به گزارش افکارنیوز به نقل از فارس،سازمان خصوصی سازی که در کنار سازمان بورس و شرکت های بورس و فرابورس و هئیت واگذاری و شورای رقابت و غیره از تیم های اصلی حاضر در لیگ واگذاری شرکت های دولتی به شمار می رود ،از زمان ابلاغ اصل۴۴ و شروع فروش خرد و بلوک سهام بنگاه ها از سال ۸۵ با آمار و ارقام موفقت آمیزی مواجه شده و بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان از دارایی های دولت را به طرق مختلف به فروش رسانده،اما همواره از نظر کیفی و در نحوه واگذاری ها و وضعیت شرکت ها بعد از فروش با انتقادات عدیدهای از سوی مخالفان و حتی همه طرفداران کوچک سازی دولت و تقویت بخش خصوصی مواجه شده است.

این تیم که از سال ۸۰ تا مرداد امسال ۵ مربی با روحیات و گاه خط مشی های متفاوت به خود دیده بود، در سال جاری ابتدا با تغییر مکان و سپس تغییر مربی خود یعنی رفتن پیمان نوری محافظه کار و عقب نشین در واگذاری ها و آمدن محمدرحیم احمدوند تازه کار اما آشنا با خصوصی سازی مواجه شد تا شاید سرعت این تیم در خط حمله فروش شرکت ها افزایش و شدت انتقادات هم کاهش یابد.

این مربی درحالی ماه گذشته اولین نشست مطبوعاتی خود را با خبرنگاران برگزار کرد که افزایش سرعت واگذاری ها و برنامه فروش بلوکی چندشرکت بورسی و فرابورسی و تحقق بودجه تعیین شده را از جمله برنامه های خود در سال جاری اعلام کرد.

قبل از اعلام این برنامه ها، تیم هیئت واگذاری بازی خود در تعیین شرایط و قیمت سهام سه بلوک ۵۳،۵۰. ۵ و ۱۷.۵ درصدی سهام ذوب آهن، فولاد خوزستان و سایپا و سپس بلوک های ۱۷ درصدی سه شرکت پالایشگاه بندرعباس و شیراز، حمل و نقل خلیج فارس و همچنین بلوک های ۲۸ و ۵۴ درصدی ایران ترانسفو و پتروشیمی تبریز را به پایان رسانده و به سازمان خصوصی سازی تحویل داده بود.

این سازمان هم با هماهنگی دو تیم بورس و فرابورس و انتشار شرایط و زمان تقریبی بلوک های ذوب آهن، فولاد خوزستان و سایپا، خود را گرم کرد تا آماده انجام حساس ترین بازی های خود در سال جاری و شاید در طول دو سال اخیر شد تا تفاضل گل های زده را افزایش داده و امتیاز مناسبی کسب کند و از انتهای جدول رده بندی واگذاری ها به میانه جدول برسد.

برپایه این گزارش، قبل از شروع این سه بازی حساس، شواهد و قرائن نشان می دادند تیم سازمان خصوصی سازی با مربی جدید خود می تواند در بازی بلوک های سه شرکت فوق حداقل و روی کاغذ دو بر یک برنده شود. چون دو بلوک های ذوب آهن و فولاد خوزستان مشتری داشتند. برای همین برخی از مسئولان با اطمینان از فروش ۹۹ درصدی این دو بلوک سخن گفتند.

با شروع بازی بلوک۵۳درصدی ذوب آهن در دوشنبه گذشته و رقابت دو مشتری جدی در میدان فرابورس، امیدها به برنده شدن سازمان خصوصی سازی آغاز شد اما یک روز بعد یعنی سه شنبه نبود حتی یک مشتری برای بلوک ۵۰.۵ درصدی فولاد خوزستان آن هم با وجود متقاضی بالقوه ایی همه معادلات را به هم زد.

ولی کار به جاهای دیگری هم کشیده شد و در روز چهارشنبه نه تنها بازی فروش بلوک ۱۷.۵ درصدی سایپا هم با باخت تمام عیار سازمان خصوصی سازی همراه شد بلکه تیم سازمان بورس و فرابورس اجازه ادامه بازی بلوک ۵۳ درصدی ذوب آهن در سومین روز رقابت را ندادند تا با ثبت اتفاقی بی سابقه در بازار سهام، باخت سه بر هیچ سازمان خصوصی سازی هم محرز و قطعی شود.

علاوه براین بازی بلوک های پالایشگاه بندرعباس و شیراز، حمل و نقل خلیج فارس، ایران ترانسفو و پتروشیمی تبریز هم در هاله ایی از ابهام فرو رفت.

اما چرا چنین باخت سنگینی برای سازمان خصوصی سازی رقم خورد؟

در پاسخ به این سئوال باید اول به پابر جا بودن روش های سنتی بازی سازمان خصوصی سازی اشاره کرد که به رغم تحولات مهم در عرصه واگذاری ها، همچنان همان روش های قدیمی و شناخته شده آن هم عمدتا " در نیمه دوم سال مورد استفاده مربیان و سر مربی قرار می گیرد.

علاوه براین باید به عدم بازاریابی درست و همگانی در جذب مشتریان و سایر بازیگران در میدان واگذاری ها اشاره کرد که اتفاق امید بخشی در این حوزه هم دیده نمی شود. از طرفی دیگر مدیران شرکت های مشمول واگذاری هم هیچ زحمتی به خود نداده و نمی دهند تا قبل از شروع بازی واگذاری مجموعه های خود با برگزاری نشست مطبوعاتی و ارایه آخرین وضعیت و اعلام فرصت ها و تهدید ها، ضمن بازاریابی از نوع متفاوت، اقدام به شفاف سازی کرده و حداقل کمکی به سازمان خصوصی سازی کنند.

مشکل و مانع دیگر برای این باخت ها از پابر جا بودن ابهاماتی چون بدهی ۲۵۰ میلیون دلاری فولاد خوزستان آن هم به رغم اینکه ارتباطی به این شرکت ندارد، ناشی می شود. چنین ابهام بزرگی هر چند از سوی یکی از مربیان سازمان خصوصی سازی یعنی شمسی جامخانه شفاف سازی شد اما این شفاف سازی دیر هنگام با در نظر گرفتن سوء سوابق موجود در بازی قبلی ها نتوانست به حضور قطعی حداقل یک مشتری آن بینجامد.

اما عامل مهم دیگر درباخت تمام عیار و سه بر هیچ سازمان خصوصی سازی به تصمیم ناگهانی و شوک آور شورای عالی بورس برای تغییر فرایند معاملات عمده شرکت های بورسی و فرابورسی و لزوم بررسی صلاحیت خریداران بلوک ها توسط سازمان بورس مربوط است.

این تصمیم ناگهانی درحالی مانع از ادامه بازی دو متقاضی خرید بلوک ذوب آهن آن هم در سومین روز رقابت شد که به گفته تعدادی از متولیان امر ناشی از حضور یکی از متقاضیان بدهکار برای خرید بلوک ذوب آهن و نگاه توامان اقتصادی و سیاسی به آن بود که در نهایت ضمن ثبت اتفاقی بی سابقه در بازار سرمایه، موجب به زدن همه معادلات سازمان خصوصی سازی و سایر طرف های بازی و در نهایت تغییر رویه بازی های در پیش روی سازمان خصوصی سازی شد.

در این میان شاید سازمان خصوصی سازی در نگاه اول بازنده اصلی این بازی های حساس هفته گذشته باشد، اما واقعیت این است که با عدم فروش این بلوک های مدیریتی خصوصا " بلوک ۵۰.۵ درصدی فولاد خوزستان آن هم در ۴ سال اخیر و همچنین تعویق در خصوصی شدن ذوب آهن، دولت، سهامداران و کارگزاران و مسئولان بازار سرمایه هم در جمع بازندگان قرار گرفته اند.

با این همه امید می رود این باخت سنگین و دور انتظار در آینده ای نزدیک جبران شود تا همه طرف ها از میدان بازی واگذاری ها با نتایج قبول و کارنامه مثبتی به کار خود حداقل در سال جاری پایان دهند.