امروز در هر خانه‌ای دلار و سکه وجود دارد

به گزارش افکارنیوزارسلان فتحی‌پور در گفت‌وگو با خانه ملت سیاست‌های یک و بام و دوهوای بانک مرکزی در تنظیم بازار سکه و ارز را موجب افزایش قیمت‌ها دانست و تصریح کرد: بانک مرکزی باید پاسخگوی این وضعیت بازار باشد چراکه مسئولیت بازار سکه و ارز با بانک مرکزی است.
نماینده مردم کلیبر، خداآفرین و بخش هوراند در مجلس شورای اسلامی افزود: متأسفانه به این دلیل که بانک مرکزی هر روز یک تصمیم می‌گیرد و بر سر تصمیم خود پایبند نیست بازار تکلیف خودش را نمی‌داند و دچار سردرگمی می‌شود.
وی با بیان اینکه مسئولان بانک مرکزی از کنترل بازار اظهار ناتونی می‌کنند، تصریح کرد: بنده می‌خواهم بدانم نرخ ارز را باید از دلالان تعیین کنند یا بانک مرکزی؟

امروز در هر خانه‌ای دلار و سکه وجود دارد
فتحی‌پور با انتقاد از اینکه نرخ ارز را دلالان در بازار تعیین می‌کنند، تأکید کرد: دولت باید مشخص کند که می‌خواهد با فروش ارز درآمد ایجاد کند و مردم این ارز را کالایی مصرفی تلقی کنند؟

وی با یادآوری اینکه امروز در هر خانه‌ای دلار، سکه و سایر ارزها وجود دارد، این مسئله را نوعی احتکار برشمرد و افزود: در این شرایط بانک مرکزی نباید تصمیمات لحظه‌ای که ثبات بازار را به خطر می‌اندازد، اتخاذ کند.

عرضه ارز ۲ درصد زیر نرخ بازار، التهاب آفرین است
وی طرح عرضه ارز با ۲ درصد زیر نرخ هر روز بازار را موجب تشویش بیشتر در بازار ارز دانست و گفت: در شرایط کنونی بانک مرکزی باید بازار را تثبیت و از یک نرخ واحد حمایت کند.

فتحی‌پور تأکید کرد: نرخ واحد بازار باید به شکلی تعیین شود که تولیدات ما حمایت شود نه اینکه واردات را تقویت شود؛ ما باید کاری کنیم که از ارز بی نیاز شویم؛ متأسفانه بسیاری از مردم تولید را رها کرده‌اند و وارد بازار دلالی سکه و ارز شدند.

افراد مسئول باید پاسخگو باشند / طرحی در راه است
وی یادآور شد: باید افرادی پاسخگو باشند که مسئولیت اصلی بازار سکه و ارز را به عهده دارند و بانک مرکزی و وزیر امور اقتصادی دارایی که در این باره مسئولیت دارند باید پاسخگوی مردم باشند.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از تدوین طرحی برای ساماندهی بازار ارز و سکه خبر داد و افزود: در این طرح قصد داریم اعتماد از دست رفته مردم به بازار را بازگردانیم و ثبات را به بازار برگردانیم.
طبق گفته فتحیپور طرح مذکور در مرکز پژوهشهای مجلس در حال چکشکاری است و به زودی با تقدیم به هیئت رئیسه اعلام وصول میشود.