به گزارش افکارنیوزبه نقل از ایسنا، ‌ از نهم خرداد ماه تا نهم مهرماه، ‌ دقیقا سه ماه گذشته است، ‌ سه ماهی که پنج هفته‌اش صرف تعطیلات تابستانی و سرکشی به حوزه‌های انتخابیه شده و باقی‌اش در صحن گذشته، ‌ یعنی ۲۱ جلسه که از این میان پنج روز کاری‌اش تنها به مسائل خاص اقتصادی اختصاص داشته است.

با این حال در اولین جلسه اقتصاد مجلس نهم دلار در بازار ۱۸۰۰ تومان بوده است و امروز به ۳۰۰۰ تومان تنه می زند.

هجدهم تیرماه، ‌ اولین جلسه مجلس نهم با تیم اقتصادی دولت بود، ‌ جلسه‌ای که در آن وزیر اقتصاد، ‌ رییس کل بانک مرکزی، و وزیر صنعت معدن و تجارت حاضر بودند تا هم با نماینده‌های جدید آشنا شوند و هم دغدغه‌های آن‌ها را بشنوند.

جلسه پرحجمی بود که سر درد دل نمایندگان را باز کرد، ‌ از انباشته شدن بازارها با کالاهای چینی گرفته تا افزایش نقدینگی و مشکلی به نام ارز دو نرخی که رانت ایجاد می‌کند.

همچنین در آن جلسه نمایندگان از بالا بودن سود بانکی که به زیان تولید است انتقاد کردند و خواستار راحت‌تر شدن شرایط پرداخت وام شدند.

نسبت به روند اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و جدی نگرفتن شورای گفت‌وگوی بخش خصوصی توسط دولت تذکر دادند، ‌ از سرنوشت لایحه اصلاح نظام بانکی پرسیدند و نسبت به دست‌اندازی به صندوق توسعه ملی هشدار دادند.

توکلی و لاریجانی هم ‌در آن جلسه هم صدا شدند که لازم است دولت در مسیر قانون به بودجه پایبند باشد.

دولتی‌هایی که در آن جلسه حضور داشتند البته مواردی مثل دشمنی‌های خارجی، ‌ ارتباط اقتصاد ایران و اقتصاد جهانی و مانند آن را در جواب نمایندگان مطرح کردند و خواستار برگزاری جلسه غیرعلنی برای بررسی وضعیت اقتصادی کشور شدند، ‌ لاریجانی گفت که جلسه غیر علنی هم برگزار خواهد شد و محمدرضا باهنر نایب رییس مجلس صراحتا اعلام کرد که مجلس قانع نشده است، ‌ و همان شد که دولتی ها خواسته بودند و چهارم مردادماه در حالی که قیمت برخی اقلام خوراکی از جمله مرغ و نان رو به افزایش گذاشته بود جلسه دوم مجلس نهم و تیم اقتصادی دولت برگذار شد.

چهارشنبه اول مرداد ماه، ‌ جلسه غیرعلنی میزبان وزرای صنعت، ‌ معدن، ‌ تجارت، جهاد کشاورزی، اقتصاد و دارایی، و نفت به همراه رییس کل بانک مرکزی بود.

این‌بار نمایندگان به قیمت ارز، ‌ نابسامانی صنایع و به خصوص خودرو سازی‌ها، ‌ گرانی و تورم در کالاهای اساسی، افزایش قیمت محصولات کشاورزی، ‌ نا‌بسامانی در بازار لبنیات و مرغ، ‌ کاهش ارز مسافرتی، عدم اختصاص تسهیلات بانکی، تحریم و وابستگی بودجه به نفت پرداختند.

جلسه غیر علنی بود و متنی از اظهارات نمایندگان و وزا به بیرون درز نکرد.

با این حال ایرج ندیمی عضو کمیسیون اقتصادی، ‌ بعد از پایان جلسه گفت که جلسه تنها جنبه اطلاع‌رسانی داشته است نه اقناعی.

وی همچنین به برخی از اظهارات وزرا اشاره کرد اما تصریح کرد که نمی‌توان همه تدبیرهایی را که در جلسه غیرعلنی مطرح شده است افشا کرد.

الیاس نادران، احمد توکلی و غلامرضا مصباحی مقدم از نمایندگان تهران، بحرینی نماینده مشهد، رجایی نماینده گناباد، ‌ پورابراهیمی نماینده کرمان، احمدی نماینده دهلران، قادری نماینده شیراز و قوامی نماینده اسفراین، در پایان این جلسه با امضای بیانه‌ای خواستند که ستادی از نهادهای حکومتی با برخورداری از اختیارات کافی تشکیل شود تا کلیه تصمیمات اقتصادی در بخش‌های داخلی و خارجی را در مقطع زمانی یکساله برعهده گیرند.

در پایان آن جلسه غیرعلنی البته زمزمه‌های استیضاح تعدادی از وزا از جمله وزرای صنعت، معدن، ‌ تجارت و جهادکشاورزی هم شندیده شد با این حال قیمت‌ها همچنان بالا می‌رفت که شش روز بعد، ‌ دومین سه‌شنبه مردادماه، ‌ کمیسیون‌های صنایع و اصل ۹۰ مجلس جلسه مشترکی را برگزار کردند که علاوه بر وزاری اقتصاد و دارایی، ‌ صنعت، معدن و تجارت، ‌ جهاد کشاورزی و رییس کل بانک مرکزی، ‌ نمایندگان بخش خصوصی، ‌برخی بانک ها و اعضایی از دیوان محاسبات هم در آن حضور داشتند.

مساله تامین مالی، ‌ مهم ترین بحثاین جلسه بود که حد اقل دو تن از میهان هایش روی لبه ی تیغ استیضاح بودند.

باز هم جزئیات کاملی از جلسه بیرون نیامد اما سخنگوی کمیسوین اصل ۹۰ در پایان این جلسه گفت که هرچند همه بر تاثیر تحریم‌ها به اقتصاد کشور تاکید می‌کنند اما بخشی از مشکلات تسهیلاتی هم ناشی از عدم توازون در ارائه تسهیلات بانکی است که به نحوه مدیریت کشور باز می‌گردد.

رضا رحمانی رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس هم در پایان جلسه به خبرنگاران گفت که توضیحات وزیر اقتصاد قانع کننده نبود.

قیمت ارز همین‌طور بالا می‌رفت تا هفته اول شهریور ماه، ‌ قیمت دلار به بیش ا ز۲۴۰۰ تومان رسید.

در حالی که ۲۸ روز گذشته از جلسه تیم اقتصادی دولت و کمیسیون های مجلس به رفت و آمد دولتی‌ها به کمیسیون‌ها اقتصادی و مهمانی‌های شبانه گاه‌به‌گاه با احمدی‌نژاد گذشته بود، ‌ تیم اقتصادی دولت برای بار چندم به مجلس دعوت شد.

میزبان شرط ادب نگه داشت و بعد از تغییر دستور کار جلسه هشتم شهریور ماه‌ برای مهمان‌داری، ‌صحن را غیرعلنی اعلام کرد، ‌ تا هر که هر توضیحی که ‌می‌خواهد بدهد، ‌ بلکه دست‌های پنهان بالا رفتن قیمت ارز و سکه هم مشخص شود.

با این حال یکی از دو دعوت شده به صحن غیرعلنی نیامد تا جلسه در غیاب بهمنی، ‌ رییس کل بانک مرکزی، ‌ با حضور حسینی وزیر اقتصاد برگزار شود.

مصباحی مقدم، توکلی، نادران و قادری از کمیسیون برنامه و بودجه، بحرینی و پورابراهیمی از کمیسیون اقتصادی، مسعود میرکاظمی رئیس کمیسیون انرژی و حمیدرضا فولادگر رئیس کمیسیون تولید ملی بر پیگیری نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی و محسنی ثانی از کمیسیون امنیت ملی در جلسه غیر علنی صحبت کردند؛ که عزل فوری مدیران ناکارآمد از بدنه پولی کشور، ورود هرچه سریع‌تر دولت به بازار و تزریق ارز، همچنین خوددداری بانک مرکزی از گشایش اعتبار ارزی از مهم‌ترین مسائلی بود که در این جلسه مطرح شد.

نمایندگان بعد از این جلسه صراحتا اعلام کردند که طرح‌هایی مانند بورس ارز که در دستور کار دولت قرار گفته است نمی‌تواند مشکل بازار را حل کند.

مصری سخنگوی هیات رییسه البته حرف‌های تندتری هم زد و در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در مورد اظهارات رییس‌جمهور و وجود دست‌ها پنهان در بازار ارز تصریح کرد که اگر فکر کنیم جایی بالاتر از حاکمیت وجود دارد که می‌تواند در بازار تغییر به وجود آورد موظفیم به سرعت جلوی آن را بگیریم.

وی همچنین با بیان این‌که «مجلس در زمینه برخورد با اخلال‌گران بازار ارز جدیت دارد» گفت که «اگر رئیس‌جمهور نمی‌خواهد شخصا وارد موضوع شود و دست‌های پشت‌پرده را عیان کند مستنداتش را در اختیار مجلس قرار دهد تا مجلس در این مورد اقدام کند.»

مجلسی‌ها در پایان این جلسه به تیم اقتصادی دولت یک هفته زمان داند تا بازار را کنترل کند و گفتند که اگر بازار کنترل نشود مجلس از راه قانونگذاری وارد خواهد شد.

چند روز قبل از این جلسه هم از سوی برخی مقامات رسمی ظاهرا گفته شده بود که مدیریت قیمت ارز آزاد از طرف برخی افراد در خارج از کشور اداره می ‌شود، ندیمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در پایان جلسه اول بررسی مسائل اقتصادی در شهریور ماه در این مورد گفت: ‌ این‌که رئیس کل بانک مرکزی می‌گوید «تزریق بازار ارز به صورت محدود و در دست دو گروه خریدار و فروشنده ارز است» این موضوع را به بازار القا می‌کند که گروه‌های دیگر از بازار ارز بهره‌مند نیستند. اما اعتقاد ما این است که موضوع ارز موضوعی اقتصادی، سیاسی و امنیتی است و نباید تنها آن را امنیتی بدانیم.

با وجود خط ‌ونشان‌ها و لحن تندی که در پایان آن جلسه در گفته‌های نمایندگان مشخص بود، ‌ هشت روز بعد، ‌ همچنان قیمت دلار بالا می‌رفت و از تزیرق دلار به بازار خودداری می‌‌شد.

مجلس، وزیر نفت، ‌ وزیر اقتصاد و رییس کل بانک مرکزی را برای چندمین بار دعوت کرد، ‌ اما رییس کل مثل جلسه قبل از حضور خودداری کرد.

وزیر نفت که وزارتخانه متبوعش بیشترین درآمدهای ارزی را برای دولت فراهم می‌کند در جلسه غیر علنی اعلام کرد که با توجه به نزدیک شدن به زمان اوج تقاضای نفت در بازار های جهانی، ‌ احتمالا درآمدهای دولت افزایش پیدا می‌کند، ‌ وزیر اقتصاد اما در پی سوال الیاس نادران به صحن مجلس آمده بود و برای پاسخ به سوال نادران در دو جلسه پیاپی غیرعلنی و علنی پشت تریبون مجلس رفت.



چند روز قبل از این جلسه در حالی که دلار به ۲۵۰۰ تومان رسیده بود، ‌ محمدرضا رحیمی از یک بمب ارزی خبر داد که به زودی ایران و کشور های همسایه را تحت تاثیر قرار خواهد داد، ‌ نادران از وزیر اقتصاد پرسید که این بمب چیست؟

در جلسه اول که غیرعلنی هم بود، ‌ شمس‌الدین حسینی، ‌وزیر امور اقتصاد و دارایی بر لزوم جلوگیری از رانت‌خواری در بازار ارز تاکید کرد و گفت که در صورت اجرایی شدن طرح جدید بانک مرکزی، بازار ارز طی روزهای آینده به آرامش نسبی خواهد رسید.

وزیر اقتصاد همچنین گفت که ارز حاصل از افزایش فروش نفت از طریق بانک‌ها و صرافی‌ها به بازار تزریق خواهد شد و تلویحا بورس ارزی را هم رد کرد.

اما در جلسه علنی، ‌ وزیر اقتصاد دوباره پشت تریبون رفت و در پاسخ نادران به ماده ۱۹۳ آیین‌نامه داخلی مجلس استناد کرد و گفت که موظف به پاسخ درباره امور ارزی نیست.

نادران قانع نشد و مجلس رای گیری کرد، وزیر ۸۱ رای موافق آورد، ‌ ۱۱۶ رای مخالف و ۲۰ رای ممتنع و شاید این نشان می‌داد که مجلس هم از اظهارات وزیر اقتصاد را قانع‌کننده نداسته است و وزیر کارت زرد گرفت.

دلار این روزها در حالی به ۳۰۰۰ تومان تنه می‌زند که از ضرب‌العجل مجلس روزهای زیادی گذشته است، ‌ ستادی با اختیارات کافی هم تشکیل نشده است تا کلیه تصمیمات اقتصادی در بخش‌های داخلی و خارجی را در مقطع زمانی یکساله برعهده گیرد.

خدا كند همين روزها و هرچه زودتر با اتخاذ استراتژي درست و اصولي از سوي بهارستاننشينها و پاستور نشينها قيمتها رام شود.