رشد جمعیت تا۳۴ سال دیگر منفی می شود

به گزارش افکارنیوزعلی اکبر محزون در گفت‌‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه دهه ۶۰همزمان با انفجار جمعیت در کشور بود، اظهار کرد: در آن ایام با آمار متوسط ۶.۵ فرزند برای هر مادر مواجه بودیم و به این ترتیب سیاست‌های کنترل جمعیتی پیش‌بینی شد.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس سیاست‌های کنترل جمعیتی باید شمار فرزندان به ازای هر مادر از ۶.۵ به چهار فرزند در سال ۹۰ می‌رسید، اما در عمل اوایل دهه ۷۰ به عدد متوسط چهار فرزند رسیدیم و با این حال این سیاست‌های کنترلی همچنان تا به امروز اعمال می‌شود.

محزون با بیان اینکه اوایل دهه ۷۰ قانون تنظیم خانواده به تصویب رسید، افزود: بر اساس ضوابط این قانون، فرزند چهارم به بعد از برخی مزایا همچون حق عائله‌مندی، بیمه و مرخصی زایمان محروم شد.

وی به نقش قانون تنظیم خانواده در کاهش باروری اشاره کرد و گفت: سرعت کاهش باروری پس از تصویب این قانون تشدید شد، اما هیچ دستگاهی مسوولیت رصد جمعیت کشور را بر عهده نداشت و به همین خاطر تبعات سیاست‌های کنترل جمعیتی و قانون تنظیم خانواده در وهله اول مشخص نشد و در نتیجه از برنامه اصلی منحرف شد.

سقوط میزان باروری به زیرسطح جانشینی / حتی جمعیت فعلی هم حفظ نمی‌شود!

محزون با اشاره به اینکه سطح جانشینی معادل ۲.۱ فرزند است و در صورتی که به زیر این آمار سقوط کنیم، روند کاهش جمعیت شکل می‌گیرد، به ایسنا گفت: این در حالی است که هم‌اکنون میزان باروری در کشور به زیر سطح جانشینی رسیده است، به طوری که سال گذشته این شاخص ۱.۸ بود و امسال به ۱.۶ کاهش یافته است.

وی ادامه داد: به این ترتیب با وضعیت فعلی میزان باروری در کشور، حتی جمعیت فعلی نیز حفظ نمی‌شود، چراکه آمار باروری به زیر سطح جانشینی رسیده است.

احتمال رشد منفی جمعیت تا سال ۱۴۲۵

مديركل آمار و اطلاعات جمعيتي سازمان ثبت احوال اعتقاد دارد كه استمرار سياستهاي كنترل جمعيتي ميتواند آثار ناخوشايندي براي ساختار جمعيت كشور به دنبال داشته باشد، كما اينكه هماكنون كشور وارد دوره ميانسالي شده و اگر اين رويه ادامه پيدا كند، در سالهاي ۱۴۲۵ تا ۱۴۳۰ رشد جمعيت منفي خواهد شد.