قبل از ارتقاء کامپیوتر به ویندوز ۸ اینحا را بخوانید!
افکارنیوز

: شاید شما هم سیستم عامل جدید مایکروسافت را دوست داشته باشید اما خرید یک کامپیوتر جدید در برنامه هایتان نباشد. خبر خوبی که برای شما داریم این است که مایکروسافت فرایند ارتقا به ویندوز ۸ را برای این دسته از کاربرانش بسیار ساده کرده. اما قبل از شروع به کار باید چند نکته را به شما گوشزد کنیم.

کدامیک از سیستم عامل های قدیمی مایکروسافت را می توان به ویندوز ۸ ارتقا داد؟

به گفته وبلاگ رسمی مایکروسافت، ویندوز XP، ویستا، یا سون را می توان به ویندوز ۸ پرو ارتقا داد.

ارتقا دادن به ویندوز ۸ چقدر هزینه دارد؟

افرادی که سیستم عامل های بالا را تا قبل از دوم ژوئن ۲۰۱۲ برای کامپیوتر شان خریداری کرده اند می توانند نسخه ارتقاء به ویندوز ۸ را با قیمت ۳۹.۹۹دلار از سایت مایکروسافت دانلود کنند. این کمپانی همچنین برای افرادی که از دوم ژوئن تا ژانویه ۲۰۱۳ اقدام به خرید کامپیوتر می کنند نسخه پرو ویندوز ۸ را با قیمت ۱۴.۹۹ دلار پیشنهاد می دهد.

آیا می توان ارتقا ویندوز ۸ را روی دی وی دی یا دیگر رسانه های فیزیکی تهیه کرد؟

بسته کامل ارتقا ویندوز ۸،۶۹. ۹۹ دلار قیمت دارد ولی اگر آن را دانلود کنید مایکروسافت با پرداخت ۱۵ دلار اضافه تر بسته کامل را به شما می دهد. همچنین درحین فرایند نصب، این امکان برایتان فراهم شده که ویندوز ۸ را روی دی وی دی رایت کرده یا روی USB خود ذخیره کنید و به این ترتیب نیاز به پرداخت هیچ بهای اضافی ندارید.

درباره سایر نسخه های ویندوز ۸ چطور؟

مایکروسافت ۴ مدل از ویندوز ۸ را معرفی کرده است که شما می توانید فقط دو مورد آن را تهیه کنید، ویندوز ۸ و ویندوز ۸ پرو.

ویندوز RT فقط روی تبلت ها عرضه خواهد شد و نسخه سازمانی هم فقط به شرکت های بزرگ کامپیوتری فروخته می شود. ویندوز ۸، ویندوز ۸ پرو و ویندوز سازمانی در هر دو حالت ۳۲ بیتی و ۶۴ بیتی موجود است. مایکروسافت هنوز هیچ قیمتی برای ارتقاء ویندزو ۸ وانیلی اعلام نکرده است.

چه تفاوتی بین ویندوز ۸ و ویندوز ۸ پرو وجود دارد؟

در وبلاگ مایکروسافت نوشته شده: برای اغلب خریداران، ویندوز ۸ مناسب است. ویندوز ۸ پرو بیشتر برای کمک به علاقه مندان فن آوری و حرفه ای ها این صنعت طراحی شده و مجموعه گسترده تر از فن آوری های به کاررفته در ویندوز ۸ را برای آنها به نمایش می گذارد. یعنی ویندوز ۸ پرو قابلیت هایی دارد که به نظر مایکروسافت کاربران عادی معمولا از آنها استفاده نخواهند کرد و وجودشان چندان اهمیتی هم برای آنها ندارد. درست هم هست چون اکثر مردم واقعا نیازی به نرم افزارهایی چون Client Hyper - V virtualization و BitLocker که ابزار رمز گذاری روی دیسک است ندارند.

تنها قابلیتی که ویندوز ۸ ندارد، نرم افزار سینمای خانگی Windows Media Center است که یک DVD movie player هم آن را مشایعت می کند. البته کاربران ویندوز ۸ پرو هم روی پکیج خود این نرم افزار را ندارند اما می توانند به صورت رایگان آن را دانلود کنند. اگر ویندوز ۸ ساده را داشته باشید بالاخره مجبورید پک ملحقات ویندوز ۸ پرو را هم خریداری کنید که ویندوز شما را به ویندوز ۸ پرو ارتقا داده و مدیا سنتر را هم شامل می شود. البته مایکروسافت قیمت این بسته را هم هنوز اعلام نکرده است.

چه تجهیزات سخت افزاری برای ویندوز ۸ نیاز است؟

این ملزومات در وبلاگ رسمی مایکروسافت نوشته شده است:

پردازنده GHz۱ یا سریعتر
GB ۱ رم ۳۲ بیت یا GB رم ۶۴ بیت
GB ۱۶ فضای هارد دیسک خالی(۳۲ بیت) یا GB ۲۰(۶۴ بیت)
DirectX ۹ با WDDM ۱.۰ یا درایور بالاتر

مایکروسافت همچنین اعلام کرده که رابط کاربری مترو به حداقل وضوح تصویر ۷۶۸*۱۰۲۴ نیاز دارد و برای استفاده از قابلیت اسنپ، وضوح تصویر ۷۶۸*۱۳۶۶ لازم است. اسنپ یکی از ویژگی های ویندوز ۸ است که به شما اجازه می دهد به صورت خودکار و با کشیدن اپلیکشن ها به سمت اطراف صفحه موقعیت و سایز آنها را تغییر دهید.

همانطور که می دانید مترو نام کنارگذاشته شده طراحی خاص لمسی رابط کاربر ویندوز ۸ است. مایکروسافت در حال حاضر اسامی Modern UI و Windows ۸ - style UI را به جای مترو پیشنهاد داده و شاید تا ۲۶ اکتبر و عرضه عمومی ویندوز ۸ نام اصلی این رابط کاربری مشخص شود.

پس از ارتقا دادن چه اتفاقی برای فایل های قدیمی و تنظیمات سیستم می افتد؟

کاملا به این بستگی دارد که با چه نسخه ای از ویندوز شروع می کنید. به گفته وبلاگ مایکروسافت: هریک از نسخه های مخصوص خریداران ویندوز ۷ را که بخواهید به ویندوز ۸ ارتقا دهید همه چیز از اپلیکیشن ها گرفته تا فایل های شخصی و تنظیمات ویندوزتان سرجای خود می ماند. اگر ویندوز ویستا را هم به ویندوز ۸ ارتقا دهید اتفاقی برای تنظیمات ویندوز و فایل های شخصی تان نخواهد افتاد. ولی اگر ویندوز XP را ارتقا دهید فقط می توانید فایل های شخصی خود را حفظ کنید.

آیا با ارتقا یافتن به ویندوز ۸ مشکلی برای سخت افزار ها و نرم افزار های قدیمی مان پیش نخواهد آمد؟

اگر ویندوز ویستا یا XP ارتقا دهید حتما باید اپلیکیشن های قدیمی خود را دوباره نصب کنید. اکثر برنامه هایی که روی ویندوز ۷ کار می کرده قائدتا باید روی ویندوز ۸ هم کار کند. درضمن مایکروسافت، وب سایتی هم با نام Compatibility Center(مرکز سازگاری) راه اندازی کرده که می توانید نرم افزار های خاص را هم روی آن چک کنید و مطمئن شوید که با ویندوز ۸ هم کار می کند یا نه؟

علاوه بر این پس از نصب کامل ویندوز ۸ یک نسخه گزارش سازگاری هم دریافت خواهید کرد.

منبع:Cnet