به گزارش افکار به نقل از فارس، مقامات عربستان سعودی امروز بزرگترین ساعت دنیا را در مکه مکرمه و در جوار مسجد‌الحرام به طور آزمایشی راه‌اندازی کردند‌.

مقامات سعودی امیدوارند این ساعت که در نخستین مکان مسلمانان و بر بلندترین برج این شهر قرار گرفته است، بتواند با ایجاد زمان مکه، با ساعت گرینویچ رقابت کنند و پس از راه‌اندازی آن مسلمانان جهان به جای استفاده از زمان به وقت گرینویچ یا همان GMT از زمان IMT‌ استفاده کنند.

‌بنابر اعلام پایگاه اطلاع‌رسانی حج، برج مذکور ۶۰۱ متر ارتفاع دارد و پس از برج خلیفه دبی با ارتفاع ۸۲۸ متر، بلندترین برج دنیا محسوب می‌شود.

۲۵۰ کارگر مسلمان ماهر جوشکار عملیات نصب ۴ قاب این ساعت را که به قطر ۴۶ متر و از طلا ساخته شده است، برعهده دارند. بر روی هر ۴ وجه این ساعت که ۶ برابر از ساعت بیگ بن لندن بلندتر است، عبارت بسم‌الله با ۲ میلیون میلیون لامپ ال‌ای‌دی نوشته شده است.

‌به‌کارگیری ۲۱ هزار هزار لامپ سفید و سبز در نوک برج ساعت مکه، امکان رویت این برج را از فاصله ۳۰ کیلومتری آن میسر می‌کند.

برخی از زائران کشورهای جهان اسلام در مکه مکرمه هر چند از جایگزینی ساعت مکه به جای ساعت گرینویچ استقبال کردند ولیکن از اشراف برج‌ها و هتل‌های نو‌ساز بر مسجد‌الحرام اظهار نارضایتی می‌کنند.

* لزوم نظارت نمایندگان سازمان کنفراس اسلامی بر ساخت‌وساز‌ها در مکه مکرمه

اجرای طرح توسعه مسجدالحرام و احداثآسمانخراش‌های متعدد در اطراف خانه خدا، حریم معنوی کعبه و بافت تاریخ مکه مکرمه را که در واقع بخشی از تاریخ اسلام است تحت‌الشعاع خود قرار داده به گونه‌ای که در هنگام طواف حاجیان، این برج‌های اطراف خانه خداست که نگاه حاجیان را به خود جلب می‌کند، برج‌ها و ساختمان‌هایی که هیج تناسبی با بافت تاریخی مکه مکرمه ندارند.

این موضوع باعثشد که زائران بیت‌الله‌الحرام لزوم نظارت نمایندگان و ناظران سازمان کنفراس اسلامی بر ساخت‌وساز‌ها در مکه مکرمه و مسجد‌الحرام را طرح کنند.

یک گروه تقریباً ۲۵ نفره از زائران ترکیه‌ای‌، بیرون از صحن خانه خدا در حال دعا خواندن هستند و ظاهراً قصد ورود به خانه خدا را دارند.

از بسفر(چانانچی) به مکه آمده‌اند؛ از آنها درباره ساخت‌وسازها سؤال می‌‌شود. یکی از آنها به برج ساعت یا «بیگ بن» اسلامی نگاه می‌کند و می‌گوید: امیدواریم که چنین سازه‌هایی به رفاه زائران کمک کند و البته این مهم است که به بافت سنتی شهر آسیب نزد اما برخی دیگر نظر دیگری دارند و بر این باورند که این سازه‌ها قطعاً تأثیراتی در روحیه زائران به هنگام دعا خواهند داشت.

یکی از آنها می‌گوید: بدترین وضعیت این است که شما در کنار خدا نشسته و در حال دعا هستی و وقتی سر خود را بالا می‌گیری دقیقاً روی سر شما برجی عظیم قرار دارد که هیچ تناسبی با این حال و هوا ندارد.

علی احمد زائر فرانسوی در این رابطه گفت‌: باید مسجد‌الحرام را به گونه‌ای ساخت که گنجایش چند میلیون زائر را داشته باشد ولیکن باید با طراحی ساده و زیبا به این مهم دست یابیم و فاصله اماکن اقامتی و هتل‌های چندین طبقه را با مسجد‌الحرام بیشتر کرد و از ساخت برج‌هایی که شباهتی به این اماکن شریف ندارند، پرهیز کرد.