از پراید ۶ میلیونی تا سمند ۸ میلیون تومانی!
سرویس اقتصادی افکار نیوز -

طبق آمار منتشر شده توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران، در ۵ ماهه نخست سال جاری تعداد ۲۴ هزار و ۳۶۴ دستگاه خودروی سواری به خارج از کشور صادر شده است.

به گزارش افکارنیوز، همچنین میانگین قیمت هر خودروی سواری صادراتی طی پنج ماهه نخست سال ۱۳۹۱ مبلغ ۵,۶۲۴ دلار بوده که نسبت به سال گذشته، با افزایش ۱۰.۰۶ درصدی مواجه بوده است. عمدة کشورهای مقصد صادرات خودروی سواری طی ۵ ماه نخست سال جاری عراق، اوکراین و افغانستان بوده اند که تنها ۲۴ هزار و ۹۹ دستگاه خودرو به عراق صادر شده است.

به گزارش افکار نیوز، از نکات جالب صادرات خودروی ایرانی به خارج از کشور، صادرات ۷ دستگاه پراید به آلمان است که هر دستگاه پراید صادراتی به آلمان ۹ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان ارزش دارد. البته لازم به ذکر است که این تعداد دستگاه پراید برای تست به آلمان و دیگر کشورها صادر می شوند. همچنین قیمت هر دستگاه سمند صادراتی به عراق نیز ۸ میلیون و ۳۰۰هزار تومان و هر دستگاه پراید صادراتی نیز ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان تعیین شده است.

لازم به ذکر است علاوه بر پراید و سمند، تیبا نیز خودروی صادراتی دیگر کشورمان است که علاوه بر عراق، به کشورهای لیبی و ساحل عاج نیز صادر شده است. ارزش هر دستگاه تیبای صادراتی نیز حدود ۹ میلیون تومان ثبت شده است.