به گزارش افکارنیوز، محمدحسن آصفری در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس وظیفه خود در مورد سوال و پیگیری از وزیر امور خارجه در خصوص آخرین وضعیت گروگان‌های ایرانی در سوریه را انجام می‌دهد، گفت: در همین راستا کمیسیون هر هفته در جلسات خود این موضوع را به وزارت خارجه متذکر می‌شود و هفته جاری سوالی را از صالحی مطرح کرده تا با حضور در کمیسیون توضیحاتی به اعضا ارائه دهد.

وی سوال کمیسیون از وزیر امور خارجه را به دلیل سکوت دستگاه دیپلماسی در مورد وضعیت گروگان‌های ایرانی در سوریه عنوان و اظهار کرد: سوال ما این است که چرا برای آزادی گروگان‌ها ملاقات‌ها، سفرها و پیگیری‌های لازم انجام نمی‌شود و همه‌ی کارها به دادن وعده و وعیدهای ختم شده است. انگار گروگان‌های ایرانی در سوریه و لیبی به فراموشی سپرده شده‌اند.

این عضو هیات رییسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با طرح این پرسش که چرا دستگاه دیپلماسی اقدامی برای آزادی گروگان‌های ایرانی در سوریه حداقل با خروجی مناسب انجام نمی‌دهد گفت: انتظار می‌رفت دستگاه دیپلماسی در سفر اخیر هیات ایرانی به نیویورک حداقل گزارشی از اقدامات خود به خانواده‌های گروگان‌ها در لیبی و سوریه ارائه دهد.

آصفری ادامه داد: انتظار می‌رفت که برای آزادی نزدیک ۵۰ نفر از هموطنانمان در لیبی و سوریه اقدامات سریعی انجام گیرد که حداقل خروجی مناسبی داشته باشد.

وی همچنین با تاکید بر اینکه دولتهای ترکیه، قطر و امارات باید هر چه سریعتر نسبت به روشن شدن تکلیف زوار گروگان ایران در سوریه وارد عمل شود گفت: ما از سه دولت ترکیه، قطر و امارات گلایه داریم و از آنها می خواهیم که سعی نکنند ارتباط دیرینه‌شان با جمهوری اسلامی خدشه‌دار شود.

آصفری با اشاره به مشخص نشدن وضعیت گروگان‌های ایرانی در لیبی گفت: در شرایط که تعدادی از امدادگران هلال‌احمر ایرانی در لیبی به گروگان‌ گرفته شده‌‌‌اند هیچ اقدامی از ناحیه دولت این کشور برای آزادی آنها انجام نمی‌شود انتظار می‌رود که هرچه سریعتر اقدامات لازم انجام گیرد.

وي تاكيد كرد: با توجه به اهميتي كه جمهوري اسلامي براي حقوق شهروندي قائل است اگر مشكلي براي گروگانهاي ايراني در ليبي و سوريه رخ دهد به هيچ وجه كوتاه نميآيم و مطمئنا اقدامي مشابه را انجام خواهيم داد.