به گزارش افکارنیوز به نقل از کیهان، روزنامه فايننشال تايمز ضمن انتشار اين خبر به بررسي پيامدهاي ماجراي سوريه براي تركيه پرداخت و نوشت: از زماني كه تركيه موضع علني خود در حمايت از مخالفان سوري را اعلام كرد و مرزهاي خود را به روي پناه جويان گشود، تعداد بسيار زيادي پناه جو به اين كشور پناهنده شدند كه فراتر از توان اين كشور بود و اكنون به باري سياسي بر دوش دولت آنكارا تبديل شده اند.

این روزنامه تاکید کرد: در مدت هفت ماه گذشته، صادرات ترکیه به سوریه از ۶/۱میلیارد دلار به ۲۰۰ میلیون دلار کاهش یافته است که این نتیجه مستقیم ناآرامی های سوریه و دخالت آنکارا در جنگ اخیر است.

روزنامه فایننشال تایمز خاطرنشان کرد: در این میان حزب کارگران کردستان(پ ک ک) با استفاده از حساسیت اوضاع، حملات دردناکی بر ضد نظام ترکیه سامان داد و موجب شدت یافتن فشارهای داخلی شد به طوری که برخی از سران گروه های مخالف در ترکیه، کناره جستن کشورشان از دخالت بیشتر در امور دیگر کشورها را خواستار شدند.

به گزارش العالم، گزارشگر فایننشال تایمز که خود از نزدیک برای بررسی اوضاع ترکیه راهی این کشور شده، در ادامه می نویسد: تحلیلگران به این نتیجه رسیده اند که ترکیه خود را در بحران سوریه گرفتار کرده است و رجب طیب اردوغان به ویژه با دعوت به ایجاد منطقه حائل در اراضی ترکیه، کشور خود را به ورطه انداخته است.

انتقال پیامدهای منفی بحران سوریه به ترکیه در حالی است که کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، راسموسن دبیرکل ناتو و هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا طی هفته های اخیر، وضعیت گروه های اپوزیسیون سوریه را دلسرد کننده و یأس آور توصیف کرده و تصریح کرده اند که از حکومت سوریه فاقد آلترناتیو می باشد. این مقامات همچنین تصریح کرده اند که امکان تکرار سناریوی لیبی در سوریه مطلقا وجود ندارد.

این در حالی است که زلمای خلیل زاد نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل(در زمان بوش) طی مقاله ای در نشریه فارین پالیسی خواستار انجام کودتا در سوریه شد بی آنکه توضیح دهد کدام نیرو قادر به انجام کودتا می باشد؟ او می نویسد: بهتر است آمریکا و دوستان و متحدانش درصدد برآیند تا به نیروهای میانه روی گروه های مخالف اسد پر و بال بدهند و از جمله سلاح و تجهیزات جنگی در اختیار آن ها بگذارند و از این رهگذر زمینه را برای ورود افسران مخالف اسد در ارتش سوریه به میانه گود و به راه انداختن یک کودتا با کمک آن ها فراهم کنند.
وی در ادامه می نویسد: آمریکا در سوریه منافع مهمی دارد که در خطرند از جمله این که واشنگتن نباید این فرصت را از دست بدهد تا این کشور محوری را در منطقه خاورمیانه از نیابت ایران به عنوان کشوری که از تروریسم حمایت می کند و در پی به دست آوردن سلا ح های کشتار جمعی است خارج کند و سوریه را در فرآیند ایجاد ثبات در منطقه شریک کند.
خلیل زاد معتقد است: در شرایط کنونی اعتبار آمریکا هم در خطر است.
خليل زاد در عين حال علت انفعال آمريكا را ترس از كشيده شدن پايش به جنگ، درگيري با روسيه و كاهش همكاري مسكو در زمينه برنامه اتمي ايران، و اقدامات تلافي جويانه ايران عليه آمريكا در منطقه توصيف كرد.