به گزارش افکارنیوزبه نقل از مهر، مهدی چمران در حاشیه بهره برداری از ۹۷ پروژه عمرانی‌، ‌اجتماعی، فرهنگی که صبح روز دوشنبه در سالن همایش مجموعه فرهنگی ولیعصر(عج) برگزار شد، با بیان این که باید برای اتحاد به ریسمان خداوند چنگ زد گفت: باید از تجربه برادری و برابری و یکدلی که اسلام به ما هدیه کرده مراقبت کنیم و نباید تجربه تجزیه را در شهرها تکرار کنیم. شهر مثل یک بدن است که همه اجرا آن با هم کار می‌کند. اگر یک عضو از بدن از آن جدا شود مشکل برای کل پیکره ایجاد می‌کند.

وی با بیان اینکه در تمامی شهرهای بزرگ دنیا شهرهای حاشیه و کوچک را با هم یکی میکنند تا تحت یک قانون مدیریت شود، گفت: ‌ اگر قرار بود اداره هر شهری به صورت مدیریت‌های جداگانه دنبال شود باید همچنان ملوک‌الطوایفی کشور را اداره می‌کردیم و هرکس با قانون خودش شهر را اداره می‌کرد حتی در کشورهای فدرال شهرهای کوچک با یک قانون اداره می‌شود.

وی با اشاره به جلسه‌ای که در مجلس با موضوع جدایی ری از پایتخت برگزار شد گفت: برخی مثال شهر پاریس را می‌آوردند که دارای شهرداری‌های کوچک است اما این سخن دقیق نیست زیرا تهران نیز ۲۲ شهرداری دارد اما تمام شهرداری‌ها زیر نظر یک شهردار و یک شورا اداره می‌شود.

چمران تاکید کرد: در تمام دنیا پیوستگی شهرها از نظر سیاسی و جغرافیایی نگاهی کارشناسی است و تکه پاره کردن شهرها چه در شرق و چه در غرب غیر علمی است و در تمام دنیا مدیریت یک پارچه توصیه می‌شود.

رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: آنقدر در آن جلسه سخنانی زده شد که با واقعیت تطابق نداشت که من از شدت ناراحتی راهی بیمارستان شدم و هنوز هم از عوارض آن جلسه درد می‌کشم.

رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه این درد و رنج‌ها به خاطر مردم است گفت: اگر نامه‌های درخواست‌های مردم را از شوراها بخوانید غیر از گریستن چاره‌ای ندارید در غیر این صورت ما در هر گوشه کشور که زندگی کنیم می‌توانیم بدون ناراحتی و دغدعه گذران عمرکنیم.

وی خطاب به مردم شهرری گفت: اگر جدایی ری از پایتخت اتفاق بیافتد همان ماجراهای شهر قدس و چهار دانگه در اینجا تکرار می‌شو. در شهرهای قدس زمین‌های زراعی و فضای سبز تقسیم شده است و سوله ساخته شده وعده‌ای گردن کلفت و میلیاردر شدند و شهر ماند و کوچه‌هایی که هنوز همان مشکلات سابق را داشته و کمبود ارایه خدمات عمومی به مردم.

چمران با اشاره به سوله ساز‌ی‌ها در اطراف شهر ری گفت: همین حالا نیز در برخی از زمین‌های زراعتی سوله‌های ۱۸ متری ساخته‌اند و مطمئناً بعد از ین جدایی زمین‌هایی که با تلاش مدیریت شهری پابرجا مانده تجزیه می‌شود وعده‌ای گردن کلفت پولهای کلانی به جیب می‌زنند و جز دود کارخانه‌ها چیزی برای مردم باقی نمی‌ماند.

چمران با اشاره به تلاشهایی که مدیریت شهری برای به سرانجام رساندن طرح جامع و تفصیلی پایتخت کرده است گفت: ‌ در این طرح ری، بازار تهران و تجریش ستون فقرات شهر هستند ما میلیاردها تومان برای تهیه و تدوین این طرح هزینه کرده‌ایم و جلسات متعددی در شورای شهر تهران و شورای عالی شهرسازی برگزار کردیم حالا چطور می‌توان بخشی از این شهر را بی‌توجه به این طرح جدا کرد.

وی با بیان اینکه تعصبی در خصوص بحثجدایی ری از پایتخت ندارد گفت: امیدواریم خداوند هرچه مصلحت مردم است در این رابطه رقم بزند.

چمران با اشاره به اعتباراتی که مدیریت شهری برای توسعه شهرری در جهت تحقق عدالت اجتماعی هزینه کردند گفت: پس از جدایی مشکلات مالی بسیاری در این منطقه ایجاد خواهد شد همان طور که در سایر شهرهای جدا شده به وجود آمد. اگر دولت بگوید قصد کمک کردن را دارد چرا به کهریزک کمک نمیکند اصلاً دولت بودجه‌ای برای کمک به شهرداری ها ندارد. شاید یک سالی رئیس جمهور در قالب کمک به توسعه پروژه‌های عمرانی به شهری کمک کند اما این کمک‌ها جداگانه است و پایدار و دایمی نیست.

رئیس شورای شهر با اشاره به ادعای برخی که درآمدهای شهرری را ۶۰۰ میلیارد تومان عنوان می‌کردند گفت: ‌برخی می‌گویند با درآمدهای شهرری برای تهران پل سازی می‌کنند در حالی که همه حساب و کتاب‌ها در شهرداری مشخص است و از سال ۸۲ به این سو تمام حساب‌های شهرداری حسابرسی شده هرچند پیش از آن امکان حسابرسی در شهرداری وجود نداشت و هیچ حساب و کتابی قبل از ساعت ۸۲ در شهرداری به طور دقیق ثبت نشده است.

وی با اشاره به برخی وعده‌ها که به مردم منطقه ری داده می‌شود گفت: نباید احساسی تصمیم گرفت. برخی به شهروندان ری گفته‌اند اگر این شهر به استان تبدیل شود هزار میلیارد بودجه عمرانی خواهد گرفت. اگر قرار بود به هر استان این میزان بودجه تخصیص داده شود جاده سوم تهران - شمال تمام شده بود.

چمران در خصوص برخی اظهار نظرها که جدایی ری از پایتخت و هویت مستقل آن به شکوفایی آن منجر می‌شود، گفت: هویت در آبادانی است نمی‌توان در غاری جداگانه زندگی کنیم و بگوییم شخصیت ما مستقل است. هویت در بین مرد وبا هم بودن است. ما باید همه با هم مشکلات را حل کنیم و تهران نیز در کنار شهرری رشد کرده وبا آن هویت می‌یابد. مگر می‌توان دیواری بتنی میان ری و تهران کشید و آنها را از هم جدا کرد. این جدایی از کدام منطقه و یا خانه شروع شود.

وی با اشاره به درخواست شهرهایی که در حریم تهران بودند و از پایتخت جدا شدند برای اتصال دوباره به تهران گفت: انسان عاقل از تجربه‌ها استفاده می‌کند همان اتفاقی که در شهر قدس افتاد ممکن است برای شهرری نیز بیافتد.

در این مراسم عظیم بابایی شهردار منطقه ۲۰ با اشاره به هزینه هزار میلیارد تومانی برای ۵۲۴ پروژه در شهرری که طی ۷ مرحله اجرایی شده است گفت: برای ۹۷ پروژه‌ای که امروز به بهره برداری می‌رسد ۱۱۰ میلیارد تومان هزینه شده همچنین امیدواریم به زودی ضلع جنوبی حرم عبدالعظیم به بزرگراه امام علی(ع) متصل شود تا دسترسی زائران آسان تر شود.

وی با اشاره به بحثحاشیه‌ای جدایی ری از پایتخت گفت: این سخنان تاثیراتی بر پیمانکاران و سرمایه گذاران منطقه گذشت که با درایت مدیریت شهری این سخنان تاثر چندانی بر خدمات رسانی به مردم نداشت.

به گفته بابایی، اعتبارت منطقه ۲۰ از سال ۸۴ تا به امروز ۴۴۰ برابر شده است.

در مراسم افتتاح از پروژه‌های شهرری هادی ساعی، علیرضا دبی، حسن بیادی که از اعضای شورای شهر تهران و از اهالی ری هستند حضور داشتند. همچنین مجتبی عبداللهی معاون خدمات شهری شهرداری تهران و خوشزاد رئیس سازمان آتش نشانی حضورداشتند.

همچنین اعضای شورایاریهای محلات نامهای در محکومیت تصمیم جدید استانداری در خصوص جدایی ری از پایتخت میان شرکت کنندگان توزیع کردند.