به گزارش افکارنیوز،احمد توکلی در گفتگو با مهر اظهار داشت: تعدادی از نمایندگان از هر دو طیف سیاسی فراکسیون رهروان و اصولگرایان که مخالف طرح سئوال از رئیس جمهور در صحن علنی مجلس شورای اسلامی هستند بر اساس ماده ۲۳۳ آیین نامه داخلی از تخلفات رئیس جمهور در نوسانات اخیر بازار ارز به مجلس شکایت کردند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در خصوص موضوع شکایت نمایندگان از رئیس جمهور ادامه داد: موضوع اصلی شکایت نمایندگان از احمدی نژاد مربوط به عدم رسیدگی دولت به بازار ارز و تعلل ها و تخلفاتی است که موجب فشار اقتصادی بر اقتصاد ملی شد.

عضو کمیسیون برنامه وبودجه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بر اساس این ماده پس از بررسی موضوعات با حضور رئیس جمهور و یا نماینده اش در کمیسیون ها گزارشی با رعایت مصالح بازار ارز در این خصوص در صحن علنی مجلس قرائت می شود و نمایندگان می توانند با رای خود پرونده تخلفات رئیس جمهور را به قوه قضائیه بفرستند.

وی ادامه داد: با استفاده از این ماده آیین نامه مجلس شورای اسلامی تخلفات رئیس جمهور در فضای کارشناسی به دور از التهابات و هیجانات سیاسی در کمیسیون ها بررسی می شود و در صورت موافقت نمایندگان به قوه قضائیه ارسال می شود.

توکلی با بیان اینکه این راه از طرح سئوال از رئیس جمهور در صحن علنی مجلس مناسب تر است تصریح کرد: رئیس جمهور نشان داد رفتار معقول متناسب با منافع ملی در شرایط سئوال ندارد و چون بخشی از سئوال نمایندگان مربوط به نوسانات بازار ارز است امکان دارد اظهارت رئیس جمهور به بی‌اعتمادی موجود دامن بزند و کار را سخت تر کند.

فراکسیون اصولگرایان رسیدگی به تخلفات دولت از طریق ماده ۲۳۳ را ترجیح می دهد

وی با اشاره به جلسه روز گذشته فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی و مخالفت اعضای این کمیسیون با بررسی سئوال از رئیس جمهور و استیضاح وزرا تاکید کرد: فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی نیز استفاده از ماده ۲۳۳ آیین نامه را برای رسیدگی به تخلفات دولت اولی دانسته و ترجیح می دهد.

عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: فراکسیون اصولگرایان معتقد است در شرایط خاص اقتصادی که به دلیل سو تدبیر و سو عملکرد دولت بوجود آمده است باید از اقداماتی که تنش میان قوا را افزایش می دهد بپرهیزیم و تخلفات رئیس جمهور را از راهکارهایی پیگیری کرده و متوقف کنیم که التهابات بازار اقتصادی را تشدید نکند.

به گزارش خبرنگار مهر بر اساس مواد مربوط به سئوال از رئیس جمهور در آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی سئوالات نمایندگان از رئیس جمهور پس از توضیحات وی در صحن علنی مجلس به رای نمایندگان گذاشته می شود و در صورت قانع نشدن نمایندگان از توضیحات وی سئوالات به قوه قضائیه ارسال می شود.

همچنین بر اساس ماده ۲۳۳ آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی درصورتی که مجلس در مورد رئیس جمهور یا هریک از وزیران سه نوبت رأی به وارد بودن گزارش بدهد طرح استیضاح درصورت رعایت مفاد اصل هشتاد و نهم(۸۹) قانون اساسی در دستورکار مجلس قرار خواهد گرفت.

بر اساس اصلاحاتی که در آیین نامه داخلی مجلس در خصوص نحوه سئوال از رئیس جمهور نیز بوجود آمد چنانچه اکثریت نمایندگان حاضر در جلسه سئوال از رئیس جمهور در جلسه از پاسخ رئیس جمهور به سوالی قانع نشده باشند و موضوع مورد سوال، نقض قانون و یا استنکاف از قانون محسوب شود، آن سوال به قوه قضائیه ارسال می شود.