به گزارش افکارنیوزبه نقل از فارس، «شهید محمد بروجردی» از فرماندهان شاخص دوران دفاع مقدس است که علاوه بر شجاعت و مدیریت، به اخلاق و منش خاص‌اش در برخورد با اطرافیانش مشهور است.

سردار غلامرضا جلالی، رئیس پدافند غیر عامل کشور درباره شخصیت شهید بروجردی چنین می‌گوید: مهم‌ترین ویژگی شخصیتی شهید محمد بروجردی، رعایت اخلاق و فرهنگ والای او بود. او گرچه تحصیلات زیادی نداشت، اما برخوردش آنچنان بود که همه، در اولین برخورد جذب او می‌شدند.

وی افزود: قبل از آغاز جنگ، بنده برای تأمین اسلحه از سنندج به کرمانشاه آمده بودم، آن زمان شهید بروجردی به فرماندهی سپاه کرمانشاه منصوب شده بود، اما همه مسئولین سپاه کرمانشاه با این انتصاب مخالف بودند، به طوری که اسلحه‌‌خانه سپاه نیز در آن زمان از دادن اسلحه به من خودداری کرد و ‌گفتند باید یک فرد کرمانشاهی فرمانده سپاه باشد نه یک تهرانی و به شدت به دنبال بیرون کردن شهید بروجردی از کرمانشاه بودند.

وی بیان داشت: یک روز، در صف نماز برادری با عصبانیت سیلی‌ایی به صورت شهید بروجردی زد و گفت: شما بچه تهران هستی و باید به شهر خودت برگردی و ما تو را به عنوان فرمانده قبول نداریم؛ اما شهید بروجردی با خونسردی و آرامش تمام، دستی روی صورت او کشید و گفت: برادر احساس می‌کنم خیلی خسته هستی؛ این تنها عکس‌العمل او بود.

این حرکت زیبای شهید بروجردی آنچنان در آن فرد تأثیر گذاشت که بعد از آن ماجرا او با اصرار فراوان به خط مقدم رفت و بعد از چند روزی به شهادت رسید.

سردار جلالی یادآور شد: شهید بروجردی بعدها به سنندج رفت و مسئولیت صحبت کردن با گروهک‌ها و کومله‌‌ که در زندان بودند را برعهده گرفت. او با اجازه حاکم شرع، با محکومین به اعدام صحبت می‌کرد و در بعضی از شب‌ها در سلول آنها می‌خوابید تا بفهماند که به آنها اطمینان دارد و با آنها صحبت می‌کرد؛ ‌ به طوری که کسانی که حکم اعدامشان صادر شده بود، با صحبت‌های شهید بروجردی توبه کردند و شهید بروجردی نیز از حاکم شرع عفو مشروط برای آنها گرفت و آنها به عنوان پیشمرگ تواب مسلمان در جنگ جانانه جنگیدند و برخی‌هاشان به شهادت رسیدند.

وی خاطرنشان کرد: اطلاق واژه مسیح به شهید بروجردی در کردستان بسیار بااهمیت بود؛ یعنی کسی که پیامبرانه برخورد میکرد و با اخلاق خود انسان را از این رو به آن رو میکرد. شهید بروجردی مصداق عینی این واژه بود.