چه سرنوشتی در انتظار مهدی هاشمی است؟!

سرویس سیاسی افکار نیوز - هیچگاه نبوده که یک ماه خبر از این خانواده برروی رسانه های کشور منتشر نشود. در حال حاضر پسر دوم خانواده، کانون توجه رسانه های کشور شده است ؛ یعنی مهدی هاشمی رفسنجانی.


مهدی هاشمی از کی خبرساز شد؟

به گزارش افکار نیوز، قضیه از جایی شروع شد که حمزه کرمی، مدیر سایت تعطیل‌شده «جمهوریت» در دادگاه حوادثپس از انتخابات در اعترافاتی که از تلویزیون نیز پخش شد مدعی خط دهی سایتش توسط مهدی هاشمی شد. حمزه کرمی همچنین در دادگاه اعلام کرد که مهدی هاشمی در پولشویی، سند سازی و هزینه از بیت‌المال نقش زیادی داشته است.

مسعود باستانی از روزنامه‌نگاران فعال دوم خردادی نیز با اشاره به محورهایی که از سوی مهدی هاشمی رفسنجانی به مدیریت سایت " جمهوریت " داده شده بود، گفت: حمله به عملکرد ۴ ساله دولت و تضعیف نهادهای قانونی کشور(سپاه، بسیج، شورای نگهبان و…) و القای تقلب و التهاب‌آفرینی در انتخابات جزو محورهایی بود که دستور کار داشتیم.

مهدی هاشمی پس از حوادثانتخابات از کشور خارج شد. در حالیکه اکثر مسئولان خروج او از کشور را فرار می دانستند، اعلام شد که این سفر هیچ ارتباطی به شایعات مطرح شده درباره احتمال دستگیری مهدی هاشمی به اتهام طراحی و عملیاتی کردن اغتشاش‌های پس از انتخابات ندارد، دفتر هیئت امنای دانشگاه آزاد در این اطلاعیه خود تصریح کرد که مهدی هاشمی رئیس دفتر هیئت امنای دانشگاه آزاد جهت بازدید و رسیدگی دفاتر و شعبات دانشگاه آزاد در خارج از کشور به خارج از کشور عزیمت کرده و قطعاً بعد از اتمام " مأموریت سازمانی " خویش جهت پاسخگویی به مطالب کذب مطرح شده در دادگاه به کشور بازخواهد گشت.


واکنش پدر نسبت به اتهامات پسر!

بعد از خروج وی از کشور و بالا گرفتن تنش ها، آیت الله هاشمی رفسنجانی نسبت به این اتهامات ساکت ننشست و گفت: «پرونده‌های مهدی در قوه قضائیه حل شده ضمن آن که هیج مرجع قضایی او را احضار نکرده است.»

وی در پاسخ به این سوال که چرا بر خلاف قرار قبلی و با گذشت سه ماه از افتتاح دفتر لندن دانشگاه آزاد، هنوز هیچ خبری از فرزند شما نیست، پاسخ داد: «مهدی بعد از افتتاح دفتر لندن قرار نیست به کشور برگردد به اضافه این که او از لندن به لبنان رفته است و ازآنجا نیز قرار است به دبی، ارمنستان، تاجیکستان برود و دفاتر دانشگاه آزاد در این کشورها را افتتاح کند. مهدی علاقه‌مند به بازگشت به کشور است ولی به اوگفته ام دکترا را هم بخواند و به همین جهت برای دکترا ثبت نام کرده است.» با این حال رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام چندی بعد اعلام نمود که از مهدی خواسته ام در صورتی که به دادگاه احضار شد؛ به ایران باز گردد.




واکنش پسر به اتهامات خودش!

مهدی هاشمی در تاریخ ۸۸/۱۱ / ۲۸ و در پاسخ به گزارشی با عنوان " ۵ ماه از حضور مهدی هاشمی در لندن گذشت؛ مأموریتی که مرد شماره ۲ دانشگاه آزاد از جزئیات آن بی‌خبر است "، نوشت: " خبرگزاری فارس هر از چند گاهی به بهانه سفر تحصیلی اینجانب به خارج از کشور، آن را مستمسکی برای تکرار ادعاهای غیرقانونی برخی محکومین جریانات بعد از انتخابات در دادگاه قرار می‌دهد و لابد شخص، ارگان یا سازمان و مسئولین قضایی نیز به این سایت خبری به دلیل تکرار ادعاهای محکومین علیه اینجانب که رهبری معظم انقلاب رسما در خطبه‌های نماز جمعه خود آن را بی‌اعتبار توصیف کردند، هیچ‌گونه اعتراض و یا بازخواستی نمی‌کند که این گونه خود را در حاشیه امن آهنین می‌دانند؟!

همچنانکه کرارا اعلام شده است یکبار دیگر اعلام می‌کنم که اینجانب برای ادامه تحصیل مقطع دکتری و رسیدگی به دفاتر و شعبات دانشگاه آزاد اسلامی در چندین شعب خارج از کشور به خارج سفر کرده‌ام و از حدود ۵ ماه اقامت در خارج از کشور حدودا یک ماه، آن را در لندن به سر برده‌ام و مابقی این مدت در سایر کشورها در تردد و سرکشی و ماموریت بوده‌ام و مانند یک شهروند عادی به دور از جنجال های ساختگی خبرگزاری فارس و سایر سایت‌های همسو و زنجیره‌ای به ادامه تحصیل در خارج از کشور ادامه می‌دهم.

درحالی از خروج مهدی هاشمی از کشور به بهانه تحصیل حمایت میشد که عبدالله جاسبی پس از برکناری از منصب ریاست دانشگاه آزاد از تعطیلی واحد آکسفورد خبر داد. به این ترتیب و با تعطیلی واحد آکسفورد دانشگاه ازاد مدیریت مهدی هاشمی در واحد آکسفورد نیز منتفی می شد.

در آن زمان مهدی هاشمی در شرایطی از کشور خارج شد که تمام متهمان اغتشاشات انتخاباتی از جمله سید محمد خاتمی نیز ممنوع الخروج بودند.


حکم جلبی که صادر شد و پلیس اینترپل!

ابهامات خروج مهدی هاشمی ادامه داشت تا اینکه در در ایام نوروز سال ۸۹ وی قرار بود به صورت محرمانه به کیش سفر کند و از آنجا به تهران بیاید که با انتشار این خبر در رجانیوز، سفر وی لغو شد. در اسفندماه ۸۸ نیز نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفته بود: مهدی هاشمی هم اکنون در لندن برای تحصیل نیست بلکه در دبی به سر می برد. ما در مجلس هم بحثاو را مطرح کردیم ولی باز باید پیگیری شود.

سرانجام در فروردین ماه ۸۹ خبر صدور حکم جلب وی رسانه های کشور را تکان داد. به گزارش فارس، صدور حکم جلب مهدی هاشمی در جلسه مشترک آیت‌الله صادق لاریجانی رئیس قوه قضائیه و جمعی از نمایندگان از جمله اعضای کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس اعلام شد.
هم اکنون بعد از سه سال اقامت در انگلیس قرار بر این شده است که وی به کشور بازگردد و خود را در اختیار مقاقمات قرار دهد.

واکنشها نسبت به خروج مهدی هاشمی

در این مدت واکنشها نسبت به دستگیری او متفاوت و فراوان بود. اولین کسی که خواستار دستگیری و محاکمه مهدی هاشمی شد، مصطفی تاجزاده بود.

یک منبع آگاه در همان زمان گفته بود: مصطفی تاج‌زاده که در جریان آغاز اغتشاشات بعد از انتخابات دستگیر شده است، ضمن پذیرش اکثر اتهامات خود بارها به نقش تأثیرگذار مهدی هاشمی‌ رفسنجانی در طراحی و سازماندهی اغتشاشات اخیر اشاره داشته و درخواست نموده که او هم دستگیر و محاکمه شود.

بعد از مصطفی تاجزاده، حمید رسایی بیشترین و تندترین انتقادها را نسبت به خانواده هاشمی رفسنجانی وارد ساخت. وی یکبار در جلسه پرسش و پاسخ با طلاب مدرسه علمیه معصومیه قم، گفته بود سیلی نظام به مهدی هاشمی مصونیت آقا زاده ها را از بین می برد و به نفع نظام است.

بعد از صدور حکم جلب مهدی هاشمی در سال ۸۹، بسیاری از نمایندگان مجلس از امکان تعقیب وی توسط پلیس بین الملل خبر دادند؛ امری که هیچگاه اتفاق نیفتاد.

اخوان بیطرف عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس پیشین از دستگیری مهدی هاشمی در بدو ورود به ایران خبر داده بود و فاطمه آلیا نیز از امکان تعقیب بین‌المللی مهدی هاشمی گفته بود. پیشتر از این نیز روح‌الله حسینیان گفته بود نباید منتظر بازگشت مهدی هاشمی ماند، چرا که ایران عضو اینترپل است و از این طریق می‌تواند اقدام کرده و مهدی هاشمی را بازداشت نماید.

حجت‌الاسلام حسین ابراهیمی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بی گناهی مهدی هاشمی را منتفی دانسته بود و گفته بود اگر وی بی گناه است پس باید خود را در اختیار مقاقمات قضایی قرار دهد.

در اردیبهشت ۸۹، بعد از صدور حکم جلب مهدی هاشمی، محمد ابراهیم نکونام، نایب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی دیگر نماینده ای بود که خواستار دستگیری وی شد. نکونام در گفت‌وگو با شبکه ایران با بیان اینکه بهتر است آقای هاشمی از فرزندش بخواهد تا هر چه زودتر به کشور بازگردد و خود را معرفی کند، اظهار داشت: این کار موجب می‌شود که کمتر به چهره ایشان خدشه وارد شود.

وی بحثپیگیری موضوع از طریق اینترپل را مطرح کرد و پیشنهاد داده بود بود: " پیش از ورود اینترپل به این موضوع، مهدی هاشمی به ایران برگردد و خودش را به دادگاه معرفی کند. "

ستار هدایتخواه نیز دیگر نماینده مجلس، اظهاراتی مشابه با نکونام داشت. وی در گفت‌وگو با شبکه ایران از رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام خواست که پسرش را برای حضور در دادگاه و پاسخگویی به اتهاماتش فرا بخواند.

وی با بیان اینکه اگر مهدی هاشمی به ایران بازنگردد می‌توان از طریق پلیس بین الملل(اینترپل) او را دستگیر کرد، گفت: مردم می‌خواهند شاهد اجرای عدالت برای همه باشند بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که پیش از ورود اینترپل به این موضوع، مهدی هاشمی به ایران برگردد و خودش را به دادگاه معرفی کند.

بیژن نوباوه در گفتگویی در خصوص صدور حکم جلب فرزند رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با بیان اینکه ما در قوانین داریم که افراد مستقل هستند و باید در قبال اعمال خود پاسخگو باشند اظهار داشت: آقای لاریجانی ریاست محترم قوه قضائیه قول داده بودند و این قول را عملی کردند.

وی افزود: گویا احضاریه داده بودند ولی مهدی هاشمی بازنگشته بنابراین حکم جلب را صادر کرده اند.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با مهم دانستن این موضوع، خواستار عملی شدن آن شد و تصریح کرد: همانطور که بقیه افراد که اتهامی در موردشان مطرح است پاسخگو هستند، این آقا هم باید در محکمه حاضر شود، اتفاقا چیزی که برای جامعه مهم است روح عدالت است که به طور جمعی در جامعه حس شود.

حالا پس از گذشت ۲سال از صدور حکم جلب توسط قوه قضائیه و تاکید بسیاری از نمایندگان مجلس پیشین برای دستگیری وی توسط اینترپل، نه تنها این اتفاق رخ نداد بلکه بعد از گذشت چندین سال،وعده بازگشت وی به کشور در خروجی رسانه هاقرار گرفته است و همگان منتظر بازگشت وی به کشور و اجرای حکم قضائی هستند.

محسن اژه ای، سخنگوی قوه قضائیهنیز چندی پیش در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا مهدی هاشمی به محض ورود به کشور دستگیر و محاکمه می‌شود، گفت: قبلا هم گفته‌ایم که اگر بیاید قطعاً به پرونده وی رسیدگی خواهیم کرد.

در تازه ترین اظهارات، اسماعیل کوثری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست‌خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اخبار منتشر شده درباره ورود مهدی هاشمی به کشور اظهار داشت: با توجه به نقشی که مهدی هاشمی در فتنه ۸۸ داشت قطعا مجرم است. وی افزود: مهدی هاشمی تحت پیگرد قانونی قوه قضاییه بود، لذا با ورودش به کشور باید دستگیر شود.