دکتر محمود احمدی نژاد روز گذشته در گفت و گو با خبرنگاران گفت: این دولت قانون‌گراترین دولت بعد از انقلاب بوده است. ما دولتی را داشتیم که وقتی مجلس تعطیل بود، آمد و از بانک مرکزی پول برداشت. ما اکنون داریم قسط آن را می‌پردازیم. آن بحثیک میلیارد که مطرح بود و دولت را متهم می‌کردند، دیدید که حرف دولت اثبات شد و حق با دولت بود. ما سخت‌ترین قوانین را اجرا کردیم. قانون سهمیه‌بندی بنزین را که خیلی‌ها می‌گفتند عملی نمی‌شود و دولت‌های قبلی نیز زیر بار اجرای آن نرفته بودند، این دولت آن را اجرا کرد. در مورد بحثهدفمند کردن یارانه‌ها که جزو سخت‌ترین قانون‌هایی است که دولت می‌خواهد آن را اجرا کند و لایحه‌اش را به مجلس داد و ۱۸۰ درجه با آن‌چه که دولت داده بود تغییر کرد، ولی ما باز هم گفتیم که اجرا می‌کنیم.

وی ادامه داد: وقتی قوانین از مجلس می‌آید تا روند خود را طی کند، بر روی میز رییس‌جمهور بیاید حدود ۲۰ روز یا یک ماه طول می‌کشد. در گذشته مشکلی نبود. با آن‌که در قانون مدنی اعلام شده بود در طی ۵ روز، ولی این روند طول می‌کشید و همه حوصله می‌کردند و دولت نیز ابلاغ می‌کرد. اکنون می‌گویند ظرف ۵ روز. باید توجه داشت که کار رییس‌جمهور فقط این نیست. رییس‌جمهور هزار تا کار دارد. مشغله‌های رییس‌جمهور زیاد است و حال زمان ابلاغ قانون کمی طول کشید و بیش از ۵ روز شد، ۷ روز، دولت بعد از ۷ روز اعلام می‌کند. آیا باید بگوییم که دولت غیرقانونی کار می‌کند.

وی یادآور شد: پریروز دو قانون را امضا کردم، گفتند ۷ روز شده و در واقع قانون را ابلاغ کرده‌اند. راه را قانون پیش‌بینی کرده است. اگر رییس‌جمهور ابلاغ نکرد، رییس مجلس ابلاغ می‌کند و دعوا نیست. نباید دعوا به وجود آورد و این مسائل را تبدیل به دعوا کنیم. مطمئن هستم که دلسوزان مجلس نیز نظرشان این نیست.

وی ادامه داد: بحثدومی که در این ارتباط وجود دارد این است که من دو مورد را ابلاغ نکردم و این را نیز اعلام کردم. در مورد یکی از آن‌ها نامه‌ای به شورای نگهبان نوشتم و شورا نیز گفت چون مراحل قانونی طی شده باید کار خود را بکنید و در واقع آن را ابلاغ کنید. مبحثاول در ارتباط با سنددار کردن زمین‌های داخل روستاها و حریم روستاها بود که من آن را قبول نداشتم و در واقع معتقد بودم این‌که بیاییم به عده‌ای که زمین‌های دولت را تصرف کرده‌اند، مجوز و سند بدهیم درست نیست. البته قانون برنامه این بود که کسانی که در بافت مسکونی روستا زمین دارند، دولت به آن‌ها سند بدهد و این کار انجام شد، ولی این‌که در مورد زمین‌های تصرف شده و این‌که کسانی که هزاران هکتار زمین‌های بیت‌المال را تصرف کرده‌اند، بیاییم و سند بدهیم قبول نداشتم. نامه‌ای در این ارتباط به شورای نگهبان نوشتم و شورا نیز گفت چون مراحل قانونی آن طی شده است، باید اجرا کنید.


پول‌هایی که برای مترو داده‌ایم، کجا خرج شده است؟

وی افزود: موضوع دوم بحث۲ میلیارد دلاری بود که مجلس تصویب کرده بود که دولت برای کمک به مترو آن را بدهد. من این را قانون نمی‌دانم. نه این‌که قانون بدانم و عمل نکنم. من توجه شما را به اصل ۷۵ قانون اساسی معطوف می‌کنم که در آن اصل آمده است «طرح‌های قانونی، پیشنهادات و اصلاحاتی که نمایندگان درخصوص لوایح قانونی عنوان می‌کنند و به تقلیل درآمد عمومی یا افزایش هزینه‌ی عمومی می‌انجامد در صورتی قابل طرح در مجلس است که در آن طریق جبران کاهش درآمد یا تامین هزینه‌ی جدید نیز معلوم شده باشد» و با توجه به این‌که برای حساب ذخیره ارزی و برداشتی که از آن صورت می‌گیرد، برنامه‌ریزی صورت می‌گیرد و شورای نگهبان حساب ذخیره‌ ارزی را این محل نمی‌داند، باید برای دولت ۲ میلیارد دلار درآمد ایجاد کند تا بتواند این پول را به مترو بدهد؛ در حالی که همان‌طور که گفتم، برای ذخیره ارزی برنامه‌ریزی شده و برنامه دارد و طبق این اصل اگر محل درآمد برای طرح مشخص نشود قابل طرح در مجلس نیست. این موضوع به شورای نگهبان رفت، شورای نگهبان گفت خلاف اصل ۷۵ قانون اساسی است و قابل طرح در مجلس نیست. بعد به مجمع تشخیص مصلحت بردند و در آن‌جا به تصویب رسید. به نظر ما این قانون نیست.

احمدی‌نژاد گفت: من سوگند خورده‌ام که خلاف قانون اساسی عمل نکنم و این طبق قانون اساسی قابل طرح در مجلس نبود. نکته دوم این است که اگر این منطق را بپذیریم، دیگر قانون اساسی به درد نمی‌خورد. عده‌ای می‌گویند ما می‌توانیم در هر موردی قانون وضع کنیم؛ در حالی که در حدود مقرر قانون اساسی باید قوانین وضع شود و خروج از حدود مقرر در قانون اساسی درست نیست. این مباحثی که مطرح می‌شود، دعوا نیست. این‌که مثلا بیایند اختیارات رییس‌جمهور را سلب و به کسی دیگر بدهند، شدنی نیست. صراحت قانون اساسی را کسی نمی‌تواند زیر پا بگذارد یا این‌که کسی جرأت کند اختیارات رهبری را کم کند، شورا نپذیرد و بعد ببرند مجمع که تصویب شود. این قانونی نیست.

وی گفت: می‌گویند ۲ میلیارد دلار بدهید به مترو. از کجا بدهیم؟ منبع آن باید مشخص شود. از کجا بدهیم؟ از حقوق کارمندان کم کنیم، از بخش عمرانی کم کنیم، از بخش دفاعی کم کنیم، از کجا بدهیم؟ بعد سر و صدا راه می‌اندازند و می‌گویند که دولت مخالف مردم تهران و مترو است. در حالی که در دولت نهم و دهم بیش از ۷ برابر دولت‌های قبلی به مترو تهران پول داده‌ایم. چطور ما مخالف مترو و مردم تهران هستیم؟ نقل کردند که در مجمع مطرح شده است که در این مورد بنویسید که دولت ۲ میلیارد دلار وام بگیرد و این ۲ میلیارد دلار از این طریق به مترو بپردازد و بعد قسط‌های وام را نیز خود دولت بدهد. یک نفر در آن جلسه گفته باید این موضوع را تصویب کنیم که دولت اجرا نکند و بعد چه شود و چه شود.

وی ادامه داد: مجلس می‌توانست در این ارتباط صبر کند تا ما سه چهار ماه دیگر لایحه بودجه‌ سال آینده را به مجلس می‌دادیم و در آن لایحه برای این موضوع اعتبارات مشخص می‌کرد و در واقع بر اساس روش قانونی پیش می‌رفتیم.

به گزارش خبرنگار ایسنا رییس‌جمهور گفت: همان‌طور که گفتم ما ۶-۷ برابر دولت‌های قبلی به مترو تهران کمک کرده‌ایم. گزارش بدهند که این پول‌ها کجا خرج شده است و این حرف ماست. نروند ایستگاه مترو را بخوابانند، حرکت ندهند و مردم را در گرما نگه دارند و بگویند دولت پول مترو را نمی‌دهد. ما ۷ برابر پول داده‌ایم. می‌گویند دولت قانون را اجرا نمی‌کند. این قانون نشده، من سوگند به اجرای قانون اساسی خورده‌ام. آیا می‌توانم خلاف قانون اساسی عمل کنم؟ شورای نگهبان نیز گفته است که این موضوع قابل طرح در مجلس نیست.

وی ادامه داد: یک قانون تصویب و روندش طی شده بود. ما رفتیم سفر استانی، درگیر سفر شدیم و بعد چند روز نیز به تعطیلی خورد. تا آمدیم قانون را ابلاغ کنیم، گفتند قانون را ابلاغ کرده‌اند. شما ابلاغ کنید. چه فرقی دارد. شما زحمت بکشید و اصلا همه‌ قوانین را ابلاغ کنید. ما با کسی دعوا نداریم. این دولت مردمی‌ترین دولت است و به قانون اساسی سوگند خورده است.

وی با بیان این‌که «برخی برای دولت حتی این حق را قائل نیستند که ساعات ادارات را تعیین کند» گفت: در واقع به گونه‌ای سعی می‌کنند اختیارات دولت را محدود کنند. من نامه‌ای خطاب به مقام معظم رهبری نوشتم. با ایشان صحبت کردم و برخی از موارد را خدمت ایشان مطرح کردم. ایشان نامه‌ای را به شورای نگهبان نوشتند و کارگروهی در شورای نگهبان در این ارتباط تشکیل شده است که در واقع این کارگروه در شورا مرز قانون‌گذاری و اجرا را مشخص کند. البته این‌ها در یک نظام نوپا چیزی طبیعی است.


برای حل مشکلات در کشور راه منطقی وجود دارد

احمدی‌نژاد اظهار کرد: برای مشکلات در کشور راه منطقی وجود دارد. ما این مشکلات را به مقام معظم رهبری منعکس کردیم و چنین کارگروهی تشکیل شده است که موارد را مشخص کند، مرزها را مشخص کند و ما همه بر آن اساس حرکت کنیم. طبیعی است که اختلاف نظر باشد، ولی نباید دعوا وجود داشته باشد.

وی در عین حال گفت: ما با سه گروه دعوا داریم؛ با دشمنان ملت ایران دعوا داریم. کسانی که اموال ملت ایران را چپاول کردند و هیچ وقت با آن‌ها آشتی نمی‌کنیم، مگر آن‌که اموال را به ملت برگردانند و کسانی که خواستند ملت ایران را در برابر آمریکا سرکوب کنند. البته این‌ها اقلیت محض هستند. ما دعوا با هیچ‌کس نداریم. ماه مبارک رمضان است و همه باید بر اساس اخلاق و برادری رفتار کنیم. اگر کسی مخالفتی و استدلالی دارد استدلالش را مطرح کند. نقد عالمانه انجام دهد. هیچ قانونی نیست که دولت اجرا نکرده باشد و آن‌چه را که اجرا نمی‌کند، قانون نیست. این دولت، دولتی قانون‌گرا و پایبند به قانون است.


همراهی مردم با دولت عالی است

وی هم‌چنین در پاسخ به سوالی در مورد آزادسازی قیمت‌ها و این‌که این آزادسازی قیمت‌ها چه زمانی صورت می‌گیرد؟ گفت: همان‌طور که از همان اول نیز اعلام کردیم ما همپای مردم در اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها جلو می‌رویم و هرجا قرار باشد تغییری صورت بگیرد و مثلا آزادسازی قیمت‌ها صورت بگیرد، قبل از آن پول آن را در جیب مردم می‌گذاریم و پول را به حساب مردم واریز می‌کنیم. همراهی مردم با دولت عالی است. همه همت کرده‌اند که این قانون اجرا شود. در پرتو اجرای این قانون، پیشرفت اقتصادی کشور به حداکثر می‌رسد. استقلال اقتصادی کشور به حداکثر می‌رسد و ان‌شاءالله با عزم ملی این طرح به خوبی اجرا می‌شود و جزو افتخارات این دولت و ملت خواهد بود.


مردم لبنان هوشیارند و به حقیقت آگاه می‌شوند

رییس‌جمهور در پاسخ به سوالی در ارتباط با سخنان اخیر سید حسن نصرالله و اسنادی که وی در ارتباط با نقش صهیونیست‌ها در ترور رفیق حریری اعلام کرد، گفت: ما معتقدیم که صهیونیست‌ها در منطقه ما برای ایجاد اختلاف و مشکل آمده‌اند. می‌بینیم که فردی را ترور می‌کنند، با پیچیدگی و در ابتدا سوریه را متهم می‌کنند و وقتی معلوم شد که این اتهام پایه ندارد، دیگران را متهم کردند و اکنون حزب‌الله را. اسنادی که آقای سید حسن نصرالله ارایه داد اسناد قابل توجهی است. رژیم صهیونیستی طراحی و برنامه‌ریزی کرده است و جاسوسان را به لبنان فرستاده است. مطمئنم که مردم لبنان از هوشمندی بالایی برخوردار هستند. صهیونیست‌ها دو بار در برابر ملت لبنان شکست خورده‌اند و اکنون می‌خواهند تلافی کنند و بهترین چیز را در ایجاد درگیری و تفرقه، در داخل لبنان می‌دانند. همه‌ گروه‌ها و افراد در لبنان ترور ناجوانمردانه‌ رفیق حریری را که نخست وزیر لبنان بود محکوم کردند. من فکر می‌کنم که مردم لبنان هوشیار هستند و به حقیقت آگاه می‌شوند و نقشه‌های صهیونیست‌ها نیز مشخص و آشکار می‌شود.

سیاست‌های نظام و دولت در بخش‌های گوناگون به خوبی تنظیم شده است

وی در بخش دوم صحبت‌های ابتدایی خود به روند پیشرفت کشور اشاره کرد و گفت: حقیقت این است که کشور در ریل صحیح پیشرفت قرار گرفته است و سیاست‌های نظام و دولت در بخش‌های گوناگون به خوبی تنظیم شده است و بر اساس برنامه، در بخش‌های گوناگون حرکت می‌کنیم. در بخش اقتصاد، انرژی، صنعت، فرهنگ، سیاست خارجی، سیاست داخلی، تکلیف وزرا، مدیران کشور و برنامه‌ریزان کشور روشن است. می‌بینیم که هر هفته یک موفقیت در سطح ملی چه موفقیت اقتصادی، علمی، فرهنگی و حتی ورزشی را نیز جشن می‌گیریم.

رییس‌جمهور به موفقیت‌های کشورمان در عرصه‌ ورزشی اشاره کرد و گفت: آقای سعیدلو ۴۷ الی ۴۸ هفته است که در تربیت بدنی حاضر شده‌اند و ما شاهد موفقیت‌های کشورمان در عرصه‌های ورزشی هستیم. در عرصه‌ صنعت پروژه‌های زیادی آماده‌ افتتاح و بهره‌برداری هستند که من یا معاون اول برای حضور در مراسم افتتاح همه‌ آن‌ها فرصت نمی‌کنیم.