به گزارش افکارنیوز به نقل از فارس، سوریه امروز نیز در دو عرصه میدانی و سیاسی شاهد تغییر و تحولاتی بود. در عرصه میدانی پاکسازی مناطق و شهرهای مختلف توسط نیروهای امنیتی و ارتش سوریه ادامه دارد. این در حالی است که پیشروی ارتش در اکثر مناطق قابل توجه و ملاحظه بوده، بگونهای که تنگتر شدن حلقه فشار بر تروریستها آنها را در مناطقی وادار به فرار کرده است.

در عرصه سیاسی نیز خبر می‌رسد که «اخضر ابراهیمی»، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه اعلام کرده است که برای اطلاع از دیدگاه‌های تهران به ایران سفر می‌کند.

** تحولات میدانی**

شهر درعا در آستانه پاکسازی کامل / تظاهرات در حمایت از بشار اسد در طرطوس


در عرصه میدانی نیروهای ارتش سوریه موفق شدند، حدود ۱۰۰ شهروند سوری را آزاد کنند که در مناطق مختلف این کشور توسط تروریست‌های مسلح ربوده شده بودند.

این درحالی است که خبر می‌رسد، شهر «درعا» در آستانه پاکسازی کامل از وجود تروریست‌های مسلح قرار گرفته است.

یک مقام مسئول سوری در این باره اعلام کرد که ارتش و نیروهای امنیتی سوریه امروز نیز به عملیات‌ خود در این شهر ادامه داده و تروریست‌های مسلح را در غرب درعا تحت پیگرد قرار داده و در جریان درگیری‌های پیش آمده سرکرده یکی از این گروهک‌ها به نام «وسیم محمد البریدی» به همراه تروریست‌های خطرناکی چون غسان محمد السموری و اسماعیل صبحی فخور کشته و سلاح‌هایشان را مصادره کردند.

اما هزاران نفر از ساکنان بندر استراتژیک «طرطوس» تظاهراتی بزرگ را در سواحل این کشور برگزار کردند. تظاهرات‌کنندگان سوری هدف از برپایی این تظاهرات را اعلام حمایت خود از نظام حاکم و ارتش و «بشار اسد»، رئیس جمهوری سوریه بیان کردند. شرکت‌کنندگان در این تظاهرات با سردادن شعارهایی از بشار اسد و همچنین ارتش سوریه و اقدامات آن در مناطق مختلف کشور حمایت کردند.

همچنین نیروهای ارتش سوریه با همکاری اهالی منطقه «تل قرطل» در ریف حماه جنوبی یک مرکز تجمع تروریست‌های مسلح در این منطقه را منهدم کردند و پس از کشته و زخمی کردن شماری از افراد مسلح تعدادی از آنها را هم دستگیر کردند.

یک منبع آگاه در استان ریف حماه ضمن اعلام این خبر تصریح کرد که تمام سلاح‌های موجود در این مرکز تجمع توسط نیروهای ارتش سوریه ضبط شد.

از سوی دیگر انفجار یک بمب برسر راه یک اتوبوس در مسیر دمشق و در نزدیکی روستای «الزیبق» در راه «مصیاف – حمص» کشته شدن ۴ شهروند سوری و زخمی شدن ۳۵ نفر دیگر را به دنبال داشت.

یک منبع مسئول سوری در این باره گفت که در میان کشته‌شدگان یک زن نیز مشاهده می‌شود و این بمب توسط تروریست‌های مسلح برسر راه این اتوبوس گذاشته شده بود.

همچنین نیروهای ارتش سوریه با حمله به محل تجمع تروریست‌ها در منطقه «سد اللوز» در منطقه الشعار ۲۵ تروریست کشته و ده‌ها نفر دیگر زخمی شدند.

یک منبع آگاه نیز اعلام کرد که طرف‌های مسئول با کمک اهالی این منطقه موفق شدند، ۳۰ شهروند سوری ربوده شده توسط افراد مسلح را در جنوب مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای در منطقه «میسلون» آزاد کنند.

همچنین نیروهای ارتش سوریه با اجرای چندین عملیات در مناطق «العرقوب» و «الصفا» و «الشعار» در نزدیکی منطقه میسلون ضربات سنگینی را به تروریست‌های مسلح وارد کردند.

این درحالی است که تروریست‌های مسلح بیمارستان «تولید» در منطقه المیدان و یک ساختمان مسکونی در منطقه «شیخ مقصود» را با خمپاره هدف قرار دادند.

همچنین به دستور دولت سوریه ۲۷۷ نفر که در حوادثاخیر سوریه دست داشته اما خونشان به کشتار مردم سوریه آغشته نشده بود، از زندان آزاد شدند

**تحولات سیاسی**

سفر قریب الوقوع اخضر ابراهیمی به ایران / نشست چهارجانبه در قاهره


شاید مهمترین تحول سیاسی در قبال بحران سوریه طی ۲۴ ساعت گذشته را باید در گفت‌وگوی تلفنی «علی اکبر صالحی»، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران با اخضر ابراهیمی ملاحظه کرد.

اخضر ابراهیمی در گفت‌وگوی تلفنی خود با علی اکبر صالحی اعلام کرده بود که به زودی برای بحثدرباره سوریه به تهران خواهد آمد.

تاکنون جزئیات بیشتری از این خبر منتشر نشده است و این در شرایطی است که ابراهیمی امروز دیدار از قاهره را آغاز کرده و قرار است با نبیل العربی دبیر کل اتحادیه عرب درباره چالش امنیتی سوریه رایزنی کند.

این در حالی است که امروز وزارت خارجه مصر اعلام کرد که نشست چهارجانبه مشترک مصر، ترکیه، عربستان و ایران برای بررسی موضوع سوریه هفته جاری در قاهره برگزار خواهد شد.

قرار است ۴ قدرت منطقهای حل مسالمت آمیز بحران سوریه را محور رایزنیهای خود قرار دهند و دستور کار این نشست احتمالا براساس طرح مشترک مصر و ایران برای پایان درگیریها در سوریه خواهد بود که رایزنیهای اولیه آن در نشست شانزدهم عدم تعهد در تهران انجام گرفت هرچند مقامات سوری اعلام کردهاند جزئیات این طرح به طور رسمی به آنها ارائه نشده است.