رنگهایی که در یادگیری کودکان انگیزه ابجاد می کند!

به گزارش افکارنیوزبه نقل از ایسنا، یک روانشناس اولین برخورد کادر آموزشی با کودک را بسیار تعیین کننده در روند تحصیلی آنان دانست و خوشامدگویی و روی باز معلمان در این برخورد را ضروری ذکر کرد.

دکتر محمد رضا کوشش اظهار داشت: از نظر روانشناسی وارد شدن به هر مرحله جدید و آغاز تجربه ای نو با کمی فشار روانی و اضطراب همراه است به خصوص برای کودکان که یک تجربه تازه و جدیدی است و هر کودک به میزان متفاوت سطوحی از اضطراب و ترس را تجربه خواهد کرد. وی ادامه داد: بر این اساس چنانچه اولین برخورد کودک با معلمان خوب شروع شود موجب شوق و اشتیاق فرزندان برای ادامه مدرسه رفتن خواهد شد ولی اگر این برخورد اولیه بد باشد موجب تنفر و جدایی کودک از مدرسه خواهد شد. دکتر کوشش تصریح کرد: آشنایی اولیه کودکان با پرسنل آموزشی می تواند در برقراری ارتباطی صمیمی تر بین دانش آموزان و معلمان خود تأثیرگذار باشد. وی یادآور شد: برگزاری جشن شکوفه ها که معمولا یک روز پیش از اول مهر برگزار می شود به همین منظور است.

رنگ های شاد موجب ایجاد انگیزش در یادگیری کودکان می شود

این پژوهشگر مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال به مدیران مدارس توصیه کرد: بهتر است دفتر مدرسه با رنگ های گرم رنگ آمیزی شود تا به القای محیطی گرم وصمیمی به دانش آموزان کمک کند و محیط مدرسه از فضایی صرفا اداری خارج شود. این روانشناس کودک و نوجوان بااشاره به ابعاد اساسی آموزش شامل بعد شناختی، عاطفی، حسی و عاطفی و لزوم توجه همزمان به همه آن ها تأکید کرد: معلمان مدرسه در صورت مشاهده مشکلات دانش آموزان در زمینه های بهداشت روانی و جسمی حتما با مشاور مدرسه و والدین آن ها موضوع را در میان بگذارند تا کودکان محیطی امن و آرام را در مدرسه احساس کنند.

وی اظهار کرد: اختلالات رفتاری، تکرر ادرار، اسهال و استفراغ، استرس و کابوس های شبانه از علایمی هستند که در مباحث روان تنی مطرح است و ممکن است کودک در صورت پریشانی و ترس و اضطراب به آن ها دچار شود.دکتر کوشش استراحت در منزل برای کودک بیمار را فرصت مناسبی برای تجدید قوای او دانست و بیان کرد: بهتر است معلمان به کودکان بیمار اجازه ماندن در منزل و فرصت بهبودی را بدهند البته به شرطی که دانش آموزان به غیبت از مدرسه به هر بهانه ای عادت نکنند.