دغدغه و مشکلات فیلم‌سازان کوتاه

به گزارشافکارنیوز، عاطفه خادم‌الرضا که با فیلم کوتاه «زندگی بداهه» در جشنواره‌ی فیلم کوتاه حضور دارد به ایسنا، گفت: برای معرفی فیلم کوتاه تلاش زیادی شده است اما روند رو به رشدی نبوده است.

وی تصریح کرد: برای مطرح کردن فیلم کوتاه برای مخاطب عام به تبلیغات نیاز است تا تهیه‌کننده‌ها نیز روی فیلم‌ها کار کنند.

این کارگردان با اشاره به وضعیت اکران فیلم کوتاه گفت: فیلم کوتاه به جز در جشنواره‌ها، فقط گاهی در فرهنگسراها اکران دارد بنابراین این روند باعثمی‌شود که فیلم کوتاه خیلی شناخته نشود، به جز قشر دانشجو و آنهایی که در این رشته تحصیل می‌کنند بنابراین مخاطب عام با فیلم کوتاه ارتباط برقرار نمی‌کند.

مصطفی کوشکی هم معتقد است: فیلم کوتاه، تنها فیلم کوتاه است، یعنی به شکلی نیست که وقتی کسی فیلم کوتاه بسازد، حتما فیلم بلند هم بسازد ولی در ایران اینگونه نیست.

این کارگردان که فیلم «صحرا» را در جشنواره فیلم کوتاه دارد، نوع روایت فیلم کوتاه با فیلم بلند را متفاوت دانست و گفت: در فیلم کوتاه کارگردان باید در مدت زمان کوتاهی فکر و اندیشه خود را منعکس کند.

وی همچنین افزود: بهترین راه نشان دادن فیلم کوتاه، نمایش آن در تلویزیون است و دست فیلمسازان را نیز باز بگذارند تا راحت‌تر کار کنند.

امیر مهران که در جشنواره امسال با دو فیلم کوتاه پویانمایی به نام‌های «روزنه» و «شب گوسفند» حضور دارد، گفت: جشنواره‌هایی که در این زمینه برگزار می‌شوند، بیشتر شده است و مخاطبان بهتر فیلم کوتاه را می‌بینند، البته این بیشتر در مورد تهرانی‌ها صدق می‌کند، ‌جشنواره‌هایی که در شهرستان‌ها برگزار می‌شود، استقبال چندانی را به خود نمی‌بینند.

این فیلمساز با اشاره به اینکه بخش فیلم کوتاه از جشنواره فجر به دلیل اینکه خودش جشنواره مستقلی است، حذف شده است، به خبرنگار ایسنا گفت: پویانمایی هم جزو بخش‌هایی بود که از جشنواره فجر حذف شد اما در مقابل جشنواره مستقل پویانمایی اضافه نشد، تنها کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان یک جشنواره مستقل برگزار می‌کند.

مهران در ادامه با بیان اینکه به جز جشنواره‌ها و فرهنگسراها جای دیگری برای نمایش وجود ندارد، گفت: بنابراین باید از ظرفیت نمایش فیلم‌ها در تلویزیون استفاده کرد.

کارگردان فیلم کوتاه «قرمز، مارمولک و آقا خانم اسمیت» شکل‌گیری فیلم کوتاه را براساس نیاز زمانه دانست و عنوان کرد: امروزه مردم به دلیل وقت کمی که دارند، راحت‌تر می‌توانند با فیلم کوتاه ارتباط برقرار کنند.

حسن خمسه ادامه داد: نسل پیشین فیلمسازی با فیلم کوتاه راه خودشان را شروع کردند اما امروز فیلمسازان به جای اینکه وقت خود را برای کیفیت کارها بگذارند، خرج کمیت می‌کنند.

وی همچنین افزود: تلویزیون می‌تواند جایگاه مناسبی برای نمایش فیلم کوتاه باشد اما این رسانه تنها فیلم‌هایی با موضوعیت خاص را نمایش می‌دهد.

خمسه خطاب به همکاران خودش در صنعت فیلمسازی گفت: امیدوارم قدر کارهای خودشان را بدانند، علی‌رغم مشکلاتی که وجود دارد، وقت بیشتری روی محتوای کارها بگذارند. فیلم کوتاه می‌تواند به اندازه فیلم بلند در سینمای ایران حرف برای گفتن داشته باشد به شرط اینکه دیده شود. اگر سینماهای کشور بخواهند در کنار مشکلاتی که امروز با اکران فیلم‌های بلند دارند، با فیلم کوتاه هم دست و پنجه نرم کنند، فیلم کوتاه نه دیده می‌شود و نه جای رشد دارد اما تلویزیون به عنوان یک رسانه ملی می‌تواند در نمایش فیلم کوتاه نقش بسزایی داشته باشد.

وي ادامه داد: نمايش فيلمهاي برگزيده جشنوارههاي فيلم كوتاه در تلويزيون اين امكان را فراهم ميكند كه هم فيلمها ديده شوند هم مفاهيم و انديشههاي جاري در آنها به زندگي روزانه مردم راه پيدا كند. در كنار همه اينها تدوين برنامههاي ويژهاي كه به نقد و بررسي اينگونه آثار بپردازد، زمينههاي رشد، شكوفايي و جذب مخاطب بيشتر را براي اين صنعت ايجاد ميكند.