به گزارش افکارنیوزبه نقل از مهر، این اسکنر هم در تشخیص بیماری و هم در مشاهده تغییرات پیش از ابتلا به بیماری در زمان واقعی به پزشکاه کمک می کند..

در اتاق عمل، جراحان می توانند داخل بدن انسان را با استفاده از تکنیکهای تصویربرداری پیشرفته در زمان واقعی مشاهده کنند اما پزشکان اولیه که در خط مقدم تشخیص بیماری ها هستند به طور معمول به این فناوری دسترسی ندارند.

مهندسان دانشگاه ایلینویز در اوربانا کمپین یک دستگاه جدید برای تصویربرداری توسط پزشکان اختراع کرده اند، نوعی اسکنر دستی که آنها را قادر می سازد از تمام نقاط مدنظر خود به درستی تصویربرداری کرده و آنها را بررسی کنند.

این دستگاه از سیستم مقطع‌نگاری همدوسی اپتیکی استفاده می کند، یک فناوری تصویر سازی شبیه تصویر برای فراصورت است اما به جای صوت برای تولید تصویر از نور استفاده می کند.

این گروه قرار است نتیجه تحقیقات خود را در همایش سالانه انجمن اپتیکال که با عنوان مرزها در اپتیک طی روزهای ۱۴ تا ۱۸ اکتبر در روچستر نیویورک برگزار می شود ارائه کنند.

استفان بوپارت پزشک و مهندس پزشکی زیستی در دانشگاه ایلینویز در اوربانا کمپین که نتایج این گروه را در همایش سالانه انجمن اپتیکال ارائه خواهد کرد، گفت: پزشکان برای بررسی شرایط مزمن چون عفونتهای گوش درحال حاضر به وسیله ای متکی هستند که از شیشه های بزرگنمایی برخوردار است. این دستگاه جدید دستی برای تصویربرداری راهی برای بررسی شرایط خاص پزشکی پیش پای پزشکان گذاشته و احتمالا آنها می توانند تشخیصهای موثرتری ارائه داده و بیمار را به درستی به متخصص مربوطه ارجاع دهند.

این اسکنرها دربرگیرنده سه جزء اصلی یک منبع نور نزدیک مادون قرمز و یک سیستم مقطع‌نگاری همدوسی اپتیکی، یک دوربین ویدئویی برای پخش تصاویر زمان واقعی و اسکن نقاط و یک اسکنر مبتنی بر میکروالکترومکانیکال برای هدایت نور تشکیل شده است.

طول موجهای نور نزدیک مادون قرمز به اعماق بافتهای انسانی بیشتر از سایر طول موجها نفوذ می کنند، با احتساب زمانی که نور از ساختار میکرو بافت عبور می کند، الگوریتمهای رایانه ای تصویری از ساختار بافتی که تحت بررسی قرار دارد، می سازند.

بیماران دیابتی به طور خاص می توانند از مزایای این دستگاه استفاده کنند. حدود ۴۰ تا ۴۵ درصد بیماران دیابتی دارای رگهای خونی نشت کننده در شبکیه چشم خود هستند، شرایطی که از آن با عنوان رتینوپاتی یاد می شود و موجب ضخیم شدن شبکیه دید تار و در نهایت کوری می شود.

این دستگاه می تواند این امکان را برای پزشکان فراهم کند که سلامتی شبکیه را مشاهده و تغییرات شبکیه را برای تشخیص دیابت بررسی کنند.