممنوع!

حجت‌الاسلام دکتر سید احمد موسوی روز گذشته در همایش دست‌اندرکاران حج و زیارت خراسان رضوی در مشهد طی سخنانی با اعلام سیاستهای سازمان حج و زیارت، وقتی به مسأله نفی «ویژه‌خواهی» رسید، تأکید کرد از این پس جز از طریق نام‌نویسی و براساس نوبت، به هیچ شخص یا اداره‌ای هیچ سهمیه‌ای داده نمی‌شود.

سهمیه دادن، تضییع حق دیگران است
وی گفت: هم اکنون حدود ۶ میلیون نفر در نوبت تشرف به عمره مفرده قرار دارند و سهمیه دادن به معنای تضییع حق آنان است.
مشاور رئیس جمهور در امور حج و زیارت خطاب به کسانی که به دنبال گرفتن سهمیه برای رفتن به سفر زیارتی هستند، تصریح کرد: مردم در نوبت و صف تشرف قرار دارند و شما نیز مانند بقیه مردم هزینه و ثبت نام کنید. وی افزود: این ۶ میلیون مشتاق زیارت حرمین شریفین از اقشار مختلف کارگر، کارمند، دانش آموز، معلم و… تشکیل شده‌اند، بنابراین برای زیارت سهمیه‌ای وجود ندارد.

این تصمیم برای من هزینه دارد!

وی البته تأکید کرد: می‌دانم این تصمیم برای من هزینه دارد، ولی از بابت آبرو و رعایت قانون و عدالت این تصمیم عملی می‌شود. رئیس سازمان حج و زیارت کشور در ادامه با تأکید بر ضرورت تکریم و ارایه مطلوب‌ترین خدمات به زائران اعتاب مقدسه و نگاه به آنها به عنوان کسانی که روح‌خدا در آنها دمیده شده، گفت: ما هیچ شأنی جز خدمت به زائران نداریم و در صورت کوتاهی با هیچ کس هم تعارف نداریم.

اعتقاد به وحدت و همبستگی
موسوی همچنین بسترسازی فرهنگی در حج و زیارت را مورد تأکید قرار داد و گفت: در این زمینه همه تلاشها و اقدامها در راستای برخورداری از فرهنگ متعالی زیارت است.
وی اعتقاد به وحدت و همبستگی را از دیگر سیاستها و مورد تأکید حج و زیارت اعلام کرد و گفت: اختلافات ملی و مذهبی از بمب اتم هم مخرب‌تر است و در این راستا دشمنان اسلام تلاش می‌کنند به این اختلافات دامن بزنند؛ مثلاً آمریکا عمامه بر سر فردی می‌گذارد، به او شبکه تلویزیونی و ۵ هزار دلار پول می‌دهد که به همسر پیامبر(ص) و صحابه توهین کند و آن را به شیعه نسبت می‌دهد و از سوی دیگر در حرم امامین عسکریین(ع) بمب می‌گذارد و حرم را تخریب می‌کند و آن را به اهل سنت نسبت می‌دهد و اختلاف افکنی می‌کند.

صدور ۵۰ درصد ویزاهای عربستان و عراق در مشهد
در این نشست مدیر حج و زیارت خراسان رضوی نیز طی سخنانی با اشاره به اینکه هر سال ۳۰۰ هزار زائر این استان به سه کشور زیارتی عربستان، عراق و سوریه اعزام می‌شوند، گفت: در کنار وظایف ذاتی این مدیریت، ۵۰ درصد ویزای عربستان از کل کشور، در مشهد صادر می‌شود. مسعود مجردی همچنین از صدور ۵۰ درصد ویزای عراق در مشهد در آینده نزدیک خبرداد و گفت: خراسان رضوی آمادگی کامل دارد امکان صدور ویزای عراق را در مشهد فراهم کند.
وی در ادامه با اشاره به توان و ظرفیت خراسان رضوی در بحثپشتیبانی و خدمات‌رسانی به زائران در حج، عمره و عتبات عالیات، خاطرنشان کرد: هم اکنون از چهار آشپزخانه بزرگ مدینه و مکه، دو آشپزخانه و بیش از دو سوم نیروهای طبخ آشپزخانه ابو جدایل مکه توسط نیروهای خراسان رضوی اداره می‌شود.
یادآور میشود، در این همایش که بیش از هزار نفر از مدیران، کارگزاران و خدمتگزاران حج و زیارت خراسان رضوی حضور داشتند، نمایندگان مدیران و کارگزاران استان هم به نمایندگی، سخنانی را بیان کردند.