به گزارش افکارنیوز، کیهان نوشت: چه کسانی نرخ روزانه ارز را تعیین می کنند؟ نرخ تعیین شده بر چه اساس و با چه معیاری تعیین می شود؟ و از کدام کانال های رسمی یا غیررسمی به کف بازار ارز می رسد؟ چه کسانی مسئولیت سامان دادن به این آشفته بازار را برعهده دارند و در ایفای مسئولیت خویش دست به چه اقداماتی زده اند؟ و… پرسش هایی است که بسیاری از آنها بی جواب مانده اند و یا پاسخ ها باحدس و گمان و اشاره های تلویحی - والبته گاه صریح - به این و آن یا فلان مرکز و بهمان جریان همراه است و آنچه در این میان نادیده گرفته شده و یا به نظر می رسد که نادیده گرفته شده است، فشارهای جانبی ناشی از افزایش بی رویه و جهشی قیمت ارز بر مردم است که از طریق افزایش بی حساب سایر کالا و خدمات مورد نیاز مردم به آنان وارد می شود.

مرکز مبادله ارزی که راه اندازی شد، مردم و بسیاری از فعالان اقتصادی منتظر کاهش نرخ دلار در بازار آزاد بودند. اما با توجه به نابسامانی بازار ارز در روزهای اخیر، ظاهرا دست هایی در کار است تا ضمن کمرنگ جلوه دادن کار این مرکز، بازار به تعادل نرسد.

روند افزایشی قیمت دلار به گونه ای است که به گفته صرافی ها، آنها نیز برای جلوگیری از ضرر و زیان تنها خریدار دلار هستند و کمتر این ارز را می فروشند. با افزایش روزانه قیمت ها در چند روز گذشته، فروش برای صرافی ها نوعی ریسک و زیان است و به همین دلیل تنها خریدار ارز هستند.
یکی از صرافی ها در پاسخ به این سؤال که دلار باز هم افزایش خواهد یافت، می گوید: معلوم نیست که در روزهای آینده قیمت ها چه روندی خواهند داشت. مشخص نیست که دولت چه کاری می خواهد انجام دهد. از وقتی اتاق معاملات ارزی راه افتاده قیمت ها افزایش یافته است.

به گزارش فارس، نکته قابل توجه حضور پررنگ دلالان ارز در بازار و گران تر خریدن دلار نسبت به صرافی ها است، فعالیت برخی دلالان تا حدی است که برخی از آنها برای تسهیل مبادلات از دستگاه های کارت خوان سیار استفاده می کنند.

فعالیت این افراد بیشتر در کنار صرافی ها است و معمولا قیمت بالاتری برای خرید ارز از مشتریان پیشنهاد می کنند.
به نظر می رسد در آشفته بازار ارز و عوامل اقتصادی و غیراقتصادی افزایش قیمت، حضور دلالان در ایجاد التهاب بیشتر تاثیرگذار است. شاید، اقداماتی که همانند سال گذشته انجام شد و برخورد انتظامی با دلالان صورت گرفت، بتواند از رشد بیش از پیش قیمت دلار و التهابات بکاهد.

قیمت ها در بازار آزادساختگی است
در واکنش به افزایش قیمت ها در بازار آزاد ارز، سخنگوی کانون صرافان گفت: قیمت ها در این بازار ساختگی است.

«نصرت عزتی سامیان» در گفت و گو با ایرنا، با بیان آنکه بانک مرکزی با نظر مشورتی کانون صرافان نرخ ارز مبادله ای را تعیین می کند، اظهار داشت: عده ای در بازار ارز پس از راه اندازی مرکز مبادلات ارزی مقاومت کرده و قیمت ها را صوری اعلام می کنند.

وی ادامه داد: معامله چندانی با ارقام اعلامی در بازار ارز انجام نمی شود و در صورتی که خرید و فروشی نیز انجام شود آن معامله عمق دار نیست و عقل بازار آن را نمی پذیرد.
عزتی سامیان تصریح کرد: معامله ۱۰۰ یا ۲۰۰ دلار با نرخ های اعلامی نمی تواند مورد استناد قرار گیرد و بانک مرکزی برای تعیین نرخ ارز مبادلاتی با صرافی های بزرگ مشورت می کند.

وی با بیان آنکه، ارز قابل توجهی در مرکزمبادلات ارزی عرضه می شود، اظهار داشت: این مرکز به متقاضی واقعی ارز ارائه می کند و بالاخره بازار آزاد را تحت تأثیر قرار می دهد.

سلب اختیار دولت از بازار
براساس طرحی دو فوریتی ارز تنها از طریق بانک مرکزی و در چارچوب ضوابطی که مجلس تعیین می کند ارائه می شود و صندوق توسعه ملی نقش خزانه دولت را ایفا خواهد کرد.
نادر قاضی پور نماینده مردم ارومیه، ضمن اعلام ارائه طرح دو فوریتی مجلس برای کنترل و سلب اختیار دولت از بازار ارز، علت اصلی افزایش بی سابقه نرخ دلار را دخالت دولت برای جبران کسری بودجه خود در طرح ماندگار و همچنین تداوم پرداخت یارانه نقدی مرحله اول خبر داد.

قاضی پور با تأکید بر اینکه دولت خود عامل اصلی آشفتگی بازار ارز است از طرح دو فوریتی مجلس برای کنترل بازار ارز و سلب اختیار در حوزه ارز در هفته آینده خبر داد و گفت: بر اساس این طرح دو فوریتی، ارز تنها از طریق بانک مرکزی و در چارچوب ضوابطی که مجلس تعیین می کند ارائه می شود و صندوق توسعه ملی نقش خزانه دولت را ایفا خواهد کرد.

به گفته قاضی پور در حال حاضر دولت با راه اندازی مرکز مبادلات ارزی نه تنها نرخ ارز را شناور نکرده بلکه این نرخ را به چهار نرخ تبدیل کرده و در حال حاضر نرخ ارز در بازار رسمی، بازار سیاه، مرکز مبادلات ارزی و بازار مرجع مبادله می شود.

قاضی پور تصریح کرد: دولت در حال حاضر دچار کسری مالی شده و همین امر باعثشده تا از محل مرکز مبادلات ارزی مبادرت به ارزآوری و تأمین کسری مورد نیاز خود کند.

آیا مقاومت بازار شکسته خواهد شد
علی محمد احمدی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نیز گفت: بازار ارز یک بازار حساس است و وقتی سیاست گذار که در اینجا منظور بانک مرکزی می باشد، بدون تأمل تعادل این بازار را بهم می زند، کنترل و برگرداندن این بازار به حالت تعادل اولیه به سادگی امکان پذیر نخواهد بود. نماینده مردم دهلران در مجلس خاطرنشان کرد: لذا این تعادل نیازمند آن است که این بازار انتظارات جدید پیدا کند.
وی اظهار کرد: بانک مرکزی قبل از اینکه این بحران ایجاد شود با ارز شناور مدیریت شده یک نرخ ارز به نام ارز مرجع تعریف کرده بود که در واقع تلاش می کرد فاصله میان ارز مرجع و ارزی که در بازار موازی مبادله می شد را مدیریت کند.

وی ادامه داد: هر چند در همان زمان فاصله معناداری میان ارز آزاد و ارز مرجع وجود داشت؛ اما تا حدودی باز هم این وضعیت قابل تأمل بود. اما وقتی بانک مرکزی دست روی بازار برد و مکانیسم عرضه ارز را تغییر داد و تقاضای رشد کرد، این وضعیت سبب شد متأسفانه بازار با عدم تعادل روبرو شود که کنترل این عدم تعادل تا حدودی مشکل به نظر می رسد.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: در حال حاضر دلیل عدم تعادل بازار ارز علی رغم سازوکار جدید این است که معمولا کسانی که دست اندرکار بازار ارز هستند انتظارات خود را با شرایط موجود تطبیق می دهند.

وی ادامه داد: واقعیت این است که در حال حاضر کسانی که بازیگر بازار ارز هستند فعلا برآیند جمع بندی شده از اتفاقات ندارند که با این ساز و کار جدید دولت چه کار می خواهد بکند؟
احمدی درباره وعده بهمنی مبنی بر شکسته شدن مقاومت بازار ارز در روزهای آتی گفت: آقای بهمنی دستوری عمل می کند؛ در حالی که کارکرد اقتصاد به عناصری که کارگزاران اصلی بازار هستند، یعنی عرضه کنندگان و تقاضاکنندگان برمی گردد.

وی ادامه داد: درست است که بانک مرکزی یکی از مهم ترین عرضه کنندگان ارز می باشد و می تواند تا حدودی طرف عرضه را مدیریت کند؛ اما مدیریت طرف تقاضا دیگر با آقای بهمنی نیست که ایشان هرگاه دلش بخواهد نرخ ارز را بالا ببرد و هر موقع دلش خواست نرخ ارز را پایین بیاورد.

وی افزود: بازار ارز با قواعد و ساز و کار مخصوص به خود کار می کند و ما هرگاه یک بازار طبیعی را دست کاری کردیم بازگشت آن بازار به حالت تعادل اولیه به سادگی امکان پذیر نخواهد بود.

بررسی نابسامانی بازار ارز
یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز از بررسی نابسامانی اخیر بازار ارز در جلسه هفته آینده کمیسیون متبوعش خبر داد.

حجت الاسلام سیدناصر موسوی نماینده مردم فلاورجان و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به نابسامانی در بازار ارز گفت: دولت باید برای مقابله با نابسامانی ارز، ذخیره ارزی خود را وارد بازار کند. وی با تاکید بر اینکه ذخیره ارزی دولت ایران بسیار فراتر از آن است که بخواهد نابسامانی این روزهای بازار ارز را برطرف کند، افزود: همه مسئولان برای مقابله با نابسامانی بازار ارز باید احساس مسئولیت کنند؛ با متهم کردن یکدیگر نمی توانیم با نابسامانی بازار ارز مقابله کنیم چرا که لازمه مقابله با این پدیده اتحاد، همدلی و هماهنگی مسئولان است.

موسوی با بیان اینکه مهمترین وظیفه این روزهای دولت، کنترل بازار ارز است، خاطرنشان کرد: مجلس شورای اسلامی قطعا در مقابل نابسامانی های ارزی سکوت نخواهد کرد. این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: در جلسه هفته آینده کمیسیون متبوعش مباحثمربوط به اختلال در بازار ارز را پیگیری خواهد کرد.

تقاضا را باید محدود کرد
کارشناسان اقتصادی معتقدند، آنچه که امروز در بازار ارز اتفاق افتاده برخلاف سیاست های موثری است که قبلا وجود داشت. امروز تقاضا برای خرید ارز و واردات کالا بالا رفته و افزایش واردات، تقاضا برای ارز را نیز افزایش داده است و قیمت دلار را در بازار نامتعادل کرده است.

از طرف دیگر نقدینگی زیادی که در دست مردم است به سمت بازار سکه و ارز سوق پیدا کرده است.
یکی از کارشناسان نیز معتقد است: امروزه دلار تبدیل به یک کالای سودآور برای عده ای شده است. عدم نظارت موثر بر بازار، باعثگردیده افرادی با دست به دست کردن دلار سودهایی ببرند که می تواند یکی از دلایل نابسامانی در بازار باشد. این کارشناس اقتصادی در ادامه می گوید: هرچند اظهارنظر درباره تاثیر مرکز مبادله ارز هنوز زود است، اما با گذشت یک هفته از کار این مرکز، انتظار می رفت، بازار را تحت تاثیر قرار دهد. وی معتقد است: دست هایی پنهان در کار است که بازار ارز به تعادل نرسد، باید مسئولان این دستها را شناسایی و برخورد کنند.

نابسامانی بازار ارزعمدی است
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: وضعیت نابسامان بازار ارز را ناشی از ناتوانی نمی دانم، بلکه بازار عمدا مدیریت نمی شود.

الیاس نادران در گفتگو با مهر، با ابراز تاسف از افزایش لحظه ای قیمت دلار در بازار به رغم پیگیری های انجام شده و انتقادات به نابسامانی های موجود بازار ارز، اظهار داشت: واقعا نمی دانم آقای احمدی نژاد چه فکری در سر دارد؟ چه برنامه ای دارد و توقعش از نظام چیست و چطور قرار است این نابسامانی را مدیریت کند.

وی ادامه داد: من وضعیت موجود را حمل بر بی عرضگی و ناتوانی نمی دانم، به نظرم کاملا برنامه ریزی شده است.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: موضوع این است که این بازار تعمدا مدیریت نمی شود، با توجه به گزارشاتی که مسئولان اجرایی به مجلس ارائه کردند ما از لحاظ ذخایر ارزی و فروش نفت مشکل آنچنانی نداریم که این وضعیت در پی آن به وجود آید.

نماینده تهران تاکید کرد: بخش اعظم مشکل امروز بازار ما به اراده دولت برمی گردد که بازار را آشفته نگه داشته است. واقعا نمی دانم چه پیش خواهد آمد؟ بهتر است آقای احمدی نژاد از برنامه های خود به مردم بگوید تا آنها قضاوت کنند.

نادران با اشاره به قيمت ديروز دلار با تاسف گفت: آقايان گفته اند نمي گذارند قيمت دلار به سه هزار تومان برسد!