به گزارش افکارنیوزبه نقل از ایسنا، عبدالرضا شیخ الاسلامی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در هفتمین جشنواره تعاونی های برتر که در محل ساختمان این وزارتخانه برگزار شد، گفت: امسال هفته تعاون را در شرایطی می گذرانیم که چند ویژگی آن را نسبت به سال‌های گذشته متمایز کرده است و مهم‌ترین ویژگی این است که در سال ۲۰۱۲ به عنوان سال بین المللی تعاون قرار داریم و نام‌گذاری این سال از اهمیت جایگاه و نقش تعاونی ها در عرصه های بین الملی حکایت می کند.

وی با بیان اینکه با استفاده از ظرفیت و ابزار تعاون می توان کشور را به پیشرفت و توسعه بیشتر رساند تاکید کرد: برخی از دلسوزان نگران وضعیت بخش تعاون پس از ادغام بودند و گمان می کردند که تعاون در ساختار وزارتخانه نامحسوس خواهد شد، اما بخش تعاون نه تنها از رونق نیفتاد، بلکه جلوه و جلای بیشتری گرفت.

شیخ الاسلامی افزود: در طول سال‌های گذشته جهش بخش تعاون شتاب بیشتری داشته و این امر حاصل عمکرد تعاون گران بوده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: هم اکنون مجموع تعاونی های موجود در کشور به ۱۸۰ هزار تعاونی می‌رسد که ۹۲ هزار تعاونی طی ۷ سال گذشته راه اندازی شده اند.

وی گفت: بانک توسعه تعاون نیز در طول هفت سال گذشته سه هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به بخش تعاون اعطا کرده است.

شیخ الاسلامی متذکر شد: هفته تعاون بهترین فرصت برای مرور عملکردها و بازبینی برنامه ها در بخش تعاون است تا فرهنگ تعاون را در بدنه اقتصاد کشور ترویج دهیم و مردم را نسبت به مزایای این بخش اقتصادی آگاه کنیم.

وی در عین حال با اشاره به اصلاح قانون تعاون، گفت: اصلاحیه قانون تعاون با مشارکت اتاق تعاون مورد تدوین قرار گرفته و به دولت ارسال شده تا به تصویب نهایی برسد.

به اعتقاد وی در بخش تعاون اقشار متوسط و ضعیف جامعه در قالب تعاونی متشکل می شوند و این مساله با اهداف نظام و شعارهای دولت نهم و دهم هماهنگ و سازگار است، از این رو کار در بخش تعاون نسبت به دیگر حوزه ها تخصص ویژه ای پیدا کرده است.

به گزارش ایسنا، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به مزایای شیوه تعاون اشاره کرد و گفت: در سیستم تعاونی شیوه دموکراتیک حاکم است و رابطه میان کارگر و کارفرما مطرح نیست، در این شیوه اصل بر سودآوری نیست و همه اعضا از سود برابر برخوردارند.

شیخ الاسلامی ادامه داد: با وجود آنکه خاستگاه بخش تعاون شرق بوده اما بلوک غرب که اقتصاد مبتنی بر سرمایه داری را حاکم کرده است این ایده را به کار گرفت و بهتر از کشورهای بلوک شرق به آن پرداخت.

وی با بیان اینکه امروز به گسترش فرهنگ تعاون در کشور بیش از گذشته نیاز داریم، خاطر نشان کرد: تعاونی ها بار اصلی ترویج و شناسایی فرهنگ تعاون را بر عهده دارند.