به گزارش افکارنیوزبه نقل از فارس، طی ماه اخیر با اوج گرفتن قیمت ارز و نوسانات حاصل از آن شاهد افزایش قیمت کاغذ هم بودیم، گرچه به گفته متولیان امر و کارشناسان نباید این دو با یکدیگر سنجیده شوند و افزایش ارز بر قیمت کاغذ تاثیرگذارد، اما ظاهرا افراد سودجو از این آب گل آلود در حال بهره‌برداری هستند و کاغذ را با ارز مرجع ۱۲۲۶ وارد و با ارز ۲۷۰۰ می‌فروشند و حاصل آن شده کاغذ بندی ۹۷ هزار تومان؛ اما این موضوع شاید از سویی به کم‌کاری برخی مسئولان دست‌اندرکار بازگردد که کوتاهی آنها و عدم اداره صحیح اوضاع آشفته بازاری را رقم زده است.

در گفت‌وگوهای فارس با مسئولان نشر، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیران عامل کارخانه‌های کاغذسازی موارد بسیاری عنوان شد که برخی از آنها به عدم ورود کاغذ و حباب قیمت‌ها اشاره دارد.

اما اینکه طی سال ۹۱ و ۵ ماهه گذشته کاغذی وارد نشده که با ارز آزاد باشد و قیمت‌های کنونی تنها به سبب دلال بازی و کسب سود در حال اوج‌گیری است ما را بر آن داشت تا به میزان واردات اشاره‌ای کنیم تا برخی که از عدم ورود کاغذ سخن می‌گویند از خواب خرگوشی بیدار شوند.



لازم به ذکر است آمار ارائه شده در این گزارش بر اساس آمارهای کمرگ کشور می‌باشد و کاغذ‌های واردشده از ارز مرجع استفاده کرده‌اند.



* آمار ۵ ماهه اول سال ۹۱ واردات کاغذ چاپ و تحریر



بر اساس آمار کاغذ چاپ و تحریر در پنج ماهه نخست سال ۱۳۹۱ حدود ۷۰،۰۰۰ تن است.



* آمار ۵ ماهه اول سال ۹۱ واردات کاغذ روزنامه



در این بازه زمانی میزان واردات کاغذ حدود ۴۵۰۰۰ تن گزارش شده است.



* جدول واردات کاغذ طی سال‌های ۸۵ تا ۹۰









بر اساس موارد یاد شده قطعا همگان مطلع هستند که واردات با ثبت سفارش صورت گرفته و واردکنندگان مشخص، اما چرا انبارها مملو از کاغذ بوده و ارادهای برای فروش، توزیع و عرضه اتخاذ نمیشود خود ماجرایی است بس عجیب...