به گزارش افکارنیوزبه نقل از فارس، سوریه و به خصوص شهر دمشق امروز روز ناآرامی را در حوزه میدانی پشت‌سر گذاشت و شاهد دو انفجار تروریستی در مقر ستاد مشترک ارتش سوریه بود.

- هم اکنون آرامش به دمشق به ویژه منطقه‌ای که در معرض حمله تروریستی قرار داشت، بازگشته و اوضاع تحت کنترل ارتش سوریه است.

- در استان حلب از به جان هم افتادن دو گروهک تروریستی و کشته شدن ده‌ها تروریست در شهر حلب خبر می‌رسد که شدیدترین درگیری از زمان آغاز ناآرامی‌ها گزارش شده است.

- در استان إدلب نیروهای امنیتی و ارتش سوریه ده‌ها تروریست خطرناک و تحت پیگرد را دستگیر کردند.

- در استان حمص نیروهای ارتش سوریه به تلاش خود برای آزادی ۲۱۸ نفر از اهالی روستای ربله که توسط افراد مسلح ربوده شده‌اند ادامه دارد.

- در استان لاذقیة افراد مسلح اقدام به آتش سوزی‌های عمدی در روستاهای منطقه با هدف ایجاد وحشت بین اهالی شدند.

***تحولات امنیتی سوریه به تفکیک مناطق و استان‌ها به شرح زیر است***

دمشق و ریف دمشق: بازگشت آرامش به منطقه انفجارهای تروریستی دمشق

- انفجار یک خودرو بمبگذاری شده در منطقه «الزاهرة الجدیدة» در یک مکان پرجمعیت و پر تردد کشته شدن دو شهروند سوری و زخمی شدن چند نفر را به دنبال داشت.

- در منطقه «دوما» پس از نفوذ افراد مسلح به این منطقه بار دیگر درگیری‌هایی بین نیروهای ارتش سوریه با این افراد روی داد که در جریان آن ده‌ها تروریست کشته و سلاح‌های آنها را ضبط کردند.

- مشابه این درگیری‌ها در «حرستا» نیز روی داد که کشته شدن ۱۲ فرد مسلح و ۱۷ نفر دیگر و فرار مابقی افراد را به دنبال داشت. همچنین نیروهای ارتش سوریه یک مرکز تجمع افراد مسلح در این منطقه را سه روز پیش کشف کردند و چون افراد آن حاضر به تسلیم خود نبودند، آن را به محاصره خود درآوردند، تا اینکه امروز در یک عملیات نیروهای ارتش وارد این مرکز شده و ده‌ها فرد مسلح مخفی شده در آن را به قتل رساندند و ۱۰ نفر دیگر را دستگیر کردند. افراد دستگیر شده تاکید کردند که در جریان محاصره افرادی که درصدد تسلیم کردن خود بودند، توسط دیگر اعضای گروه کشته می‌شدند.

- در «جوبر» یگان‌های ارتش سوریه عملیات‌های پاکسازی ارتش سوریه ادامه یافت تا در جریان آن ۲۰ تروریست کشته و ۱۳ نفر زخمی شوند. این درحالی است که بزرگان این منطقه ضمن گفت‌وگو با نیروهای ارتش سوریه به آنها وعده دادند که افراد مسلح منطقه را راضی به تحویل سلاح‌هایشان کنند که این اقدام به دلیل وجود تروریست‌های غیرسوری در بین این افراد با ناکامی و شکست مواجه شد.

- در منطقه «الزبلطانی» که در نزدیکی جوبر قرار دارد و همچنین در منطقه «الشیفونیة» در جوار دوما درگیری نیروهای امنیتی سوریه با افراد مسلح کشته شدن ده‌ها فرد مسلح و زخمی شدن ۳۸ نفر دیگر را به دنبال داشت که در میان کشته‌ها ۳ سرکرده تروریست‌ها و یک مسئول اطلاع رسانی گروهک‌های تروریستی مشاهده می‌شد. یک منبع آگاه در این ارتباط گفت که این عملیات با هدف به قتل رساندن این تروریست‌ها صورت گرفت و نیروهای امنیتی بیش از یک هفته این افراد را تعقیب می‌کردند.

- در منطقه کوهستانی «یبرود» نیروهای ارتش سوریه پس از درگیری با ترویست‌های مسلح ۲۰ نفر از آنها را کشته و ۲۰ نفر دیگر را زخمی و یک مرکز تجمع آنها را منهدم کردند.

- در منطقه «حجیرة» پس از پیشروی نیروهای امنیتی در این منطقه ۶ تک‌تیرانداز تروریست را به قتل رساندند که بر پشت‌بام ساختمان‌های منطقه مستقر شده بودند. همچنین در جریان درگیری‌های پیش آمده با دیگر افراد مسلح این منطقه ۹ نفر از آنها را کشته و ۸ نفر دیگر را دستگیر کردند. منابع آگاه در این ارتباط گفتند که تروریست‌ها در این منطقه از تونل‌هایی استفاده می‌کنند که آن را در مناطق مختلف حفر کرده و از دید نیروهای ارتش مخفی می‌شوند.

- در منطقه بوستان‌های «کفرسوسة» درگیری نیروهای ارتش با افراد مسلح کشته شدن ده‌ها فرد مسلح را به دنبال داشت.

- در منطقه «ببیلا» تروریست‌های وابسته گروهک‌های تروریستی «ارتش آزاد» یک شهروند سوری را ربوده و در قبال آزادی وی درخواست غرامت کردند. این درحالی است که این شاهد درگیری‌های منقطع یگان‌های ارتش سوریه با افراد مسلح بود که کشته شدن ۱۵ تروریست و زخمی شدن ۱۹ نفر دیگر را به دنبال داشت. همچنین نیروهای امنیتی یک گروهک تروریستی را متلاشی کردند که اقدام به سرقت از منازل و به آتش کشیدن آنها در منطقه می‌کردند.

- اما دمشق امروز شاهد یک انفجار تروریستی در مقر ستاد مشترک ارتش سوریه نیز بود که موجب بروز آتش‌سوزی‌هایی داخل این ساختمان ۳ طبقه شد. به دنبال آن افراد مسلح وارد ساختمان شدند و تک تیراندازان آنها بر پشت بام این سختمان مستقر شدند که با رویارویی نیروهای امنیتی مواجه شده و براثر آن درگیری‌هایی شدیدی بین دو طرف روی داد و پس از ۱۵ دقیقه کنترل این مقر بار دیگر به دست نیروهای ارتش سوریه افتاد و تمام افراد مسلح نفوذ کرده به ساختمان به قتل رسیدند. منابع آگاه تاکید کردند که تروریست‌های مسلح مشابه چنین عملیاتی را برای تصرف ساختمان رادیو و تلویزیون هم برنامه‌ریزی کرده بودند و در این ارتباط نیروهای امنیتی فردی را در نزدیکی ساختمان رادیو و تلویزیون دستگیر کردند که مجهز به یک کمربند انفجاری آماده انفجار بود.

در جریان انفجار تروریستی امروز «مایا ناصر»، خبرنگار شبکه پرس تی‌وی و عکاس خبرگزاری فارس به شهادت رسید و «حسین مرتضی»، مدیر دفتر العالم در دمشق نیز هنگام پوشش اخبار حادثه زخمی شد.

همچنین در جریان عملیات تروریستی امروز یکی از عاملان بمب‌گذاری به قتل رسید.

- در منطقه «نهر عیشة» برسر راه «دمشق – درعا» نیروهای ارتش سوریه با ده‌ها فرد مسلح مواجه شدند که از منطقه «السبینة» فرار کرده بودند و پس از درگیری با آنها ۲۳ نفر از آنها را کشته و ۱۰ نفر دیگر را زخمی کردند.



حلب: به جان هم افتادن دو گروهک تروریستی و کشته شدن ده‌ها تروریست

- دو گروهک تروریستی که تعداد آنها به ده‌ها نفر می‌رسید، برسر مناطق تحت کنترل با یکدیگر اختلاف پیدا کرده و درگیر شدند. این درگیری که شدیدترین درگیری به وقوع پیوسته بین گروهک‌های تروریستی از زمان آغاز ناآرامی‌ها در حلب به شمار می‌آید، کشته شدن ده‌ها تروریست مسلح را به دنبال داشت که در میان کشته‌ها سرکرده یکی از گروهک‌ها نیز به چشم می‌خورد.

- در منطقه «الشعار» درگیری نیروهای ارتش با افراد مسلح کشته شدن ۵ نفر از آنها را به دنبال داشت. همچنین در این عملیات ۱۰ دستگاه خودرو مجهز به مسلسل دوشکا افراد مسلح نیز منهدم شد.

- در منطقه «الصاخور» تعقیب افراد مسلح توسط نیروهای امنیتی سوریه کشته شدن ده‌ها نفر از آنها را به دنبال داشت. در منطقه «منبج» نیز این درگیری‌ها کشته شدن ۲۶ فرد مسلح را و دستگیری ۳ تروریست را درپی داشت. همچنین در این منطقه نیروهای ارتش سوریه ساختمانی را به محاصره خود درآورده‌اند که یک گروهک تروریستی ۲۸ نفره آن را به تصرف خود درآورده و ضمن درگیری با آنها این ساختمان را از وجود آنها پاکسازی کنند.

- در میدان «بعیدین» یگان‌های ارتش سوریه در یک عملیات دقیق و چندین ساعته ۵۰ فرد مسلح را به قتل رساندند که آنها به محاصره خود درآورده بودند.

- در مناطق «حندرات» و «قاضی عسکر» و روستاهای «نبل» و «الزهرا» در ریف حلب درگیری نیروهای ارتش با افراد مسلح کشته شدن ده‌ها فرد مسلح و زخمی شدن ده‌ها فرد دیگر را به دنبال داشت.

- در منطقه صنعتی «الشیخ نجار» نیروهای ارتش سوریه با از بین بردن مانع امنیتی ایجاد شده توسط افراد مسلح تمام افراد این گروهک را که ۲۳ نفر تخمین زده می‌شدند، به قتل رساندند.

- در منطقه «المیدان» در ریف حلب یگان‌های ارتش سوریه یک مرکز تجمع افراد مسلح را هدف قرار دادند. همچنین ۴ دستگاه خودرو مجهز به مسلسل‌های دوشکا و افراد مسلح مستقر در آنها را منهدم کردند.

- در منطقه «الأتارب» ارتش سوریه به گشت‌زنی‌های خود در این منطقه ادامه می‌دهند که کشف و انهدام دو مرکز تجمع تروریست‌ها پس از وقوع درگیری شدید ‌بین دو طرف را به دنبال داشت.

- در مناطق «بستان الپاشا» و «بستان القصر» نیز گزارش‌هایی مبنی بر درگیری نیروهای ارتش سوریه با افراد مسلح و کشته شدن ده‌ها فرد مسلح در این مناطق منتشر شد.



إدلب: دستگیری ده‌ها تروریست خطرناک و تحت پیگرد

- در منطقه «سراقب» درگیری نیروهای ارتش سوریه با افراد مسلح کشته شدن ده‌ها تروریست را به دنبال داشت که در میان آنها افرادی از تابعیت‌های غیر سوری هم مشاهده می‌شدند.

- در «معرة النعمان» درگیری‌های شدیدی بین یگان‌های ارتش سوریه با افراد مسلح در جریان است.

- در «جسر الشغور» و «تفتناز» هم درگیری نیروهای امنیتی با تروریست‌های مسلح کشته شدن ۲۰ نفر و زخمی شدن ده‌ها نفر از آنها را به دنبال داشت که زخمی‌ها به بیمارستان‌های میدانی افراد مسلح در نوار مرزی ترکیه – سوریه منتقل شدند.

- در منطقه «سرمین» درگیری نیروهای ارتش سوریه با افراد مسلح برای دومین هفته متوالی ادامه یافت.

- در روستای «عین البارده» در ریف ادلب درگیری نیروهای ارتش با افراد مسلح کشته شدن ۱۳ نفر از آنها و دستگیری ۱۰ نفر از خطرناک‌ترین تروریست‌های تحت پیگرد را به دنبال داشت.

- در روستای «جبل الزاویه» و مناطق «بنش» و «کفر تخاریم» و «خان شیخون» درگیری‌هایی بین ارتش سوریه با افراد مسلح روی داد که افزودن بر کشته شدن ده‌ها تروریست، ده‌ها نفر دیگر از آنها نیز دستگیر شدند که در میان آنها سرکردگان گروهک‌های تروریستی خطرناک و تحت پیگرد هم به چشم می‌خورد.



حمص: تلاش برای آزادی ۲۱۸ نفر از اهالی روستای ربله / تحکیم استحکامات در مرزها

- در منطقه «جورة الشیاح» دو مرکز تجمع افراد مسلح منهدم گردید که در آنها دو انبار ذخیره سلاح و یک بیمارستان میدانی نیز به چشم می‌خورد که کشته شدن ده‌ها تروریست را به دنبال داشت.

- در منطقه «ربله» که طی دو روز گذشته شاهد ربودن چندین نفر از اهالی این بود، اعلام شد که در مجموع ۲۱۸ نفر از اهالی این روستا که اکثر آنها را کشاورزان تشکیل می‌دهند، توسط افراد مسلح ربوده شدند. روز گذشته ۶۰ زن ربوده شده توسط افراد مسلح آزاد شدند. این منطقه مدتی است که شاهد درگیری‌های خشونت‌آمیزی بین ارتش سوریه با افراد مسلح است که این روستا و ساکنان ۱۲ هزار نفری آن را به محاصره خود در آورده‌اند.

- همچنین مناطق «السلطانیة» و «الرستن» و «تلبیسة» و «حمص قدیم» و «سوق الحشیش» و «جوبر» شاهد درگیری‌های خشونت‌بار بین یگان‌های ارتش سوریه با افراد مسلح بود. این مناطق طی ۴ روز اخیر شاهد درگیری‌های خشونت‌آمیزی بین دو طرف هستند.

- یگان‌های ارتش سوریه با تحکیم استحکامات خود در مناطق مرزی و بستن برخی مناطق نفوذ افراد مسلح تلاش دارند تا جای ممکن مانع نفوذ آنها به داخل خاک سوریه به ویژه از منطقه «تلکلخ» شوند.



لاذقیة: ایجاد آتش سوزی در روستاهای منطقه

- تروریست‌‌های مسلح چندین منطقه از روستاهای «خربة سولاس» و «بیت حلیدیة» و «الحمرا» را آتش زدند تا موجب ایجاد رعب و وحشت در میان اهالی این منطقه شوند.

- در منطقه کسب ورود نیروهای ارتش به این منطقه آزادی دهها نفر از اهالی این منطقه را که توسط افراد مسلح ربوده شده بودند، را آزاد کردند.