به گزارش افکارنیوزجواد اوجی در گفتگو با مهر درباره آخرین وضعیت ساخت و راه اندازی خطوط لوله جدید انتقال گاز ایران به ترکیه و سایر کشورهای اروپایی، گفت: در حال حاضر با ساخت و بهره برداری از خطوط لوله موجود گازی امکان صادرات روزانه تا سقف ۳۰ میلیون مترمکعب گاز به این کشور همسایه وجود دارد.
مدیرعامل شرکت ملی گاز با اعلام اینکه اخیرا چندین شرکت خصوصی ترکیه خواستار واردات گاز طبیعی از ایران شده اند، تصریح کرد: بر این اساس مذاکرات با شرکت های خصوصی ترکیه برای فروش گاز و دستیابی به توافق نهایی ادامه دارد.

معاون وزیر نفت با تاکید بر اینکه در شرایط فعلی ساخت خطوط لوله ششم سراسری گاز ایران از پیشرفت اجرایی مطلوبی برخوردار است، اظهار داشت: پیش بینی می شود با توجه به پیشرفت اجرایی تا سال آینده قطعه اهواز تا دهگلان خط لوله ششم سراسری گاز به پایان برسد.

این مقام مسئول همچنین از ایجاد انشعاباتی در مسیر خط لوله ششم سراسری گاز خبر داد و افزود: در مجموع با تکمیل و راه اندازی خط لوله ششم سراسری امکان افزایش ظرفیت صادرات گاز ایران به ترکیه و سایر کشورهای اروپایی روزانه ۵۰ میلیون مترمکعب افزایش می یابد.

این عضو هیات مدیره شرکت ملی گاز با تاکید بر اینکه با بهره برداری از خط لوله ۵۶ اینچی ششم سراسری ظرفیت نهایی صادرات گاز ایران به ترکیه و سایر کشورهای متقاضی تا مرز ۸۰ میلیون مترمکعب در روز قابل افزایش است، تاکید کرد: علاوه بر این با تکمیل انشعاباتی به عراق تا سال آینده ۲۰ تا ۲۵ میلیون مترمکعب گاز طبیعی به این کشور همسایه صادر خواهد شد.

به گزارش مهر، یکی از مسیرهای ایران برای صادرات گاز به اروپا خط لوله ششم سراسری به طول تقریبی یکهزار و ۳۰۰ کیلومتر بوده که تاکنون ساخت قطعه اول و دوم این خط لوله گاز از عسلویه تا اهواز به طول ۶۱۱ کیلومتربه پایان رسیده است.

در حال حاضر مراحل تکمیل خط لوله ۵۶ اینج ششم سراسری در قطعه سوم و چهارم در حال انجام بوده که این خط لوله از ظرفیت انتقال روزانه ۱۰۰ میلیون مترمکعب گاز تا مرز بازرگان را برخوردار است.

در همین حال دوسال قبل قراردادی به ارزش تقریبی یک میلیارد یورو بین شرکت ملی گاز ایران و یک شرکت اروپایی برای تامین منابع مالی ساخت قطعه پایانی خط لوله ششم سراسری به طول ۶۲۰ کیلومتر از دهکلان کردستان تا مرز بازرگان امضا شده است.