راه اندازی سایت ازدواج آسان ویژه دانشجویان

به گزارشافکارنیوزبه نقل از مهر، معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم و تحقیقات و فناوری گفت: یکی از برنامه های فرهنگی که در جهت ایجاد فرهنگ ازدواج در کشور و بخصوص در دانشگاه ها با استفاده از صندوق رفاه دانشگاه ها و کمک خیرین در حال اجراست، طراحی و برنامه ریزی جشن های ازدواج آسان است.

غلامرضا خواجه سروی افزود: در ادامه در ارتباط با دیگر مزایایی که برای دانشجویان در نظر گرفته شده است، ایجاد مسکن برای دانشجویان متاهل از طریق مسکن مهر است.

وی اظهار داشت: همچنین در سال جاری با کمک دولت بودجه ای معادل ۱۰ میلیارد تومان برای ایجاد سرای قرآن و عترت در دانشگاه ها برای حفظ قرآن، آموزش قرآن و فعالیت های تدوینی و کلی در ارتباط با مفاهیم قرآن که سه قشر کارکنان، دانشجویان و اساتید را در بر می گیرد، در نظر گرفته شده است.

وی بیان داشت: چیزی که امروزه در دانشگاه های ما جایش خیلی کم احساس می شود، بحثبرگزاری کلاس های اخلاق است که می تواند در بحثمفاهیم فرهنگی بسیار کمک کننده باشد و باید در دانشگاه ها نهضت اخلاقی ایجاد کنیم و می توان در این زمینه نماینده های ولی فقیه را در دانشگاه ها فعال کنیم.

خواجه سروی با اشاره به دفن شهدای گمنام در دانشگاه ها بیان داشت: برخی از گروه های سیاسی در سالهای گذشته بودند که این موضوع را یک هنجار و ضد ارزش می دانستند، اما خوشبختانه امروزه این کار در بیشتر دانشگاه های کشور انجام می شود و حتی در کشورهای دیگر هم که اعتقادات زیادی ندارند با قرار دادن مزار بزرگان خود در دانشگاه ها به گسترش فرهنگ در کشور خود کمک می کنند.

خواجه سروی اضافه کرد: امروزه این مراکز به مرکزیت فرهنگی برای دانشجویان تبدیل شده است و دانشجویان را به سمت حرکت های مثبت فرا می خواند.

وی عنوان داشت: ما باید با حفظ آرمانهای انقلاب اسلامی در بین دانشجویان با هدف ایجاد برنامه های فرهنگی متفاوت برای ایجاد یک تمدن ایرانی و اسلامی تلاش کنیم.

معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم و تحقیقات در رابطه با بحثحجاب گفت: در این بحثعلی رقم اظهار نظرهای زیادی که می شود به جرات می توان گفت، نسبت با سرمایه گذاری حجاب خروجی بسیار خوبی داشته ایم و نسبت به جامعه ما در دانشگاه ها وضع بهتری داریم.

وی در ارتباط با ایجاد نشریات در فضای مجازی بیان داشت: با توجه به وجود جنگ نرم در کشور باید دانشگاه ها در ایجاد نشریات مجازی فعال شوند و به تقویت و هدایت این کار کمک کنند.

وی بیان داشت: تقویت سفرهای دانشجویی اعم از زیارتی و سیاحتی از جمله کارهایی است که در سال جاری به آن بیشتر نشان داده می شود و همچنین به جهت آشنایی با مفاهیم فرهنگ منطقه حساس خلیج فارس دانشجویان را به جزایر حساس این حوزه خواهیم برد.

برگزاری جشنواره پرنیان

این مسئول با اشاره به اینکه ما در دانشگاه ها ظرفیت بسیار خوبی در زمینه کمک به طراحی لباس برای تقویت حجاب در جامعه داریم، گفت: در امر توانسته ایم با همراهی دانشگاه های مختلف در سطح کشور برای اولین بار جشنواره مد و لباس به نام پرنیان را به زودی برگزار خواهیم کرد.

وی گفت: همچنین ما ۷ تا ۱۵ آذر را به نام هفته جهاد علمی و رونمایی ارز تندیس جهاد علمی را خواهیم داشت.

وی با اشاره به برنامه های فرهنگی بیان داشت: در سال ۸۴ نزدیک به ۸۴ دانشگاه در کشور داشتیم اما در حال حاضر با وجود موسسات آموزشی این تعداد به ۱۱۰ واحد رسید و خیلی از این دانشگاه های تازه تاسیس دو کار انجام خواهند داد و ما سعی داریم تا با مجهز ساختن مسجد فعالیت های مسجد محور را گسترش دهیم.

خواجه سروی با اشاره به اجرای طرح های پایش فرهنگی ابراز داشت: با اجرای این طرح می توان از علایق و سلایق و همچنین توانمندی های آنان برای ایجاد تقویت نهضت داوطلبی در امور فرهنگی کمک بسیاری انجام شود.

وی ادامه داد: امسال این طرح از سه دانشگاه به ۳۰ دانشگاه خواهد رسید.

ایجاد پردیس بین المللی

غلامرضا خواجه سروی در پاسخ به اینکه چرا بیشتر دانشجویان فعال ما برای تحصیل به کشور های دیگر می روند افزود: در حال حاضر ۷۰ یا ۸۰ هزار نفر از دانشجویان ما در در خارج از کشور در حال تحصیل هستند و یکی از کارهایی که ما در این زمینه انجام داده ایم.

معاون وزیر علوم عنوان کرد: ایجاد پردیس بین االملل با دو هدف تحصیل دانشجویان خارجی به تحصیل در کشور ما و دانشجویانی که در حال حاضر در خارج از کشور در حال تحصیل هستند، است و می توانند در این دانشگاه ها به تحصیل بپردازند و از امکانات آن بهره ببرند.

وی اذعان داشت: از سال ۸۵ ظرفیت پذیرش دانشجویان کارشناسی و کاردانی به حدی افزایش پیدا کرده که در حال حاضر ما کلی صندلی خالی داریم و همچنین در مقطع دکتری در برگزاری آزمون نیمه متمرکز عدد به ۱۰ هزار نفر افزایش پیدا کرده است و در طول سالهای آینده این امر بیشتر نیز خواهد شد.