به گزارش افکارنیوز؛ و به نقل از سازمان بازرسی کل کشور، حجتالاسلام والمسلمین مصطفی پورمحمدی در ششمین اجلاس سالیانه و مجمع عمومی انجمن بینالمللی دستگاههای مسئول مبارزه با فساد(IAACA) که به میزبانی کشور مالزی در حال برگزاری است، اظهار داشت: اگر میخواهیم با فساد مبارزه کنیم باید با ریشههای فکری و ذهنی آن مبارزه کنیم.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور تصریح کرد: آنچه زمینه و بستر فساد را در سطح گسترده فراهم می‌کند تجاوز افراد از مرزهای اخلاق، عدم احترام به افکار و عقاید یکدیگر، تعرض به حقوق معنوی و فکری دیگر انسان‌ها و اهانت و بی‌احترامی به سنت‌ها، مفاخر و پیشنه تاریخی و تمدنی جوامع دیگر است؛ خودبرتربینی، جلب همه منافع برای خود و باند خود، سلطه‌گری و تحقیر دیگران و ایجاد جنگ و درگیری، بستر اصلی فسادهای مالی، سیاسی، اخلاقی و بین‌المللی است.

وی با ابراز تأسف از تداوم دخالت قدرت‌های سلطه‌گر در دیگر کشورها، به وضعیت ناامن و دشوار مردم افغانستان، عراق و سوریه اشاره کرد و گفت: این مداخلات موجب شده است که همه روزه شاهد کشته شدن بسیاری از افراد بی‌گناه در این کشورها باشیم.

پورمحمدی با اشاره به افزایش تولید مواد مخدر در افغانستان از زمان حضور کشورهای بیگانه، حمایت ناپسند آنها از تروریست‌ها و جرم و جنایت سازمان‌ها و گروه‌های تروریستی نظیر رژیم صهیونیستی، سازمان تروریستی القاعده و سازمان تروریستی منافقین و به خصوص حمایت دولت آمریکا از آنها را برشمرد و افزود: این حمایت‌ها، موجب نگرانی و انتقاد شدید جمهوری اسلامی ایران است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در بخش دیگری از سخنان خود، در مورد اهانت به مقدسات انسان‌ها و آنچه در روزهای اخیر به خصوص در کشورهای مدعی تمدن و رعایت حقوق انسان، موجب هتک حرمت پیامبر عظیم‌الشأن اسلام، حضرت محمد مصطفی(ص) شده است، اظهار داشت: این اقدامات آنها، موجب شده تا عواطف و احساسات یک و نیم میلیارد مسلمانی که به او عشق می‌ورزند و از او پیروی می‌کنند، جریحه‌دار شود و این حرکت زشت و ناپسند از هر جهت موجب شرمساری بوده و توهین به انسانیت، اخلاق، عشق و زندگی پاک است.

* برای مبارزه با فساد باید با ریشه‌های فکری و ذهنی آن مبارزه شود


پورمحمدی اظهار داشت: اگر می‌خواهیم با فساد مبارزه کنیم باید با ریشه‌های فکری و ذهنی آن مبارزه کنیم؛ رئیس سازمان بازرسی کل کشور از مسئولین انجمن بین‌المللی مسئولین دستگاه‌های مسئول مبارزه با فساد(IAACA) خواستار آن شد که در بیانیه پایانی اجلاس، این حوادثو برخوردها محکوم شود.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: انتظار داریم جامعه بشری با ایمان اصیل به خداوند متعال و با عقلانیت، اخلاق، احترام به اعتقادات و حقوق دیگران، از فضای شایسته و مناسب برای زندگی صحیح برخوردار شوند.

وی همچنین به دبیرخانه اجلاس پیشنهادهای زیر را ارائه داد:

افزایش کشت، تولید و انتقال مواد مخدر به بحران‌های اجتماعی، فساد مالی و قاچاق انسان و ناامنی در کشورهای مختلف دامن زده لذا از همه دولت‌ها می‌خواهیم در مبارزه با این بلای جهانی کوشا باشند.

تحریم‌های یکجانبه کشورها علیه یکدیگر که موجب تشدید و افزایش باندهای زیرزمینی و گردش مالی غیر قانونی و افزایش پولشویی است را مغایر با ماده ۲۳ کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مقابله با فساد مصوب ۲۰۰۳ می‌دانیم و از همه دولت‌ها می‌خواهیم مجدانه از این گونه رفتار خلاف مقررات جهانی پرهیز نمایند.

ــ با الهام از مقدمه بیانیه کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مقابله بافساد، هر گونه اهانت به ادیان و پیامبران آسمانی و اعتقادات ملتها را محکوم کرده و این گونه فسادهای فکری، اخلاقی و اهانت به ارزشهای انسانی را موجب افزایش اختلافات، کینهها، درگیری بین ملتها و هدر رفتن منابع انسانی و مالی میدانیم.