افكار نيوز - حميد رضا كاتوزيان نماينده مردم تهران در گفت و گو با پايگاه خبري مجلس گفت:مجلس بعد از مهلت داده شده به خودروسازان در تعرفه واردات خودرو تجديد نظر خواهد كرد
" کاتوزیان " در گفت و گو با خبرگزاری خانه ملت در خصوص دلایل گرانی خودروهای تولید داخل گفت: گرانی خودرو به دلیل گران شدن مواد اولیه در پی مشکلات اقتصادی در دنیا و افزایش قیمت فولاد و مواد پلیمری و سایر موادی به وجود آمده که در خودرو ها به کار می رود.

وی ادامه داد: از سوی دیگر هزینه های سربار در خودور سازی های دولتی و شبه دولتی ما بسیار بالاست.

کاتوزیان با اشاره به این که در صنعت خودرو سازی کشور کاهش هزینه چندان مناسب صورت نمی گیرد تاکید کرد: در قیمت گذاری یک روش به نام قیمت تمام شده(cost plast) و اضافه کرده سودی بر روی آن و سپس فروش وجود دارد و روش دیگر نیز هدف گذاری قیمتی(target costing) است.

نماینده مردم تهران ادامه داد: در روش هدف گذاری قیمتی تولید کننده می خواهد ابتدا تعیین کند که به طور مثال خودرویی ۷ میلیونی تولید کند و سپس به دنبال راه حل هایی می رود که حول و حوش این قیمت باشد.

وی افزود: در واقع خودرو سازی های بزرگ دنیا در حال استفاده از این روش هستند یعنی تعیین قیمت هدف و سپس بر مبنای آن، مواد مورد نیاز برای ساخت خودرو نظیر بدنه، سپر و سیستم موتور را تعیین می کنند.

رییس کمیسیون انرژی مجلس گفت: گاهی خودرویی بسیار لوکس هدف تولید قرار می گیرد و دست تولید کننده برای تولید و استفاده از مواد گران تر باز است و گاهی برای عامه تولید می کنند که انتخاب مواد برایشان محدودتر است تا به قیمت هدف برسند.

کاتوزیان با اشاره به این که صنعت خودرو سازی ما بر اساس قیمت تمام شده و روش اول تعیین می شود گفت: با روش قیمت تمام شده در صنایع خودرو سازی داخلی تعیین قیمت نهایی می شود که این مسئله به طور طبیعی قیمت را بالا می برد.

وی عامل دیگر گرانی خودرو را در این که بازار صنعت خودرویی کشور حالتی انحصاری دارد دانست و گفت: البته چه انحصار دولتی باشد و چه انحصار بخش خصوصی، قیمت تعیین شده بالا می رود.

نماینده مردم تهران و شمیرانات در خصوص این که میزان سهم دولت در گرانی خودرو تا چه حد تاثیر گذار است تاکید کرد: بحثتعرفه ها در مورد خودرو های تولید داخل که بخشی از آن سهم دولت است جایی ندارد ولی در مورد خودروهای وارداتی تاثیر زیادی دارد.

کاتوزیان تصریح کرد: اما در خصوص خودرو های تولیدی داخل پرداخت بهره های بانکی بالا عامل مهمی برای افزایش قیمت خودرو است.

وی گفت: اگر خودرو سازان در مهلت زمانی تعریف شده برای ارتقاء سطح کیفی و کاهش مشکلات مصرف کننده ها کاری انجام ندهند مجلس گام بعدی را برخواهد داشت و در مورد تعرفه ها تجدید نظر خواهد کرد.